Vanhemmuustyylien vaikutus lapsen sosiaalisten taitojen kehitykseen
Näpänkangas, Suvi (2023-05-23)
Näpänkangas, Suvi
S. Näpänkangas
23.05.2023
© 2023 Suvi Näpänkangas. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305231972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305231972
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää miten vanhemmuustyylit vaikuttavat lapsen sosiaalisten taitojen kehitykseen ja nouseeko jokin tietty tyyli merkittävimmäksi sosiaalisten taitojen kehityksen kannalta. Vanhemmuustyylit on jaettu tutkimuksessa demokraattiseen, autoritaariseen, laiminlyövään ja hemmottelevaan. Vanhemmilla ja perheen vuorovaikutusmalleilla on keskeinen merkitys lapsen sosiaalisten taitojen omaksumisessa. Vanhemmuustyylejä tutkimalla on tarkoitus saada laajempi kuva vanhemmuuden yhteydestä sosiaalisten taitojen kehitykseen kuin tarkastelemalla pelkästään tiettyjä kasvatuskäytänteitä.
Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja aineisto koostuu 11 tieteellisestä tutkimuksesta, joista kaksi on suomalaista ja 9 kansainvälistä tutkimusta. Tutkimuksessa huomattiin, että vanhemmuustyyleillä on vaikutusta lasten sosiaalisten taitojen kehitykseen. Demokraattinen vanhemmuustyyli oli merkittävin lapsen sosiaalisten taitojen kannalta ja se oli myös käytetyin vanhempien keskuudessa. Sen todettiin olevan yhteydessä positiivisesti lapsen sosiaalisten taitojen kehitykseen. Autoritaarisen vanhemmuustyylin vaikutukset olivat puolestaan ristiriitaisia.
Tutkielman rajoituksena voidaan todeta suomalaisten tutkimusten puute, sillä sosiaaliset taidot ja vanhemmuustyylit ovat vahvasti sidoksissa kulttuuriin ja elinympäristöihin. Vanhemmuustyylejä tutkiessa ongelmaksi voi koitua vanhemmuustyyleihin jaottelu. Voi olla, että vanhemmilla ei ole johdonmukaista tyyliä kasvattaa lasta vaan käytös vaihtelee tilanteiden mukaan. Vanhemmat eivät siis välttämättä asetu selvästi minkään vanhemmuustyylin alle tai voivat omaksua eri tyylejä yhdessä. Jatkossa olisi tärkeää keskittyä vanhemmuustyylien ulottuvuuksiin, jolloin saadaan tarkempaa tietoa siitä, mitkä asiat ovat vaikuttamassa vanhemmuustyylien sisällä.
Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja aineisto koostuu 11 tieteellisestä tutkimuksesta, joista kaksi on suomalaista ja 9 kansainvälistä tutkimusta. Tutkimuksessa huomattiin, että vanhemmuustyyleillä on vaikutusta lasten sosiaalisten taitojen kehitykseen. Demokraattinen vanhemmuustyyli oli merkittävin lapsen sosiaalisten taitojen kannalta ja se oli myös käytetyin vanhempien keskuudessa. Sen todettiin olevan yhteydessä positiivisesti lapsen sosiaalisten taitojen kehitykseen. Autoritaarisen vanhemmuustyylin vaikutukset olivat puolestaan ristiriitaisia.
Tutkielman rajoituksena voidaan todeta suomalaisten tutkimusten puute, sillä sosiaaliset taidot ja vanhemmuustyylit ovat vahvasti sidoksissa kulttuuriin ja elinympäristöihin. Vanhemmuustyylejä tutkiessa ongelmaksi voi koitua vanhemmuustyyleihin jaottelu. Voi olla, että vanhemmilla ei ole johdonmukaista tyyliä kasvattaa lasta vaan käytös vaihtelee tilanteiden mukaan. Vanhemmat eivät siis välttämättä asetu selvästi minkään vanhemmuustyylin alle tai voivat omaksua eri tyylejä yhdessä. Jatkossa olisi tärkeää keskittyä vanhemmuustyylien ulottuvuuksiin, jolloin saadaan tarkempaa tietoa siitä, mitkä asiat ovat vaikuttamassa vanhemmuustyylien sisällä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]