Sähköajoneuvojen latausjärjestelmän ja -keskuksen kehittäminen
Simolin, Toni (2018)
Simolin, Toni
2018
Sähkötekniikka
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805141682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805141682
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena oli selvittää aurinkosähköstä ja akustosta saatavia hyötyjä sähköajoneuvojen latausjärjestelmässä, joka koostuu useista latauspisteistä. Älykkään latauksen mahdollistamiseksi tarkastelu keskittyi lataustapaan 3, jota voidaan ohjata taustajärjestelmästä. Lisäksi työssä selvitettiin tulevia mahdollisuuksia ja haasteita, mikäli sähköajoneuvojen latauslaitteistot sijoitettaisiin omaan sähkökeskukseen, jolloin latauspisteille jäisi vain latauspistoke.
Ladattavien sähköajoneuvojen suosio on ollut selvästi kasvussa viimevuosien aikana, ja se on näkynyt latauslaitteistoja kohtaan osoitetussa kiinnostuksessa. Erilaiset tukimuodot ja ladattavien sähköajoneuvojen yleisen hintatason madaltuminen johtaa oletettavasti kysynnän kasvamiseen entisestään. Myös aurinkosähkö on jatkuvasti kasvattanut suosiotaan ja osoittautunut olevan kustannustehokas energian tuotantomuoto. Akustot ovat vielä kohtalaisen kalliita useisiin sovelluksiin, mutta niihin liittyen on tehty paljon tutkimusta ja yleinen hintataso vaikuttaa olevan laskussa.
Latauspisteiden tehon, aurinkosähköjärjestelmän koon ja akuston kapasiteetin taloudellisen mitoittamisen arviointiin toteutettiin työssä laskentaohjelma. Tämän laskentaohjelman avulla voidaan ottaa useita eri järjestelmäkokonaisuuteen liittyviä tekijöitä huomioon ja tarkastella niiden vaikutuksia aiheutuviin kustannuksiin. Akustoista saatavat säästöt järjestelmäkokonaisuuden käyttökustannuksissa jää vielä nykyhinnoilla niiden investointikustannuksia pienemmiksi. Laskennan tuloksista voidaan kuitenkin nähdä muun muassa kuormanhallinnasta saatava hyöty kuormitushuippujen pienentämisessä ilman, että ajoneuvoihin ladattava energia vähenee merkittävästi. Laskennassa voidaan myös todeta aurinkosähkön olevan taloudellisesti kannattava ratkaisu sähköajoneuvojen latauksessa esimerkiksi kauppakeskuksissa.
Ladattavien sähköajoneuvojen suosio on ollut selvästi kasvussa viimevuosien aikana, ja se on näkynyt latauslaitteistoja kohtaan osoitetussa kiinnostuksessa. Erilaiset tukimuodot ja ladattavien sähköajoneuvojen yleisen hintatason madaltuminen johtaa oletettavasti kysynnän kasvamiseen entisestään. Myös aurinkosähkö on jatkuvasti kasvattanut suosiotaan ja osoittautunut olevan kustannustehokas energian tuotantomuoto. Akustot ovat vielä kohtalaisen kalliita useisiin sovelluksiin, mutta niihin liittyen on tehty paljon tutkimusta ja yleinen hintataso vaikuttaa olevan laskussa.
Latauspisteiden tehon, aurinkosähköjärjestelmän koon ja akuston kapasiteetin taloudellisen mitoittamisen arviointiin toteutettiin työssä laskentaohjelma. Tämän laskentaohjelman avulla voidaan ottaa useita eri järjestelmäkokonaisuuteen liittyviä tekijöitä huomioon ja tarkastella niiden vaikutuksia aiheutuviin kustannuksiin. Akustoista saatavat säästöt järjestelmäkokonaisuuden käyttökustannuksissa jää vielä nykyhinnoilla niiden investointikustannuksia pienemmiksi. Laskennan tuloksista voidaan kuitenkin nähdä muun muassa kuormanhallinnasta saatava hyöty kuormitushuippujen pienentämisessä ilman, että ajoneuvoihin ladattava energia vähenee merkittävästi. Laskennassa voidaan myös todeta aurinkosähkön olevan taloudellisesti kannattava ratkaisu sähköajoneuvojen latauksessa esimerkiksi kauppakeskuksissa.