Urheiluharrastus työelämässä tarvittavien taitojen kehittäjänä
Myllylä, Pietari (2023-05-23)
Myllylä, Pietari
P. Myllylä
23.05.2023
© 2023 Pietari Myllylä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305231983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305231983
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää nuoruuden urheiluharrastuksen mahdollisuuksia tuoda hyötyjä yksilölle työelämään. Lähtökohtana tutkielmalle oli liikkumisen sekä urheiluseurojen toimintaan osallistumisen vähentyminen. Tästä syntynyt huoli on suuntautunut pitkälti nuorten fyysisen suorituskyvyn heikkenemiseen, mutta tässä tutkielmassa mielenkiintoni oli kohdistunut urheilun sosiaaliseen puoleen. Tutkielmassa pyrin tunnistamaan sellaisia sosiaalisia taitoja, joita nuori voi kehittää urheilussa ja hyötyä niistä myöhemmin työelämässä. Lisäksi selvitin näiden taitojen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkielman toteutin kirjallisuuskatsauksena. Käytin taitojen tunnistamista ja kehityksen mittaamista varten kahta eri taitojen yläkäsitettä. Työnantajien eniten arvostamien pehmeiden taitojen avulla selvitin, mistä sosiaalisista taidoista yksilö hyötyy eniten työelämässä. Tällaisia taitoja ovat kommunikaatio- sekä ryhmätyöskentelytaidot. Taitojen kehittymisen osalta hyödynsin määrällisiä sekä laadullisia tutkimuksia, joissa selvitettiin elämäntaitojen kehitystä urheilussa. Tutkimukset keräsin kansainvälisistä tietokannoista.
Sekä määrälliset että laadulliset tutkimukset osoittivat taitojen kehittymisen urheiluissa. Taitojen kehitys tapahtuu luonnollisesti vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Sekä yksilö- että joukkueurheilijat kehittävät taitoja, kun harjoittelutoiminta tapahtuu ryhmissä. Kehitys ei ole vakio ja siihen vaikuttavia tekijöitä on havaittu tutkimuksissa. Tällaisia tekijöitä ovat ainakin harrastuksen pituus, siihen käytetty aika ja urheilijan ikä.
Tutkimusten tulokset viittaavat siihen, että työelämässä hyödyllisten ryhmätyöskentely- sekä kommunikaatiotaitojen kehittyminen on urheiluharrastuksessa todennäköistä. Tulokset olivat yhteneviä eri metodien ja tekomaiden välillä. Kehittymien ei vaatinut siihen tietoista pyrkimystä. Tutkielmantulos tuo esiin yhden syyn lisää, miksi yksilön olisi kannattavaa osallistua urheilutoimintaan nuorena.
Tutkielman toteutin kirjallisuuskatsauksena. Käytin taitojen tunnistamista ja kehityksen mittaamista varten kahta eri taitojen yläkäsitettä. Työnantajien eniten arvostamien pehmeiden taitojen avulla selvitin, mistä sosiaalisista taidoista yksilö hyötyy eniten työelämässä. Tällaisia taitoja ovat kommunikaatio- sekä ryhmätyöskentelytaidot. Taitojen kehittymisen osalta hyödynsin määrällisiä sekä laadullisia tutkimuksia, joissa selvitettiin elämäntaitojen kehitystä urheilussa. Tutkimukset keräsin kansainvälisistä tietokannoista.
Sekä määrälliset että laadulliset tutkimukset osoittivat taitojen kehittymisen urheiluissa. Taitojen kehitys tapahtuu luonnollisesti vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Sekä yksilö- että joukkueurheilijat kehittävät taitoja, kun harjoittelutoiminta tapahtuu ryhmissä. Kehitys ei ole vakio ja siihen vaikuttavia tekijöitä on havaittu tutkimuksissa. Tällaisia tekijöitä ovat ainakin harrastuksen pituus, siihen käytetty aika ja urheilijan ikä.
Tutkimusten tulokset viittaavat siihen, että työelämässä hyödyllisten ryhmätyöskentely- sekä kommunikaatiotaitojen kehittyminen on urheiluharrastuksessa todennäköistä. Tulokset olivat yhteneviä eri metodien ja tekomaiden välillä. Kehittymien ei vaatinut siihen tietoista pyrkimystä. Tutkielmantulos tuo esiin yhden syyn lisää, miksi yksilön olisi kannattavaa osallistua urheilutoimintaan nuorena.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]