Ulkopuolinen suunnitelmien tarkastus Seinäjoki-Oulu-ratahankkeessa
Lappalainen, Ville-Pekka (2015)
Lappalainen, Ville-Pekka
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505191302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505191302
Tiivistelmä
Seinäjoki–Oulu-ratahanke lukeutuu Suomen suurimpiin käynnissä oleviin infrahankkeisiin. Hanke toteutetaan vuosina 2007–2017 ja sen kustannusarvio on 880 M€. Yhteysväli on yksi Suomen vilkkaimmin liikennöidyistä yksiraiteisista rataosuuksista ja sen pituus on 335 km. Hankkeen mittakaavasta ja haastavuudesta johtuen käytetään ratahankkeessa ulkopuolista rakennussuunnitelmien tarkastajaa. Kokkola–Ylivieska-rataosuuden rakennussuunnitelmista kaikki ja hankkeen toteutusvaiheen II suunnitelmista osa tarkastetaan ulkopuolisen tarkastajan toimesta. Tilaaja pyrkii tällä menettelytavalla saavuttamaan asetetut aikataulutavoitteet, vähentämään rakentamisen aikaisia lisä- ja muutostöitä ja rakentamisvirheitä sekä varmistamaan kaikin puolin laadukas lopputuote koko yhteiskunnan käyttöön.
Menettelytapa, jossa rakennussuunnitelmat tarkastetaan näin laajasti ulkopuolisen tarkastajan toimesta, on uusi Suomen infrahankkeissa. Hanke toimii sen osalta pilottikohteena. Tämän diplomityön tarkoituksena on tutkia ulkopuolisen suunnitelmien tarkastuksen hyödyt ratahankkeen laatuun, aikatauluun ja kustannuksiin. Tutkimuksessa on tarkoitus selvittää hankkeessa esiintyneet parhaat käytännöt ja kehittämistarpeet tulevia hankkeita varten. Työn tärkeimpänä tutkimusmenetelmänä ovat hankkeeseen osallistuvien avainhenkilöiden haastattelut.
Tehdyn tutkimuksen perusteella ulkopuolisen suunnitelmien tarkastajan käytöllä oli merkittävästi rakennussuunnitelmien laatua parantava vaikutus. Suunnitelmien laadun parantumisella on suora vaikutus lopputuotteen laatuun. Tarkastuksella estettyjen muutostöiden määrän osoittaminen on hyvin vaikea arvioida, mutta tarkastuksessa esiin tulleiden virheiden määrän ja niiden laadun perusteella voidaan arvioida, että muutostöitä on voitu vähentää. Ulkopuolisen suunnitelmien tarkastuksen aikataululliset vaikutukset hankkeelle olivat hyvin vähäiset. Ulkopuolisen suunnitelmien tarkastajan käytöllä on paikoin ollut suunnitteluaikaa kasvattava vaikutus, joka nostaa suunnitteluvaiheen kustannuksia. Tilaajan näkökulmasta ulkopuolisen tarkastajan vaikutus on ollut elinkaarikustannuksia alentava. Voidaan todeta, että ulkopuolisen suunnitelmien tarkastajan hyödyt hankkeelle ovat olleet merkittävästi siitä aiheutuneita kustannuksia suuremmat.
Tästä pilottihankkeesta saatujen kokemusten avulla tulee suunnitelmien tarkastusmenetelmiä ja siihen liittyvää ohjeistusta edelleen kehittää tulevia hankkeita varten. Ulkopuolisen suunnitelmien tarkastajan käyttöä on mahdollista hyödyntää tehokkaammin lisäämällä tarkastajan ja suunnittelijan välistä yhteistyötä toimintatapoja kehittämällä. Uusien toimintatapojen kehittäminen vaatii ideointia, jatkokehittelyä ja pilotointia.
Menettelytapa, jossa rakennussuunnitelmat tarkastetaan näin laajasti ulkopuolisen tarkastajan toimesta, on uusi Suomen infrahankkeissa. Hanke toimii sen osalta pilottikohteena. Tämän diplomityön tarkoituksena on tutkia ulkopuolisen suunnitelmien tarkastuksen hyödyt ratahankkeen laatuun, aikatauluun ja kustannuksiin. Tutkimuksessa on tarkoitus selvittää hankkeessa esiintyneet parhaat käytännöt ja kehittämistarpeet tulevia hankkeita varten. Työn tärkeimpänä tutkimusmenetelmänä ovat hankkeeseen osallistuvien avainhenkilöiden haastattelut.
Tehdyn tutkimuksen perusteella ulkopuolisen suunnitelmien tarkastajan käytöllä oli merkittävästi rakennussuunnitelmien laatua parantava vaikutus. Suunnitelmien laadun parantumisella on suora vaikutus lopputuotteen laatuun. Tarkastuksella estettyjen muutostöiden määrän osoittaminen on hyvin vaikea arvioida, mutta tarkastuksessa esiin tulleiden virheiden määrän ja niiden laadun perusteella voidaan arvioida, että muutostöitä on voitu vähentää. Ulkopuolisen suunnitelmien tarkastuksen aikataululliset vaikutukset hankkeelle olivat hyvin vähäiset. Ulkopuolisen suunnitelmien tarkastajan käytöllä on paikoin ollut suunnitteluaikaa kasvattava vaikutus, joka nostaa suunnitteluvaiheen kustannuksia. Tilaajan näkökulmasta ulkopuolisen tarkastajan vaikutus on ollut elinkaarikustannuksia alentava. Voidaan todeta, että ulkopuolisen suunnitelmien tarkastajan hyödyt hankkeelle ovat olleet merkittävästi siitä aiheutuneita kustannuksia suuremmat.
Tästä pilottihankkeesta saatujen kokemusten avulla tulee suunnitelmien tarkastusmenetelmiä ja siihen liittyvää ohjeistusta edelleen kehittää tulevia hankkeita varten. Ulkopuolisen suunnitelmien tarkastajan käyttöä on mahdollista hyödyntää tehokkaammin lisäämällä tarkastajan ja suunnittelijan välistä yhteistyötä toimintatapoja kehittämällä. Uusien toimintatapojen kehittäminen vaatii ideointia, jatkokehittelyä ja pilotointia.