Vastuullisuuden edistäminen linja-auto- ja taksiyrityksissä
Lauhkonen, Arttu (2016)
Lauhkonen, Arttu
2016
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-09-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608154409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608154409
Tiivistelmä
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on kehittämässä tieliikenteen kuljetusyrityksille tarkoitettua johtamis- ja menettelytapamallia edistääkseen ammattiliikenteen turvallisuuskulttuuria ja ympäristön kannalta vastuullista toimintatapaa. Tämä diplomityö oli osa Liikenteen tutkimuskeskus Vernen toteuttamaa kokeilututkimusta, jossa kerättiin tietoa ja palautetta vastuullisuusmallin kehittämiseksi tieliikenteen henkilökuljetusyrityksille. Diplomityön tarkoituksena oli tarkastella tieliikenteen henkilökuljetusyritysten vastuullisuuden tasoa ja selvittää vastuullisuuden edistämiskeinoja. Tutkimus koostuu kvalitatiivisesta kirjallisuusselvityksestä, lyhyestä kokeilututkimuksesta sekä kuljetusyritysten puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Tarkastelu painottui turvallisuusnäkökulmaan.
Linja-auto- ja taksiliikenteen onnettomuusriski on henkilöautoliikennettä pienempi, mikä kertoo alan ammattimaisuudesta. Tärkeimpiä turvallisuusriskitekijöitä alalla ovat ennakoivien ajotapojen puute ja suuret ajonopeudet, turvavöiden käyttämättömyys, matkustajien heikko törmäyssuoja, kuljettajien väsymykseen liittyvät ongelmat, ajoneuvojen jarruviat sekä renkaiden huono kunto tai nastarenkaiden käyttämättömyys talvella. Linja-autoalalla erityishaasteena ovat keskimäärin kerran viikossa tapahtuvat linja-autopalot, jotka muodostavat suuronnettomuusriskin. Lisäksi kuljettajien hyvinvointi ja työturvallisuus on merkittävä haaste koko tiekuljetusalalla. Alalla on Suomen muihin toimialoihin verrattuna keskimäärin enemmän työtapaturmia, sairauspäivärahapäiviä, riittämättömän yöunen esiintyvyyttä sekä sydän- ja verisuonisairauksia.
Joukkoliikenteen edistäminen vaikuttaa myönteisesti liikenteen ympäristökysymyksiin. Kehityspotentiaalia linja-autoliikenteen päästöihin liittyen on kuitenkin pienhiukkas- ja typenoksidipäästöjen vähentämisessä, jotka ovat tällä hetkellä matkustussuoritetta kohden keskimäärin suuremmat linja-autoliikenteellä kuin henkilöautoilla.
Vastuullisuuden perustana on yritysjohdon sitoutuminen vastuullisuuteen sekä kaupallisen johtamisen taidot. Kehittämispotentiaalia alalla on erityisesti järjestelmälliseen tiedonkeruuseen perustuvassa analyyttisessä päätöksenteossa. Tärkeää olisi myös, että vastuullisuutta edistävien toimien tuomat suorat taloudelliset hyödyt olisivat osoitettavissa yrityksille. Tähän liittyen suuri rooli on kuljetuspalvelujen tilaajien kiinnostuksella vastuullisuutta kohtaan.
Työn tuloksena esitettiin tehokkaiksi arvioituja keinoja vastuullisuuden edistämiseksi ja tähän liittyviin kehitystarpeisiin vastaamiseksi linja-auto- ja taksiyrityksissä. Lisäksi esitettiin ehdotuksia vastuullisuusmallin seurantatyökalun mittaristolle. Finnish Transport Safety Agency Trafi is developing a management and procedure model for road transport companies in order to improve the safety culture of commercial traffic and environmentally sustainable practices. This thesis was part of a trial study, which collected information and feedback to develop the responsibility model for personnel transport companies. The trial study was carried out by Transport Research Centre Verne. The purpose of the thesis was to examine the level of responsibility in transport companies and find ways to improve the responsibility. The study consists of a qualitative literature review, a short trial study and semi-structured interviews. The study focused on the safety aspect.
Buses and taxis have lower accident risk than private cars, reflecting the professionalism of the sector. Among the most important safety risk factors are the lack of defensive driving and high driving speeds, not using seatbelts, low crash protection for passengers, problems related to driver fatigue, vehicle brake defects, as well as the poor condition of the tires or not using studded tires during winter. A special challenge for bus transport is bus fires, which take place once a week on average, and which cause a major accident risk. In addition, the well-being and work safety of drivers is a major challenge for the entire road transport sector. Compared to the average numbers of other industries, the road transport sector has more accidents at work, sickness allowance days, the prevalence of insufficient night's sleep and cardiovascular diseases.
