Uuden asiantuntijapalvelun kehittäminen mikro- ja pienyrityksille
Ojanen, Jaakko Oskari (2015)
Ojanen, Jaakko Oskari
2015
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504231221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504231221
Tiivistelmä
Innovaatioiden kehitys ja niiden onnistunut kaupallistaminen ovat elinehto useille kasvaville yrityksille. Varsinkin mikro- ja pienyritysten täytyy pystyä tuottamaan ja kaupallistamaan uusia innovaatioita sekä liikeideoita nopeammin ja suuremmassa mittakaavassa hankkiakseen menestystä nopeasti kehittyvillä markkinoilla Tämän työn tarkoituksena oli selvittää miten asiantuntijapalveluihin keskittynyt osaamisintensiivinen mikroyritys kehittää uuden palvelun, joka on pitkälle standardoitu ja helposti monistettavissa. Työssä keskitytään tunnistamaan palvelunkehitysprosessin vaiheet, sekä tarkastelemaan miten osaamisintensiivisyys ja sijoittuminen pk-sektorille vaikuttavat prosessiin. Palvelun varsinainen kaupallistaminen on rajattu tämän työn ulkopuolelle.
Tutkimus laadittiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa tamperelaiselle mikroyritykselle kehitettiin uusi b2b-markkinoille suunnattu asiantuntijapalvelu. Palvelun kehityksen aikana dokumentoitiin tunnistetut palvelun kehityksen vaiheet. Näiden sekä kirjallisuudessa yleisesti tunnettujen mallien pohjalta laadittiin mikro- ja pienyrityksille soveltuva uusi malli osaamisintensiivisten asiantuntijapalveluiden kehittämiseen.
Työssä kehitetty konstruktio, eli uusi malli palvelun kehittämiseen, hyödyntää tilanteeseen tarttuvaa yrittäjäasennetta. Mallia käyttäessä otetaan tietoinen riski nopeasta läpiviennistä. Malli tunnistaa palvelun kehityksestä kolme päävaihetta: ideointi, kehitys ja testaus sekä päätös lanseerauksesta. Vaiheiden välillä ei ole selkeitä rajoja. Koska lanseeraus päätös nojaa vahvasti liiketoiminnan kannattavuuden arviointiin, tulee kannattavuuden arvioinnin jatkua koko palvelun kehitys prosessin läpi. Ripeään päätöksentekoon ja nopeaan kehitykseen soveltuva malli, jossa taustatyön osuus on pieni, sopii varsinkin mikroyrityksille, sillä alussa toteutettaviin markkinatutkimuksiin, strategian ja tiimien määrittelyyn, voi kuluttaa samat resurssit kuin itse palvelun kehittämiseen ja testaamiseen.
Tutkimus laadittiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa tamperelaiselle mikroyritykselle kehitettiin uusi b2b-markkinoille suunnattu asiantuntijapalvelu. Palvelun kehityksen aikana dokumentoitiin tunnistetut palvelun kehityksen vaiheet. Näiden sekä kirjallisuudessa yleisesti tunnettujen mallien pohjalta laadittiin mikro- ja pienyrityksille soveltuva uusi malli osaamisintensiivisten asiantuntijapalveluiden kehittämiseen.
Työssä kehitetty konstruktio, eli uusi malli palvelun kehittämiseen, hyödyntää tilanteeseen tarttuvaa yrittäjäasennetta. Mallia käyttäessä otetaan tietoinen riski nopeasta läpiviennistä. Malli tunnistaa palvelun kehityksestä kolme päävaihetta: ideointi, kehitys ja testaus sekä päätös lanseerauksesta. Vaiheiden välillä ei ole selkeitä rajoja. Koska lanseeraus päätös nojaa vahvasti liiketoiminnan kannattavuuden arviointiin, tulee kannattavuuden arvioinnin jatkua koko palvelun kehitys prosessin läpi. Ripeään päätöksentekoon ja nopeaan kehitykseen soveltuva malli, jossa taustatyön osuus on pieni, sopii varsinkin mikroyrityksille, sillä alussa toteutettaviin markkinatutkimuksiin, strategian ja tiimien määrittelyyn, voi kuluttaa samat resurssit kuin itse palvelun kehittämiseen ja testaamiseen.