Joukkoistamisen hyödyntäminen rakennusalan yrityksen arvon yhteisluonnissa
Kuvaja, Jonne (2016)
Kuvaja, Jonne
2016
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-08-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608014343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201608014343
Tiivistelmä
Arvonluonti on muuttunut teknologian kehityksen myötä. Erityisesti ICT, Internet ja Web 2.0 –teknologiat ovat mahdollistaneet uudet tavat luoda arvoa yhdessä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Kuitenkin suhteellisen uutena asiana erityisesti rakennusalalla joukkoistamista hyödyntävää arvon yhteisluontia on tutkittu melko vähän.
Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli luoda ymmärrystä joukkoistamisen hyödyntämisestä kohdeorganisaation arvon yhteisluonnissa tutkimalla erilaisia arvonluontimalleja kohdeorganisaatiolle hahmoteltujen potentiaalisten joukkoistamissovellusten verkostojen kautta. Tavoitteena oli myös luoda ymmärrystä joukkoistamisprosessin mahdollisesta toteuttamisesta kohdeorganisaation näkökulmasta, ja keskeisenä työn rajauksena toimi joukkoistamisen hyödyntäminen nykyisten ja potentiaalisten kaupungissa asuvien asukkaiden palvelutarpeiden selvittämisessä. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena liiketoimintatutkimuksena, jossa teoriaosuus koostui kirjallisuuskatsauksesta arvonluontiin ja joukkoistamiseen. Empiirinen tutkimus muodostui kohdeorganisaatiolle hahmotelluista kolmesta tapaustutkimuksesta, ja empiirisen tutkimuksen aineisto kerättiin kahden täsmäryhmähaastattelun sekä kahden erilaisen yksilöhaastattelun (6kpl) kautta.
Tutkimuksessa esiteltiin lyhyesti arvon määritelmää ja arvonluonnin ajallista muutosta kohti arvon yhteisluontia. Arvonluontiin liittyen esiteltiin myös arvoverkoston ja ekosysteemin käsitteitä ja niiden eroja sekä empiirisessä tutkimuksessa hyödynnetyt kaksi arvonluonnin analysointimallia. Tämän lisäksi keskityttiin joukkoistamisen käsitteeseen, esiteltiin eri lähteistä hahmoteltu joukkoistamisprosessi ja erilaisia toimintamalleja sekä mahdollisia joukkoistamisen hyötyjä. Varsinaisiksi tuloksiksi saatiin hahmoteltua kohdeorganisaation kolme potentiaalista joukkoistamissovellusta viisivaiheisen joukkoistamisprosessin mukaan, hahmoteltua näiden mahdollista arvonluontia kahden esitellyn arvonluonnin analysointimallin kautta sekä tunnistettua, miten nykyisten ja potentiaalisten kaupungissa asuvien asukkaiden toiveita ja tarpeita palveluihin liittyen voidaan selvittää.
Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli luoda ymmärrystä joukkoistamisen hyödyntämisestä kohdeorganisaation arvon yhteisluonnissa tutkimalla erilaisia arvonluontimalleja kohdeorganisaatiolle hahmoteltujen potentiaalisten joukkoistamissovellusten verkostojen kautta. Tavoitteena oli myös luoda ymmärrystä joukkoistamisprosessin mahdollisesta toteuttamisesta kohdeorganisaation näkökulmasta, ja keskeisenä työn rajauksena toimi joukkoistamisen hyödyntäminen nykyisten ja potentiaalisten kaupungissa asuvien asukkaiden palvelutarpeiden selvittämisessä. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena liiketoimintatutkimuksena, jossa teoriaosuus koostui kirjallisuuskatsauksesta arvonluontiin ja joukkoistamiseen. Empiirinen tutkimus muodostui kohdeorganisaatiolle hahmotelluista kolmesta tapaustutkimuksesta, ja empiirisen tutkimuksen aineisto kerättiin kahden täsmäryhmähaastattelun sekä kahden erilaisen yksilöhaastattelun (6kpl) kautta.
Tutkimuksessa esiteltiin lyhyesti arvon määritelmää ja arvonluonnin ajallista muutosta kohti arvon yhteisluontia. Arvonluontiin liittyen esiteltiin myös arvoverkoston ja ekosysteemin käsitteitä ja niiden eroja sekä empiirisessä tutkimuksessa hyödynnetyt kaksi arvonluonnin analysointimallia. Tämän lisäksi keskityttiin joukkoistamisen käsitteeseen, esiteltiin eri lähteistä hahmoteltu joukkoistamisprosessi ja erilaisia toimintamalleja sekä mahdollisia joukkoistamisen hyötyjä. Varsinaisiksi tuloksiksi saatiin hahmoteltua kohdeorganisaation kolme potentiaalista joukkoistamissovellusta viisivaiheisen joukkoistamisprosessin mukaan, hahmoteltua näiden mahdollista arvonluontia kahden esitellyn arvonluonnin analysointimallin kautta sekä tunnistettua, miten nykyisten ja potentiaalisten kaupungissa asuvien asukkaiden toiveita ja tarpeita palveluihin liittyen voidaan selvittää.