Tutkinnosta työelämään - tekstiili- ja vaatetusalan toisen asteen ammatillisen koulutuksen ja työtehtävien tarjonta Suomessa
Maaninka, Sari (2017)
Maaninka, Sari
2017
Materiaalitekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-03-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703091139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703091139
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kotimaisen tekstiili- ja vaatetusalan työllistymistilannetta, alan toisen asteen ammatillisen tutkinnon opiskelua ja alan koulutuksessa ilmenneitä muutostarpeita. Tutkimuksen toisena tavoitteena on selvittää yleisellä tasolla toisen asteen ammatillisen perustutkinnon opiskeluun vaikuttaneita ilmiöitä.
Tutkimuksen taustatieto koostuu painetusta kirjallisuudesta, verkkojulkaisuista, tilastokeskuksen tietolähteistä, tekstiili- ja vaatetusalan aikaisemmista tutkimuksista, osallistumisesta Opetushallituksen tekstiili- ja muotialan tutkintojen perusteiden kehittämispäivään sekä omasta työkokemuksesta vaatetusalalla ja ammatillisena opettajana. Taustatiedolla osoitan tekstiili- ja vaatetusalan työllistymiseen liittyneitä muutoksia. Selvityksessä ilmenee alan työtehtävien huomattava vähentyminen. Alan työtehtävät ovat lisäksi muuttuneet enemmän liiketaloudelliseen suuntaan. Työtehtävien luonteen muuttuminen on näkynyt kehittämistarpeina tekstiili- ja vaatetusalan toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Ammatillista peruskoulutusta ollaan kehittämässä enemmän työpaikoilla suoritettavaksi ja työelämää vastaavaksi.
Tutkimuksen kokeellisen osan aineisto koostuu kaksivaiheisesta tiedonkeruumenetelmästä. Ensimmäisessä vaiheessa tutkimusaineistoa on kerätty verkkokyselytutkimuksella. Kyselytutkimuksella mitattiin yleisellä tasolla toisen asteen ammatillisen perustutkinnon opiskeluun vaikuttavia tekijöitä. Kyselytutkimuksen otosryhmässä on opiskelijoita neljältä eri koulutusalalta. Tulokset osoittavat, että enemmistö opiskelijoista on motivoitunut opintoihinsa ja opiskelupaikka on saatu halutulta alalta. Ammatin opiskelussa ilmeni tarpeita erilaisille tukitoimille. Lisäksi opintoja haluttiin suorittaa enemmän käytännönläheisesti. Kokeellisen osan toisessa vaiheessa tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla. Haastattelu suoritettiin toisen asteen ammatilliselle vaatetusalan opettajalle. Haastattelulla selvitettiin vaatetusalan opettajan näkemyksiä tekstiili- ja vaatetusalan perustutkinnosta, tutkintoon opiskelusta ja valmistuneiden työllistymisestä. Tulokset osoittavat, että aikaisemmilla alan tutkintorakenteiden muutoksilla on ollut vaikutusta opiskelijan taitojen kehittymisessä. Positiivisena korostui liiketaloudellisten opintojen lisääminen valmistukseen painottuvassa tutkinnossa. Työssäoppimiseen on alan työpaikkoja ollut hyvin saatavilla. Tutkintoon valmistuneiden työllistyminen on painottunut liiketaloudellisiin työtehtäviin. Tekstiili- ja vaatetusalan toisen asteen tutkintorakenteita ollaan jälleen kehittämässä. Alan tutkintorakenteiden kehittämisen vaikutuksia olisi kiinnostava tutkia seuraavassa tutkimuksessa.
Tutkimuksen taustatieto koostuu painetusta kirjallisuudesta, verkkojulkaisuista, tilastokeskuksen tietolähteistä, tekstiili- ja vaatetusalan aikaisemmista tutkimuksista, osallistumisesta Opetushallituksen tekstiili- ja muotialan tutkintojen perusteiden kehittämispäivään sekä omasta työkokemuksesta vaatetusalalla ja ammatillisena opettajana. Taustatiedolla osoitan tekstiili- ja vaatetusalan työllistymiseen liittyneitä muutoksia. Selvityksessä ilmenee alan työtehtävien huomattava vähentyminen. Alan työtehtävät ovat lisäksi muuttuneet enemmän liiketaloudelliseen suuntaan. Työtehtävien luonteen muuttuminen on näkynyt kehittämistarpeina tekstiili- ja vaatetusalan toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Ammatillista peruskoulutusta ollaan kehittämässä enemmän työpaikoilla suoritettavaksi ja työelämää vastaavaksi.
Tutkimuksen kokeellisen osan aineisto koostuu kaksivaiheisesta tiedonkeruumenetelmästä. Ensimmäisessä vaiheessa tutkimusaineistoa on kerätty verkkokyselytutkimuksella. Kyselytutkimuksella mitattiin yleisellä tasolla toisen asteen ammatillisen perustutkinnon opiskeluun vaikuttavia tekijöitä. Kyselytutkimuksen otosryhmässä on opiskelijoita neljältä eri koulutusalalta. Tulokset osoittavat, että enemmistö opiskelijoista on motivoitunut opintoihinsa ja opiskelupaikka on saatu halutulta alalta. Ammatin opiskelussa ilmeni tarpeita erilaisille tukitoimille. Lisäksi opintoja haluttiin suorittaa enemmän käytännönläheisesti. Kokeellisen osan toisessa vaiheessa tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla. Haastattelu suoritettiin toisen asteen ammatilliselle vaatetusalan opettajalle. Haastattelulla selvitettiin vaatetusalan opettajan näkemyksiä tekstiili- ja vaatetusalan perustutkinnosta, tutkintoon opiskelusta ja valmistuneiden työllistymisestä. Tulokset osoittavat, että aikaisemmilla alan tutkintorakenteiden muutoksilla on ollut vaikutusta opiskelijan taitojen kehittymisessä. Positiivisena korostui liiketaloudellisten opintojen lisääminen valmistukseen painottuvassa tutkinnossa. Työssäoppimiseen on alan työpaikkoja ollut hyvin saatavilla. Tutkintoon valmistuneiden työllistyminen on painottunut liiketaloudellisiin työtehtäviin. Tekstiili- ja vaatetusalan toisen asteen tutkintorakenteita ollaan jälleen kehittämässä. Alan tutkintorakenteiden kehittämisen vaikutuksia olisi kiinnostava tutkia seuraavassa tutkimuksessa.