Teollisuuden suunnittelupalveluiden vaikuttavuus
Vaulanen, Tuomas (2017)
Vaulanen, Tuomas
2017
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-03-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703091136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703091136
Tiivistelmä
Teollisen suunnittelupalvelun hankinta on teollisten investointiprojektien kannalta keskeinen elementti sellaisen osaamisen hankinnassa, jota investoija ei omista. Suunnittelupalvelun toimittajan monipuolisen osaamisen myötä investointeja toteuttava taho voi keskittyä ydinliiketoimintaansa ja parantaa investointinsa onnistumisen todennäköisyyttä. Suunnittelupalvelun vaikuttavuus syntyy niissä projektin vaiheissa, joihin se on hankittu. On kuitenkin huomattava, että palvelun toimituksessa tehdyt suunnittelupäätökset kuten materiaalin tai tekniikan valinta vaikuttavat seuraaviin projektivaiheisiin aina toteutuksesta käyttöön ja käytöstä poistumiseen. Suunnittelupalvelulla on siis vaikuttavuutta, joka tuottaa lisäarvoa asiakkaalleen ja muille keskeisille sidosryhmille koko toteutuksen elinkaaren ajan.
Tutkimus vastaa tarpeeseen selvittää suunnittelupalvelun vaikuttavuuden osatekijöitä ja vaikuttavuuden arvoajureita projekteissa niin suunnittelupalvelun toimittajien kuin asiakkaidenkin näkökulmista. Selvitys on tärkeää, koska suunnittelupalvelun toimittajilla ja asiakkailla on usein eriäviä näkemyksiä suunnitteluprojekteissa tapahtuvasta arvonmuodostuksesta ja osapuolilla on harvoin mahdollisuuksia käydä investointiprojektien ulkopuolista dialogia.
Tutkimus suoritettiin laadullisena monitapaustutkimuksena teollisia suunnittelupalveluita tarjoavissa yrityksissä ja näiden asiakkaissa eri prosessiteollisuuden toimialoilla kuten kemian-, teräs-, lääke- ja laivanrakennusteollisuudessa. Tarkastelu keskittyi neljän Suomessa toimivan, teollisia suunnittelupalveluita tarjoavan yrityksen projekteihin. Tutkimuksen esiselvityksessä käytettiin hyödyksi kirjallisuudessa esiintyviä määritelmiä suunnittelupalveluiden ja asiakastyön ominaispiirteistä. Tutkimuksen aineiston muodostavat 25 asiantuntijahaastattelua.
Suunnittelupalvelun vaikuttavuus ilmeni tarkasteltavien projektien sisällä sekä niitä ympäröivässä asiakkaan ja palvelun toimittajan välisessä yhteistyössä. Vaikuttavuuden synnyn edellytyksiksi havaittiin toimittajaosapuolen ymmärrys asiakkaan tavoitteista, asiakkaan ohjaaminen tavoitteidensa muotoilussa sekä molemminpuolinen kannattavuus palvelun hankinnassa. Näiden tekijöiden nähtiin myötävaikuttavan projektin sisäiseen vaikuttavuuteen, eli niihin keinoihin, joilla suunnittelijat tuottavat hyötyjä projektin sidosryhmille.
Tutkimus vastaa tarpeeseen selvittää suunnittelupalvelun vaikuttavuuden osatekijöitä ja vaikuttavuuden arvoajureita projekteissa niin suunnittelupalvelun toimittajien kuin asiakkaidenkin näkökulmista. Selvitys on tärkeää, koska suunnittelupalvelun toimittajilla ja asiakkailla on usein eriäviä näkemyksiä suunnitteluprojekteissa tapahtuvasta arvonmuodostuksesta ja osapuolilla on harvoin mahdollisuuksia käydä investointiprojektien ulkopuolista dialogia.
Tutkimus suoritettiin laadullisena monitapaustutkimuksena teollisia suunnittelupalveluita tarjoavissa yrityksissä ja näiden asiakkaissa eri prosessiteollisuuden toimialoilla kuten kemian-, teräs-, lääke- ja laivanrakennusteollisuudessa. Tarkastelu keskittyi neljän Suomessa toimivan, teollisia suunnittelupalveluita tarjoavan yrityksen projekteihin. Tutkimuksen esiselvityksessä käytettiin hyödyksi kirjallisuudessa esiintyviä määritelmiä suunnittelupalveluiden ja asiakastyön ominaispiirteistä. Tutkimuksen aineiston muodostavat 25 asiantuntijahaastattelua.
Suunnittelupalvelun vaikuttavuus ilmeni tarkasteltavien projektien sisällä sekä niitä ympäröivässä asiakkaan ja palvelun toimittajan välisessä yhteistyössä. Vaikuttavuuden synnyn edellytyksiksi havaittiin toimittajaosapuolen ymmärrys asiakkaan tavoitteista, asiakkaan ohjaaminen tavoitteidensa muotoilussa sekä molemminpuolinen kannattavuus palvelun hankinnassa. Näiden tekijöiden nähtiin myötävaikuttavan projektin sisäiseen vaikuttavuuteen, eli niihin keinoihin, joilla suunnittelijat tuottavat hyötyjä projektin sidosryhmille.