Toimitusprosessin asiakasarvon varmistaminen Lean-menetelmällä
Viro, Antti (2018)
Viro, Antti
2018
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201803291453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201803291453
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena oli kehittää ja tutkia kohdeyrityksen pienien projektien tai huoltotöiden asiakasarvon muodostumista Lean-periaatteiden avulla. Perinteisesti Leania on sovellettu valmistavassa teollisuudessa tehokkuuden ja laadun parantamiseen, mutta viime vuosina Lean-menetelmää on menestyksekkäästi sovellettu myös palveluyrityksiin, sekä suunnittelutoimistojen ympäristöihin. Työn tavoitteena oli luoda kuvaus toimitusprojektien lähtötilanteesta ja tutkia asiakasarvon muodostumista toimitusprosessin luomassa arvovirtaketjussa.
Tutkimukseen sisältyi sekä teoreettinen, että empiirinen osio. Teoriaosuuden lähtökohtana oli arvovirtakuvaus ja asiakasarvon muodostuminen. Diplomityön teoriaosuus on jaettu viiteen osaan, joista ensimmäisessä osassa käsitellään Leanin kehitystä ja ajattelutapoja. Toisessa osassa käsitellään tähän työhön liittyviä Lean-tavoitteita ja –menetelmiä. Kolmannessa osuudessa käsitellään Leanin sovittamista ja käyttöönottamista asiantuntijaorganisaatiossa, jonka jälkeen käsitellään asiakasarvoa ja arvovirtakuvauksen luomista. Empiirisessä osuudessa tiedonkeruumenetelmänä oli tutkijan osallistuminen tarkkailijan roolissa arvovirran kuvausistuntoihin, jotka järjestettiin Porissa ja Raisiossa toimitusprojekteihin liittyvällä ydinryhmällä. Ryhmät valitsivat omatoimisesti yhden toimitusprojektin, jonka prosessi kartoitettiin yhteisesti asiakasarvon muodostumisen kannalta katsottuna.
Tutkimustuloksina saatiin arvovirtakartoitukset molempien toimipisteiden (Pori ja Raisio) lähtötilanteista. Tavoitteena tehdyllä tutkimuksella oli saatuja arvovirtakarttoja hyödyntämällä tutkia asiakasarvon muodostumista arvovirtaketjussa ja varmistaa asiakasarvon tehokas luominen myös jatkossa. Niiden avulla työntekijöiden ymmärrys kokonaisprosessista kasvoi ja toiminnan läpinäkyvyyden tärkeys korostui. Arvovirtakartoituksen analyysin tuloksena saatiin asiakasarvon muodostamisen tavoitetilan määritys, sekä vastaus tutkimuksen pääkysymykseen.
Tutkimukseen sisältyi sekä teoreettinen, että empiirinen osio. Teoriaosuuden lähtökohtana oli arvovirtakuvaus ja asiakasarvon muodostuminen. Diplomityön teoriaosuus on jaettu viiteen osaan, joista ensimmäisessä osassa käsitellään Leanin kehitystä ja ajattelutapoja. Toisessa osassa käsitellään tähän työhön liittyviä Lean-tavoitteita ja –menetelmiä. Kolmannessa osuudessa käsitellään Leanin sovittamista ja käyttöönottamista asiantuntijaorganisaatiossa, jonka jälkeen käsitellään asiakasarvoa ja arvovirtakuvauksen luomista. Empiirisessä osuudessa tiedonkeruumenetelmänä oli tutkijan osallistuminen tarkkailijan roolissa arvovirran kuvausistuntoihin, jotka järjestettiin Porissa ja Raisiossa toimitusprojekteihin liittyvällä ydinryhmällä. Ryhmät valitsivat omatoimisesti yhden toimitusprojektin, jonka prosessi kartoitettiin yhteisesti asiakasarvon muodostumisen kannalta katsottuna.
Tutkimustuloksina saatiin arvovirtakartoitukset molempien toimipisteiden (Pori ja Raisio) lähtötilanteista. Tavoitteena tehdyllä tutkimuksella oli saatuja arvovirtakarttoja hyödyntämällä tutkia asiakasarvon muodostumista arvovirtaketjussa ja varmistaa asiakasarvon tehokas luominen myös jatkossa. Niiden avulla työntekijöiden ymmärrys kokonaisprosessista kasvoi ja toiminnan läpinäkyvyyden tärkeys korostui. Arvovirtakartoituksen analyysin tuloksena saatiin asiakasarvon muodostamisen tavoitetilan määritys, sekä vastaus tutkimuksen pääkysymykseen.