Virtuaalitodellisuus osallistavassa asuntosuunnittelussa
Salomaa, Leo (2017)
Salomaa, Leo
2017
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-01-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201701111045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201701111045
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuusteknologia on tuotteistunut edellisten vuosien aikana tarjoten arkkitehdeille uuden erinomaisen suunnittelutyökalun ja esitystekniikan. Kyseessä on lähtökohtaisesti hyödyntämätön mahdollisuus varsinaisen ongelman sijaan. Virtuaalitodellisuus on vieras media, jonka ominaispiirteet ovat immersio ja interaktiivisuus. Juuri nämä piirteet tekevät siitä otollisen alustan asukkaan osallistamiseen oman asunnon suunnitteluun. Virtuaalitodellisuuden harppaus on kuitenkin ollut teknologiavetoinen. Teknologian käyttöönottoa ja tehokasta käyttöä haittaa osaamisen ja tiedon puute. Uutta teknologiaa on siis käytettävissä mutta on edelleen epäselvää miten sitä kannattaa käyttää. Diplomityö sisältää siksi tietoa, joka edistää virtuaalitodellisuuden käyttöönottoa ja hyödyntämistä asuntojen osallistavaan suunnitteluun. Toisin sanoen diplomityössä visioidaan suunnittelun asiakaskohtaamista ja suunnittelun menetelmiä.
Osallistavassa asuntosuunnittelussa asukkaat ovat mukana tuottamassa tietoa, ideoita ja konsepteja arkkitehtien kanssa. Koska asukkaat haluavat osallistua eri tavoin, suunnitteluprosessin on jousettava tilanteeseen sopivaksi. Osallistavan suunnittelun menetelmät perustuvat pääosin käyttäjän vaikeasti jaettavan hiljaisen tiedon muuttamiseen suunnittelijalle helposti jaettavaksi eksplisiittiseksi tiedoksi. Virtuaalitodellisuus auttaa suunnittelijoita kommunikoimaan suunnitelmia asukkaille samalla auttaen asukkaita osallistumaan suunnitteluun. Toisaalta virtuaalitodellisuuden interaktiivisuus tarjoaa myös uusia mahdollisuuksia joiden avulla asukas voi kokeilla suunnittelun eri vaihtoehtoja virtuaalisessa asunnossa. Asukkaan voidaan siis antaa tutkia unelmiaan virtuaalitodellisuuden kautta samalla kommunikoiden hiljaista tietoa suunnittelijalle.
Työn teoreettinen osuus käsittelee virtuaalitodellisuutta mediana ja asukkaan osallistamista luovaan toimintaan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Jälkeenpäin pohditaan tapoja, joilla virtuaalitodellisuusteknologiaa voidaan soveltaa osallistavan suunnittelun menetelmiin. Lopuksi on otettu selvää asukkaiden odotuksista virtuaalitodellisuuden kautta osallistumiseen haastattelemalla potentiaalisia käyttäjiä.
Diplomityö voi esimerkiksi toimia inspiraation lähteenä suunnittelun ammattilaisille ja yrityksille jotka haluavat käyttää virtuaalitodellisuutta suunnittelun välineenä. Etenkin ajatukset asuintilojen visualisoinnin uusista menetelmistä ja siitä, miten suunnittelupalveluja voidaan kehittää elämyksellisempään suuntaan saattavat olla heille erityisen kiinnostavia. Työ sisältää toisaalta myös osia jotka voivat olla kiinnostavia virtuaalitodellisuutta hyödyntävien suunnittelu- ja visualisointiohjelmistojen kehittäjille. Virtual reality technology has become productized in recent years providing architects an excellent tool for design and presentation of space. Therefore the thesis focuses first and foremost on a missed opportunity rather than a problem. Virtual reality is regarded as an unexplored media whose primary attributes are immersion and interactivity. These very features makes it an auspicious platform for engaging future residents to co-design their apartments. However, the recent advances in virtual reality have been mainly technology driven. Introducing and using the technology in architectural design is now mainly hindered by the lack of know-how and research. While there is new technology available it’s not yet fully clear how to use it to its full potential. Consequently the thesis contains information that will help spread virtual reality technology in the housing co-design community. As such the thesis is about envisioning the client service of architectural design and its design techniques.
