Verkkopelin synkronointi
Savolainen, Juuso (2008-05-08)
Savolainen, Juuso
Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Helsinki Polytechnic Stadia
08.05.2008
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1210172494-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1210172494-0
Tiivistelmä
Monen pelaajan nettipeleissä on ongelmana yhteyksien hitaudesta johtuva viive. Tästä on haittaa erityisesti reaaliaikaisissa peleissä, koska pelaajan liikkeet eivät päivity tarpeeksi nopeasti toisille pelaajille: kun pelaaja liikkuu johonkin suuntaan ja päättää kääntyä toiseen suuntaan niin muut pelaajat saavat tiedon viiveellä. Tästä aiheutuu pelaajien liikkeiden töksähtelyä. Työssä selvitetään, miten nämä ongelmat saadaan ratkaistua. Aluksi kerrotaan yleisesti nettipeleistä ja UDP-protokollaan liittyvistä ongelmista. Sitten esitetään erilaisia ratkaisuja synkronointiin, kuten delta encoding ja dead reckoning. Lopuksi esitellään itse suunniteltu rajapinta, joka helpottaa moninpelin toteutusta peleihin.
Kokoelmat
- Tietotekniikka [51]