Vastinpintamenetelmän soveltaminen lujuuslaskennassa
Heinonen, Ossi Hermanni (2011)
Heinonen, Ossi Hermanni
2011
Konetekniikan koulutusohjelma
Automaatio-, kone- ja materiaalitekniikan tiedekunta - Faculty of Automation, Mechanical and Materials Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011051814671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011051814671
Tiivistelmä
Tämä työ on esitutkimus, jonka tavoitteena on selvittää, voisiko vastinpintamenetelmää soveltaa rahtilaivan lastiluukkujen tarjouslaskennassa tai lastiluukkujen varsinaisessa lujuuslaskentasuunnittelussa. Menetelmää tutkitaan soveltamalla Ansys-lujuuslaskentaohjelmiston vastinpintamenetelmään perustuvia optimointityökaluja lastiluukun lujuuslaskentaan.
Työ koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käydään läpi vastinpintamenetelmän keskeinen teoria. Teorian tärkeimmät osa-alueet ovat kokeiden suunnittelu ja vastinpintojen muodostaminen regressioanalyysia hyödyntäen. Toisessa osassa esitetään Ansys-ohjelmiston vastinpinta- ja optimointityökalujen ominaisuuksia ja niiden käyttöä. Viimeisessä osassa esitetään lastiluukun mitoitusperusteet ja sovelletaan esitettyjä vastinpintatyökaluja todellisen lastiluukun lujuuslaskentaan.
Laskentaesimerkin tulosten perusteella vastinpintamenetelmä vaikuttaa varsin käyttökelpoiselta sovellettavaksi lastiluukkujen lujuuslaskentaan. Yksittäisen esimerkin pohjalta ei vielä voida tehdä täysin perusteellisia johtopäätöksiä siitä, voidaanko työkalua soveltaa luukun tyypistä, koosta ja kuormituksesta riippumatta. Kuitenkin tässä työssä esitettyjen tulosten valossa tutkimusta aiheesta kannattaa jatkaa. /Kir11
Työ koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käydään läpi vastinpintamenetelmän keskeinen teoria. Teorian tärkeimmät osa-alueet ovat kokeiden suunnittelu ja vastinpintojen muodostaminen regressioanalyysia hyödyntäen. Toisessa osassa esitetään Ansys-ohjelmiston vastinpinta- ja optimointityökalujen ominaisuuksia ja niiden käyttöä. Viimeisessä osassa esitetään lastiluukun mitoitusperusteet ja sovelletaan esitettyjä vastinpintatyökaluja todellisen lastiluukun lujuuslaskentaan.
Laskentaesimerkin tulosten perusteella vastinpintamenetelmä vaikuttaa varsin käyttökelpoiselta sovellettavaksi lastiluukkujen lujuuslaskentaan. Yksittäisen esimerkin pohjalta ei vielä voida tehdä täysin perusteellisia johtopäätöksiä siitä, voidaanko työkalua soveltaa luukun tyypistä, koosta ja kuormituksesta riippumatta. Kuitenkin tässä työssä esitettyjen tulosten valossa tutkimusta aiheesta kannattaa jatkaa. /Kir11