Palveluyrityksen logistiikkapalveluiden kannattavuusanalyysi
Tauriainen, Pekka (2017)
Tauriainen, Pekka
2017
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705241463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705241463
Tiivistelmä
Työn tavoitteina on tehdä kohdeyrityksen logistiikkapalveluiden toiminnasta kannatta-vuusanalyysi sekä etsiä ratkaisuja kannattavuuden parantamiseksi. Tavoitteisiin pääsemiseksi tehdään asiakaskohtainen kannattavuusanalyysi sekä tutkitaan logistiikan prosessien tehokkuutta, hinnoittelua ja erilaisten palveluiden kannattavuutta. Lisäksi tarkastelun kohteena ovat yrityksen työntekijöiden ja kuorma-autojen omakustannushinnat. Ennen kohdeyrityksen kannattavuuden analysointia tehdään katsaus yrityksen kilpailijoihin sekä asiakkaisiin.
Työ tehtiin tapaustutkimuksena talven 2016-2017 aikana. Tarkasteltava yritys on suomalainen palvelualalla toimiva pk-yritys, joka toimii myös logistiikkapalveluiden tarjoajana. Vaikka yrityksen logistiikkapalvelut ovat kasvaneet nopeasti ja nauttivat erinomaisesta asiakastyytyväisyydestä, toiminta on diplomityön tekoaikaan ollut selvästi tappiollista. Diplomityö tehtiin, jotta kohdeyritys voisi sen tuoman uuden tiedon avulla kehittää ratkaisuja kannattavuusongelmaansa. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin strukturoitua ja osallistuvaa havainnointia sekä sekundääridataa, josta tärkeimpänä toimivat yrityksen tietojärjestelmät ja dokumentit.
Tutkimuksessa selvisi, että kohdeyrityksen logistiikkapalveluiden toimialalla kilpailu on kovaa ja menestyminen haastavaa. Hinta todettiin alalla keskeiseksi kilpailutekijäksi. Tutkimuksen mukaan yli puolet yrityksen logistiikkapalveluiden kannattavuudesta on yhden asiakkaan tuottamaa. Lisäksi kolme merkittävää asiakasta ovat huomattavan tappiollisia. Tuotannon tehokkuutta tutkiessa saatiin selville, että hukkaa vähentämällä voidaan saada aikaan yli kolmensadan tuhannen euron vuotuiset kustannussäästöt. Myös yrityksen hinnoittelussa nähtiin ongelmia, sillä yritys myy suurimmille asiakkailleen palveluita perusteettomaan alennushintaan, mikä vähentää kannattavuutta selvästi.
Työ tehtiin tapaustutkimuksena talven 2016-2017 aikana. Tarkasteltava yritys on suomalainen palvelualalla toimiva pk-yritys, joka toimii myös logistiikkapalveluiden tarjoajana. Vaikka yrityksen logistiikkapalvelut ovat kasvaneet nopeasti ja nauttivat erinomaisesta asiakastyytyväisyydestä, toiminta on diplomityön tekoaikaan ollut selvästi tappiollista. Diplomityö tehtiin, jotta kohdeyritys voisi sen tuoman uuden tiedon avulla kehittää ratkaisuja kannattavuusongelmaansa. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin strukturoitua ja osallistuvaa havainnointia sekä sekundääridataa, josta tärkeimpänä toimivat yrityksen tietojärjestelmät ja dokumentit.
Tutkimuksessa selvisi, että kohdeyrityksen logistiikkapalveluiden toimialalla kilpailu on kovaa ja menestyminen haastavaa. Hinta todettiin alalla keskeiseksi kilpailutekijäksi. Tutkimuksen mukaan yli puolet yrityksen logistiikkapalveluiden kannattavuudesta on yhden asiakkaan tuottamaa. Lisäksi kolme merkittävää asiakasta ovat huomattavan tappiollisia. Tuotannon tehokkuutta tutkiessa saatiin selville, että hukkaa vähentämällä voidaan saada aikaan yli kolmensadan tuhannen euron vuotuiset kustannussäästöt. Myös yrityksen hinnoittelussa nähtiin ongelmia, sillä yritys myy suurimmille asiakkailleen palveluita perusteettomaan alennushintaan, mikä vähentää kannattavuutta selvästi.