Beyond the Peaks
Pihlajarinne, Noora (2014)
Pihlajarinne, Noora
2014
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-03-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201402211099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201402211099
Tiivistelmä
Tämä diplomityö tutkii, miten luovuutta ja innovatiivisuutta voitaisiin edistää yliopistoympäristön arkkitehtuurin keinoin. Pedagogiikan nykysuuntaukset korostavat luovan, opiskelijalähtöisen ongelmanratkaisun tärkeyttä tehokkaassa oppimisessa. Luovuus ja innovaatiot voidaan nähdä tietoyhteiskunnan tärkeimpinä tuotantomenetelminä, ja yliopistot vastuussa tulevaisuuden luovien osaajien korkeakoulutuksesta. Maailman menestyneimmät yliopistot ovat jo nyt usein suoria kaupallisten innovaatioiden tuottajia ja tärkeitä lähialueidensa talouskasvun moottoreita. Luovuuden myötävaikuttamista yliopistoympäristöjen suunnittelun keinoin voidaan näin pitää arvokkaana tutkimuskohteena.
Huolimatta aiheen ajankohtaisuudesta ja tärkeydestä on systemaattista tutkimusta fyysisen ympäristön ja luovuuden suhteesta tehty hyvin vähän. Tämä diplomityö lähestyy siksi aihetta luovuudesta itsestään käsin. Tutkielma etsii luovuutta keskeisesti edistäviä tekijöitä poikkitieteellisestä viitekehyksestä käsin, ja esittää tekijän näkemyksen suunnittelukonseptista, jonka avulla näitä tekijöitä voitaisiin tukea arkkitehtisuunnittelun keinoin. Lopuksi tutkielma esittää konseptin käytännön sovellusmahdollisuuksia esimerkinomaisen suunnitelmatyön muodossa.
Koska kyseessä on arkkitehtuurin tutkimus, tutkielma keskittyy tarkastelemaan luovuutta niiden ominaisuuksien osalta, joihin ympäristön vaikutuksen voidaan katsoa olevan merkittävä. Laajuuden rajaamiseksi aihetta on käsitelty lähinnä tilatyyppien, toimintojen ja tilojen sijoittumisen kannalta. Yksittäisen tilan ominaisuuksien perusteellinen tutkiminen on jätetty pois tarkastelusta. Samoin muotokielen vaikutuksen pohdinta rajoittuu lähinnä tekijän omien olettamusten varaan.
Tutkimus on tehty osana “Oppimisen ja uuden tiedon luomisen tilat” (RYM-SHOK, työpaketti 4) -tutkimushanketta, jonka veturiyrityksenä toimii Suomen Yliopistokiinteistöt Oy. Työn lopussa esitetty suunnitelma pohjautuu TTY:n arkkitehtuurin laitoksella Rakennussuunnittelun jatkokurssilla (kevät 2013) tehtyyn harjoitustyöhön. Työ on ollut mahdollista jatkokehittäen liittää osaksi tätä diplomityötä sen tavanomaista laajemman sisällön vuoksi. This thesis investigates solutions for increasing creativity and innovation by university environment design. New learning methods emphasize the importance of creative, student-directed problem solving in effective learning. Creativity and innovations are seen as key drivers of the economy based in knowledge, and universities as responsible for the highest education of tomorrow’s creative experts. Often, top universities are already direct sources of commercial innovations and act as an important engine for the economic growth of their regions. Taking creativity into account in university learning environment design can therefore be considered as a valuable research subject.
Despite the actuality and importance of the subject, systematic scientific research on the relation between creativity and physical environment is scarce. This thesis approaches the subject from the viewpoint of creativity itself by examining key factors that have been found to initiate creativity. From this base, the study suggests a design concept that aims at supporting these factors. Last, the study presents a design example where the concept is examined to the level of design solutions.
As a study of architecture, creativity is examined through the factors that physical environment is likely to have significant impact on. The taken framework sets creativity in a wider context of space types, functions, and space organization rather than that of a single room or workplace design. The impact of mere architectural style on creativity is studied only indirectly and through the author’s presumptions.
The study is made as a part of a research project “Spaces for learning and creation of new knowledge” (RYM-SHOK Work package 4), of which University Properties of Finland Ltd, acts as the driver company. The design solution presented at the end of this study is based on a project for Architectural Design Advanced course in TUT’s Department of Architecture in the spring of 2013. The exceptional extent of this project made it possible to develop it further and include it as a part of this Master’s Thesis.
Huolimatta aiheen ajankohtaisuudesta ja tärkeydestä on systemaattista tutkimusta fyysisen ympäristön ja luovuuden suhteesta tehty hyvin vähän. Tämä diplomityö lähestyy siksi aihetta luovuudesta itsestään käsin. Tutkielma etsii luovuutta keskeisesti edistäviä tekijöitä poikkitieteellisestä viitekehyksestä käsin, ja esittää tekijän näkemyksen suunnittelukonseptista, jonka avulla näitä tekijöitä voitaisiin tukea arkkitehtisuunnittelun keinoin. Lopuksi tutkielma esittää konseptin käytännön sovellusmahdollisuuksia esimerkinomaisen suunnitelmatyön muodossa.
Koska kyseessä on arkkitehtuurin tutkimus, tutkielma keskittyy tarkastelemaan luovuutta niiden ominaisuuksien osalta, joihin ympäristön vaikutuksen voidaan katsoa olevan merkittävä. Laajuuden rajaamiseksi aihetta on käsitelty lähinnä tilatyyppien, toimintojen ja tilojen sijoittumisen kannalta. Yksittäisen tilan ominaisuuksien perusteellinen tutkiminen on jätetty pois tarkastelusta. Samoin muotokielen vaikutuksen pohdinta rajoittuu lähinnä tekijän omien olettamusten varaan.
Tutkimus on tehty osana “Oppimisen ja uuden tiedon luomisen tilat” (RYM-SHOK, työpaketti 4) -tutkimushanketta, jonka veturiyrityksenä toimii Suomen Yliopistokiinteistöt Oy. Työn lopussa esitetty suunnitelma pohjautuu TTY:n arkkitehtuurin laitoksella Rakennussuunnittelun jatkokurssilla (kevät 2013) tehtyyn harjoitustyöhön. Työ on ollut mahdollista jatkokehittäen liittää osaksi tätä diplomityötä sen tavanomaista laajemman sisällön vuoksi.
Despite the actuality and importance of the subject, systematic scientific research on the relation between creativity and physical environment is scarce. This thesis approaches the subject from the viewpoint of creativity itself by examining key factors that have been found to initiate creativity. From this base, the study suggests a design concept that aims at supporting these factors. Last, the study presents a design example where the concept is examined to the level of design solutions.
As a study of architecture, creativity is examined through the factors that physical environment is likely to have significant impact on. The taken framework sets creativity in a wider context of space types, functions, and space organization rather than that of a single room or workplace design. The impact of mere architectural style on creativity is studied only indirectly and through the author’s presumptions.
The study is made as a part of a research project “Spaces for learning and creation of new knowledge” (RYM-SHOK Work package 4), of which University Properties of Finland Ltd, acts as the driver company. The design solution presented at the end of this study is based on a project for Architectural Design Advanced course in TUT’s Department of Architecture in the spring of 2013. The exceptional extent of this project made it possible to develop it further and include it as a part of this Master’s Thesis.