Asiakasohjautuvan jakelujärjestelmän kehittäminen teollisuusyrityksessä
Hoivanen, Suvi-Annika (2015)
Hoivanen, Suvi-Annika
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-02-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201501291038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201501291038
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena oli kehittää Nokian Renkaiden kotimaan jakelujärjestelmää asiakasnäkökulmaa painottaen. Asiakasohjautuvien toimintojen tärkeys toimitusketjussa on nykyään yhä merkittävämmässä roolissa laajentuneiden toimitusverkostojen sekä vaativan liiketoimintaympäristön myötä. Työssä tarkasteltiin kohdeyrityksen tilaus-toimitusprosessin rakenteellisia toimintoja ja toimintojen välisiä rajapintoja, jotka toimivat perustana jakelujärjestelmän ongelma- ja kehityskohteiden selvittämiselle.
Tutkimus koostui kirjallisuuskatsauksesta ja yksittäisestä tapaustutkimuksesta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin toimitusketjun hallinnan eri näkökulmia painottaen erityisesti asiakasohjautuvuutta ja sen vaikutusta toimitusketjun toimintoihin ja osapuoliin. Tapaustutkimuksessa data kerättiin sekä henkilökunta- että asiakashaastatteluiden avulla. Tapaustutkimuksen tarkoituksena oli löytää kohdeyrityksen toiminnoista konkreettinen kehityskohde ja tarkastella tämän vaikutuksia toimitusprosesseihin.
Tapaustutkimuksen kautta kehityskohteeksi valittiin toimituspuutteiden ja -virheiden vähentäminen jakelujärjestelmässä. Ensisijaisesti puutteita ja virheitä toimituksissa voidaan vähentää asiakaslavalähetyksiä lisäämällä. Asiakaslavalähetyksien käsittelykerrat jakeluketjussa ovat erittäin vähäiset, joten tätä kautta on mahdollista vähentää jakeluketjun aikana aiheutuneita toimitushäiriötä. Kaikkia tilauksia ei voida kuitenkaan toimittaa asiakaslavoina tilauksen koon vuoksi. Jotta myös pienempien tilauksien toimitusvarmuus saataisiin samalle tasolle asiakaslavalähetyksien kanssa, toimitetaan ne määräterminaalikohtaisina lähetyksinä. Tuotteiden määräterminaalikohtainen lajittelu tehdään terminaalin sijaan jo logistiikkakeskuksessa keräilyn yhteydessä, joka mahdollistaa yhden tuotteiden käsittelykerran jättämisen pois jakeluketjusta.
Työn tuloksena selvisi, että asiakasohjautuvan jakelujärjestelmän kehittämisellä on vaikutusta niin asiakastyytyväisyyteen, toimitusvarmuuteen kuin toimitusketjun joustavuuteenkin. Nämä ominaisuudet ovat osa synkronoitua toimitusverkostoa, joiden avulla kohdeyrityksen on helpompi mukautua sesonkiluonteiseen kysynnän vaihteluihin sekä varmistaa, että myös asiakkaan on mahdollista toimia omalla liiketoiminnanalueellaan parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Tutkimus koostui kirjallisuuskatsauksesta ja yksittäisestä tapaustutkimuksesta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin toimitusketjun hallinnan eri näkökulmia painottaen erityisesti asiakasohjautuvuutta ja sen vaikutusta toimitusketjun toimintoihin ja osapuoliin. Tapaustutkimuksessa data kerättiin sekä henkilökunta- että asiakashaastatteluiden avulla. Tapaustutkimuksen tarkoituksena oli löytää kohdeyrityksen toiminnoista konkreettinen kehityskohde ja tarkastella tämän vaikutuksia toimitusprosesseihin.
Tapaustutkimuksen kautta kehityskohteeksi valittiin toimituspuutteiden ja -virheiden vähentäminen jakelujärjestelmässä. Ensisijaisesti puutteita ja virheitä toimituksissa voidaan vähentää asiakaslavalähetyksiä lisäämällä. Asiakaslavalähetyksien käsittelykerrat jakeluketjussa ovat erittäin vähäiset, joten tätä kautta on mahdollista vähentää jakeluketjun aikana aiheutuneita toimitushäiriötä. Kaikkia tilauksia ei voida kuitenkaan toimittaa asiakaslavoina tilauksen koon vuoksi. Jotta myös pienempien tilauksien toimitusvarmuus saataisiin samalle tasolle asiakaslavalähetyksien kanssa, toimitetaan ne määräterminaalikohtaisina lähetyksinä. Tuotteiden määräterminaalikohtainen lajittelu tehdään terminaalin sijaan jo logistiikkakeskuksessa keräilyn yhteydessä, joka mahdollistaa yhden tuotteiden käsittelykerran jättämisen pois jakeluketjusta.
Työn tuloksena selvisi, että asiakasohjautuvan jakelujärjestelmän kehittämisellä on vaikutusta niin asiakastyytyväisyyteen, toimitusvarmuuteen kuin toimitusketjun joustavuuteenkin. Nämä ominaisuudet ovat osa synkronoitua toimitusverkostoa, joiden avulla kohdeyrityksen on helpompi mukautua sesonkiluonteiseen kysynnän vaihteluihin sekä varmistaa, että myös asiakkaan on mahdollista toimia omalla liiketoiminnanalueellaan parhaimmalla mahdollisella tavalla.