Pienessä sähkönjakeluyhtiössä tarvittavat kompetenssit muuttuvassa markkinatilanteessa
Heinonen, Tarja Ellen (2015)
Heinonen, Tarja Ellen
2015
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504231235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504231235
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tarkastellaan pienissä sähkönjakeluyhtiöissä tarvittavia kompetensseja muuttuvassa markkinaympäristössä. Kompetensseilla tarkoitetaan pääasiassa yksilön kompetensseja, mutta työssä on tutkittu myös organisaation kompetenssien kehittymistä.
Sähkönjakelualaa ovat kohdanneet monet muutokset vuonna 1995 tapahtuneesta sähkön myynnin vapautuksesta lähtien. Nämä muutokset ovat edellyttäneet yrityksissä monien uusien kompetenssien omaksumista, joka on aiheuttanut haasteita erityisesti pienille sähkönjakeluyhtiöille. Markkinat ja toimintaympäristö ovat jatkuvassa muutoksessa ja asettavat pienille ja keskisuurille yhtiöille yhä uusia haasteita. Työn tutkimusongelmina on käsitelty pienissä ja keskisuurissa sähkönjakeluyhtiöissä tarvittavia kompetensseja muuttuvassa markkinaympäristössä ja mahdollisuuksia hoitaa erilaisten kompetenssien tarve.
Vastauksia on etsitty kirjallisuudesta sekä haastattelemalla 10 sähkönjakeluyhtiön 14 avainasemassa olevaa henkilöä. Muutosten aiheuttamista haasteista selviytyminen edellyttää yksilöiltä ja organisaatioilta innovointikykyä. Tässä työssä haastateltavat ovat arvioineet myös yrityksensä innovaatiojohtamista vastaamalla Bessantin ja Tiddin (2013) laatiman innovaatiojohtamisen itsearviointilomakkeen kysymyksiin. Erityisesti tarkastelun kohteena on ollut Paneliankosken Voima Oy, jonka johtoryhmän jäseniä on haastateltu yrityksen kompetenssien nykytilan selvittämiseksi ja he vastasivat myös innovaatiojohtamista koskevaan kyselyyn. Saatuja vastauksia verrattiin muiden yhtiöiden haastattelu- ja vastaustuloksista muodostettuun alan yleiskuvaan.
Työn tuloksena voidaan esittää, että tulevaisuudessa verkon valvontamallien ymmärtäminen, teknologian kehittyminen ja kasvavat energiatehokkuusvaatimukset ovat merkittävässä roolissa kehitettäessä alan kompetensseja ja suunniteltaessa uusia liiketoimintamalleja. Asiakkaat ovat toiminnan ja osaamisen keskiössä. Erityisesti asiakaskunnan ja teknologian muuttuessa tarvitaan laaja-alaista, monimutkaisia järjestelmiä ja verkostoja hallinnoivaa kompetenssia. Innovaatiojohtamisen kyselystä saadut vastaukset tukevat asiakas- ja sidosryhmätoiminnan kehitystarvetta. Lisäksi työn tuloksena voidaan todeta, että kompetenssien hallinta ja kehittäminen on tehokkainta toteuttaa yhteistyössä muiden alan yritysten ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Myös koulutusjärjestelmän tulee pystyä vastaamaan muuttuvaan kompetenssien tarpeeseen oikea-aikaisesti.
Sähkönjakelualaa ovat kohdanneet monet muutokset vuonna 1995 tapahtuneesta sähkön myynnin vapautuksesta lähtien. Nämä muutokset ovat edellyttäneet yrityksissä monien uusien kompetenssien omaksumista, joka on aiheuttanut haasteita erityisesti pienille sähkönjakeluyhtiöille. Markkinat ja toimintaympäristö ovat jatkuvassa muutoksessa ja asettavat pienille ja keskisuurille yhtiöille yhä uusia haasteita. Työn tutkimusongelmina on käsitelty pienissä ja keskisuurissa sähkönjakeluyhtiöissä tarvittavia kompetensseja muuttuvassa markkinaympäristössä ja mahdollisuuksia hoitaa erilaisten kompetenssien tarve.
Vastauksia on etsitty kirjallisuudesta sekä haastattelemalla 10 sähkönjakeluyhtiön 14 avainasemassa olevaa henkilöä. Muutosten aiheuttamista haasteista selviytyminen edellyttää yksilöiltä ja organisaatioilta innovointikykyä. Tässä työssä haastateltavat ovat arvioineet myös yrityksensä innovaatiojohtamista vastaamalla Bessantin ja Tiddin (2013) laatiman innovaatiojohtamisen itsearviointilomakkeen kysymyksiin. Erityisesti tarkastelun kohteena on ollut Paneliankosken Voima Oy, jonka johtoryhmän jäseniä on haastateltu yrityksen kompetenssien nykytilan selvittämiseksi ja he vastasivat myös innovaatiojohtamista koskevaan kyselyyn. Saatuja vastauksia verrattiin muiden yhtiöiden haastattelu- ja vastaustuloksista muodostettuun alan yleiskuvaan.
Työn tuloksena voidaan esittää, että tulevaisuudessa verkon valvontamallien ymmärtäminen, teknologian kehittyminen ja kasvavat energiatehokkuusvaatimukset ovat merkittävässä roolissa kehitettäessä alan kompetensseja ja suunniteltaessa uusia liiketoimintamalleja. Asiakkaat ovat toiminnan ja osaamisen keskiössä. Erityisesti asiakaskunnan ja teknologian muuttuessa tarvitaan laaja-alaista, monimutkaisia järjestelmiä ja verkostoja hallinnoivaa kompetenssia. Innovaatiojohtamisen kyselystä saadut vastaukset tukevat asiakas- ja sidosryhmätoiminnan kehitystarvetta. Lisäksi työn tuloksena voidaan todeta, että kompetenssien hallinta ja kehittäminen on tehokkainta toteuttaa yhteistyössä muiden alan yritysten ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Myös koulutusjärjestelmän tulee pystyä vastaamaan muuttuvaan kompetenssien tarpeeseen oikea-aikaisesti.