In housing co-design future residents take part in the design process by creating information, ideas and concepts together with architects. As residents wish to take part in various ways the design process needs to be flexible. Co-design methods usually strive to convert tacit knowledge of the user into explicit knowledge for the designer. Virtual reality allows designers to communicate their ideas while also helping residents participate in design. Furthermore, the interactivity of virtual reality enables residents to try out diverse alternatives in a virtual apartment. This way residents explore their own visions while simultaneously communicating their tacit needs to designers.
The theoretical portion of the thesis is a literary review approaching virtual reality as a media and how to involve residents in a creative process. This is followed by examining ways to integrate virtual reality technology to co-design methods. Finally residents’ expectations about participating via virtual reality are examined by interviewing potential future users.
The text may be a source of inspiration for design professionals and companies looking into using virtual reality as a design tool. Ideas regarding new ways to visualize living spaces and ways to develop design services into experiences may thus be of special interest. The thesis also includes parts which may be of interest to developers of design and visualization software using virtual reality.
Osallistavassa asuntosuunnittelussa asukkaat ovat mukana tuottamassa tietoa, ideoita ja konsepteja arkkitehtien kanssa. Koska asukkaat haluavat osallistua eri tavoin, suunnitteluprosessin on jousettava tilanteeseen sopivaksi. Osallistavan suunnittelun menetelmät perustuvat pääosin käyttäjän vaikeasti jaettavan hiljaisen tiedon muuttamiseen suunnittelijalle helposti jaettavaksi eksplisiittiseksi tiedoksi. Virtuaalitodellisuus auttaa suunnittelijoita kommunikoimaan suunnitelmia asukkaille samalla auttaen asukkaita osallistumaan suunnitteluun. Toisaalta virtuaalitodellisuuden interaktiivisuus tarjoaa myös uusia mahdollisuuksia joiden avulla asukas voi kokeilla suunnittelun eri vaihtoehtoja virtuaalisessa asunnossa. Asukkaan voidaan siis antaa tutkia unelmiaan virtuaalitodellisuuden kautta samalla kommunikoiden hiljaista tietoa suunnittelijalle.
Työn teoreettinen osuus käsittelee virtuaalitodellisuutta mediana ja asukkaan osallistamista luovaan toimintaan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Jälkeenpäin pohditaan tapoja, joilla virtuaalitodellisuusteknologiaa voidaan soveltaa osallistavan suunnittelun menetelmiin. Lopuksi on otettu selvää asukkaiden odotuksista virtuaalitodellisuuden kautta osallistumiseen haastattelemalla potentiaalisia käyttäjiä.
Diplomityö voi esimerkiksi toimia inspiraation lähteenä suunnittelun ammattilaisille ja yrityksille jotka haluavat käyttää virtuaalitodellisuutta suunnittelun välineenä. Etenkin ajatukset asuintilojen visualisoinnin uusista menetelmistä ja siitä, miten suunnittelupalveluja voidaan kehittää elämyksellisempään suuntaan saattavat olla heille erityisen kiinnostavia. Työ sisältää toisaalta myös osia jotka voivat olla kiinnostavia virtuaalitodellisuutta hyödyntävien suunnittelu- ja visualisointiohjelmistojen kehittäjille.
In housing co-design future residents take part in the design process by creating information, ideas and concepts together with architects. As residents wish to take part in various ways the design process needs to be flexible. Co-design methods usually strive to convert tacit knowledge of the user into explicit knowledge for the designer. Virtual reality allows designers to communicate their ideas while also helping residents participate in design. Furthermore, the interactivity of virtual reality enables residents to try out diverse alternatives in a virtual apartment. This way residents explore their own visions while simultaneously communicating their tacit needs to designers.
The theoretical portion of the thesis is a literary review approaching virtual reality as a media and how to involve residents in a creative process. This is followed by examining ways to integrate virtual reality technology to co-design methods. Finally residents’ expectations about participating via virtual reality are examined by interviewing potential future users.
The text may be a source of inspiration for design professionals and companies looking into using virtual reality as a design tool. Ideas regarding new ways to visualize living spaces and ways to develop design services into experiences may thus be of special interest. The thesis also includes parts which may be of interest to developers of design and visualization software using virtual reality.