Nuorten tyttöjen koulu-uupumus : riskitekijät ja ennaltaehkäisy
Siltala, Vilma (2023-05-15)
Siltala, Vilma
V. Siltala
15.05.2023
© 2023 Vilma Siltala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305151759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305151759
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee nuorten tyttöjen koulu-uupumusta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaiset riskitekijät aiheuttavat koulu-uupumusta nuorten tyttöjen joukossa ja miten tätä ilmiötä voidaan ennaltaehkäistä. Koulu-uupumus on ollut viime vuosina osa nuorten hyvinvointiin ja elämäntapaan liittyvää huolta ja keskustelua. Koulu-uupumus kuuluu erityisesti lukiolaistyttöjen kokemuksiin. Ei ole kuitenkaan yksiselitteisiä vastauksia, millainen on koulu-uupumusta kokeva nuori, millainen on hänen perhetaustaustansa, suhteensa kouluun, ystäviin tai elämäntapoihin. Näin ollen nuorten tyttöjen koulu-uupumusta, kouluhyvinvointia ja kuormittumista on tärkeää tutkia lisää, ja siksi tämän tutkielman aihe on ajankohtainen ja tärkeä.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tutkielman aineistona toimii useat kotimaiset sekä kansainväliset alan vertaisarvioidut julkaisut. Tämä kirjallisuuskatsaus siis kokoaa aiemmin tehtyjä tutkimustuloksia ja luo niiden pohjalta uutta tutkimusta. Tutkimusaineisto koostuu 18 sekä kotimaisesta että kansainvälisestä vertaisarvioidusta julkaisusta.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että koulu-uupumus on yhä yleisempää nimenomaan tytöillä ja että koulu-uupumukseen johtavia riskitekijöitä on useita. Koulu-uupumisen synnyssä keskeistä on nuoren motivaatioon liittyvät asiat sekä nuoren sosiaalinen ympäristö eli koulu, koti ja kaverit. Tyttöjen koulu-uupumista selitetään myös itsetunnon sekä koulua leimaavan alituisen kiireen kautta. Koulu-uupumus voi myös tarttua kaveripiirissä ja perheessä. Tärkeä rooli koulu-uupumuksen ennaltaehkäisyssä on vanhemmilla, opettajilla ja nuoren kaveripiirillä. Innostava ja tukeva sosiaalinen ympäristö on keskeinen kouluhyvinvointia lisäävä tekijä. Oppilaita tulisi tukea oppimistaitoihin liittyvissä asioissa. Tulosten perusteella positiivinen suhtautuminen koulunkäyntiin, innostus, sitoutuminen, tarmo, hyvä itsetunto ja aikaansaamisen tunne toimivat vahvoina puskureina ja ehkäisevät koulu-uupumuksen kehittymistä. Koulu-uupumisessa on kyse laajasta ja monipuolisesta ongelmasta. Aihetta on tärkeää tutkia lisää, sillä koulu-uupumuksessa on kyse vakavasta ongelmasta, joka koskee suurta osaa nuoria. Tulosten perusteella lisätutkimusta tarvitaan ilmiön yksityiskohtaisemmaksi ymmärtämiseksi sekä ennaltaehkäisyn viemiseksi käytäntöön.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tutkielman aineistona toimii useat kotimaiset sekä kansainväliset alan vertaisarvioidut julkaisut. Tämä kirjallisuuskatsaus siis kokoaa aiemmin tehtyjä tutkimustuloksia ja luo niiden pohjalta uutta tutkimusta. Tutkimusaineisto koostuu 18 sekä kotimaisesta että kansainvälisestä vertaisarvioidusta julkaisusta.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että koulu-uupumus on yhä yleisempää nimenomaan tytöillä ja että koulu-uupumukseen johtavia riskitekijöitä on useita. Koulu-uupumisen synnyssä keskeistä on nuoren motivaatioon liittyvät asiat sekä nuoren sosiaalinen ympäristö eli koulu, koti ja kaverit. Tyttöjen koulu-uupumista selitetään myös itsetunnon sekä koulua leimaavan alituisen kiireen kautta. Koulu-uupumus voi myös tarttua kaveripiirissä ja perheessä. Tärkeä rooli koulu-uupumuksen ennaltaehkäisyssä on vanhemmilla, opettajilla ja nuoren kaveripiirillä. Innostava ja tukeva sosiaalinen ympäristö on keskeinen kouluhyvinvointia lisäävä tekijä. Oppilaita tulisi tukea oppimistaitoihin liittyvissä asioissa. Tulosten perusteella positiivinen suhtautuminen koulunkäyntiin, innostus, sitoutuminen, tarmo, hyvä itsetunto ja aikaansaamisen tunne toimivat vahvoina puskureina ja ehkäisevät koulu-uupumuksen kehittymistä. Koulu-uupumisessa on kyse laajasta ja monipuolisesta ongelmasta. Aihetta on tärkeää tutkia lisää, sillä koulu-uupumuksessa on kyse vakavasta ongelmasta, joka koskee suurta osaa nuoria. Tulosten perusteella lisätutkimusta tarvitaan ilmiön yksityiskohtaisemmaksi ymmärtämiseksi sekä ennaltaehkäisyn viemiseksi käytäntöön.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]