IT-projektin onnistumisen mittaaminen
Mäkelä, Jenni (2015)
Mäkelä, Jenni
2015
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505201397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505201397
Tiivistelmä
Tietojärjestelmät ovat vakiinnuttaneet asemansa osana lähes jokaisen menestyvän yri-tyksen arkea. Monessa yrityksessä on hankittu yksittäisiä IT-infran osia tarpeeseen, eikä aina ole mietitty suurempaa kokonaisuutta, jonka IT-infran osaset muodostavat. Tieto-järjestelmäuudistusprojektit ovat suuria investointeja, jotka valitettavan usein epäonnis-tuvat. Projektin onnistumisen käsite ei kuitenkaan ole yksiselitteinen eivätkä näin ollen myöskään projektin onnistumisen arviointiin käytettävät mittarit.
Tutkimus on tapaustutkimus ja tehty konsultointialan yrityksen IT-projektin tarpeisiin. Kohdeyrityksen IT-projekti vietiin läpi vuoden 2014 aikana ja tutkimus keskittyy poh-timaan, miten projektin onnistumista oltaisi voitu mitata ja tukea oikein valituilla mitta-reilla ja miten mittarit olisi kannattanut valita. Tutkimuksessa käydään läpi kohdeyrityk-sen IT-projektin lähtötilanne ja eteneminen, sekä pohditaan kohdeorganisaation tarpei-siin soveltuvia mittareita alan kirjallisuuden pohjalta.
Tutkimuksessa oleellisimpia havaintoja on, että mittarit täytyy aina valita projektikoh-taisesti ja tähän projektiin soveltuvat mittarit eivät todennäköisesti ole parhaat mahdolli-set minkään muun organisaation tarpeisiin. Toinen oleellinen havainto on, että hyvin onnistuneella projektinhallinnalla on suuri merkitys projektin onnistumiselle ja myös sitä voidaan mitata. Kolmas huomioitava tekijä ovat projektin sidosryhmät, jotka tulisi ottaa huomioon heti projektin alussa ja osallistaa myös mittareiden valintaan.
Tutkimus on tapaustutkimus ja tehty konsultointialan yrityksen IT-projektin tarpeisiin. Kohdeyrityksen IT-projekti vietiin läpi vuoden 2014 aikana ja tutkimus keskittyy poh-timaan, miten projektin onnistumista oltaisi voitu mitata ja tukea oikein valituilla mitta-reilla ja miten mittarit olisi kannattanut valita. Tutkimuksessa käydään läpi kohdeyrityk-sen IT-projektin lähtötilanne ja eteneminen, sekä pohditaan kohdeorganisaation tarpei-siin soveltuvia mittareita alan kirjallisuuden pohjalta.
Tutkimuksessa oleellisimpia havaintoja on, että mittarit täytyy aina valita projektikoh-taisesti ja tähän projektiin soveltuvat mittarit eivät todennäköisesti ole parhaat mahdolli-set minkään muun organisaation tarpeisiin. Toinen oleellinen havainto on, että hyvin onnistuneella projektinhallinnalla on suuri merkitys projektin onnistumiselle ja myös sitä voidaan mitata. Kolmas huomioitava tekijä ovat projektin sidosryhmät, jotka tulisi ottaa huomioon heti projektin alussa ja osallistaa myös mittareiden valintaan.