Promoting public transport has a positive impact on the environmental issues of transport. However, bus transport causes more particulate matter and nitrogen oxide emissions per passenger kilometer than passenger cars. There is development potential related to this issue.
Responsibility is based on management’s commercial management skills and commitment to responsibility. Analytical decision-making based on systematic data collection is an important development area in the sector. It is also important that the managers understand the direct economic benefits of the actions to improve responsibility. In this context, transport customers’ interest towards responsibility plays a major role.
Ways to improve responsibility that are estimated to be efficient, are presented as a result of this study. In addition, proposals are made for the indicators of the monitoring tool, which is a part of the responsibility model.
Linja-auto- ja taksiliikenteen onnettomuusriski on henkilöautoliikennettä pienempi, mikä kertoo alan ammattimaisuudesta. Tärkeimpiä turvallisuusriskitekijöitä alalla ovat ennakoivien ajotapojen puute ja suuret ajonopeudet, turvavöiden käyttämättömyys, matkustajien heikko törmäyssuoja, kuljettajien väsymykseen liittyvät ongelmat, ajoneuvojen jarruviat sekä renkaiden huono kunto tai nastarenkaiden käyttämättömyys talvella. Linja-autoalalla erityishaasteena ovat keskimäärin kerran viikossa tapahtuvat linja-autopalot, jotka muodostavat suuronnettomuusriskin. Lisäksi kuljettajien hyvinvointi ja työturvallisuus on merkittävä haaste koko tiekuljetusalalla. Alalla on Suomen muihin toimialoihin verrattuna keskimäärin enemmän työtapaturmia, sairauspäivärahapäiviä, riittämättömän yöunen esiintyvyyttä sekä sydän- ja verisuonisairauksia.
Joukkoliikenteen edistäminen vaikuttaa myönteisesti liikenteen ympäristökysymyksiin. Kehityspotentiaalia linja-autoliikenteen päästöihin liittyen on kuitenkin pienhiukkas- ja typenoksidipäästöjen vähentämisessä, jotka ovat tällä hetkellä matkustussuoritetta kohden keskimäärin suuremmat linja-autoliikenteellä kuin henkilöautoilla.
Vastuullisuuden perustana on yritysjohdon sitoutuminen vastuullisuuteen sekä kaupallisen johtamisen taidot. Kehittämispotentiaalia alalla on erityisesti järjestelmälliseen tiedonkeruuseen perustuvassa analyyttisessä päätöksenteossa. Tärkeää olisi myös, että vastuullisuutta edistävien toimien tuomat suorat taloudelliset hyödyt olisivat osoitettavissa yrityksille. Tähän liittyen suuri rooli on kuljetuspalvelujen tilaajien kiinnostuksella vastuullisuutta kohtaan.
Työn tuloksena esitettiin tehokkaiksi arvioituja keinoja vastuullisuuden edistämiseksi ja tähän liittyviin kehitystarpeisiin vastaamiseksi linja-auto- ja taksiyrityksissä. Lisäksi esitettiin ehdotuksia vastuullisuusmallin seurantatyökalun mittaristolle.
Buses and taxis have lower accident risk than private cars, reflecting the professionalism of the sector. Among the most important safety risk factors are the lack of defensive driving and high driving speeds, not using seatbelts, low crash protection for passengers, problems related to driver fatigue, vehicle brake defects, as well as the poor condition of the tires or not using studded tires during winter. A special challenge for bus transport is bus fires, which take place once a week on average, and which cause a major accident risk. In addition, the well-being and work safety of drivers is a major challenge for the entire road transport sector. Compared to the average numbers of other industries, the road transport sector has more accidents at work, sickness allowance days, the prevalence of insufficient night's sleep and cardiovascular diseases.
Promoting public transport has a positive impact on the environmental issues of transport. However, bus transport causes more particulate matter and nitrogen oxide emissions per passenger kilometer than passenger cars. There is development potential related to this issue.
Responsibility is based on management’s commercial management skills and commitment to responsibility. Analytical decision-making based on systematic data collection is an important development area in the sector. It is also important that the managers understand the direct economic benefits of the actions to improve responsibility. In this context, transport customers’ interest towards responsibility plays a major role.
Ways to improve responsibility that are estimated to be efficient, are presented as a result of this study. In addition, proposals are made for the indicators of the monitoring tool, which is a part of the responsibility model.