Viherpesu ICT-aloilla
Lehtinen, Sini (2023-05-10)
Lehtinen, Sini
S. Lehtinen
10.05.2023
© 2023 Sini Lehtinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305101608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305101608
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee viherpesun roolia modernissa liiketoiminnassa sekä sen taustatekijöitä ja vaikutuksia yrityksen toimintaan olemassa olevan kirjallisuuden avulla. Tutkielma ottaa huomioon yrityksen sisäisen näkökulman, kuluttajat sekä ympäröivän yhteiskunnan. Analyyttisen näkökulman saavuttamiseksi tutkielmassa käsitellään viherpesua perinteisestä poikkeavassa kontekstissa eli tutkielma lähestyy aihetta ICT-alalla toimivien yritysten näkökulmasta ja tutkii, minkälainen merkitys viherpesulla on yrityksissä, joissa kuluttajille markkinoidut tuotteet ovat pääasiassa virtuaalisia. Tutkielma pyrkii siis selvittämään, miksi yritykset käyttävät viherpesua toimintansa tukena ja voiko virtuaalisia palveluita tai tuotteita tuottava yritys käyttää toiminnassaan viherpesua. Tutkielma käsittelee myös viherpesun hallinnan keinoja.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että viherpesu on mahdollista myös ICT-alalla toimivien ja loppukuluttajille pääosin virtuaalisia tuotteita tuottavien yritysten toimesta. Tulos pohjautuu viherpesun kirjallisuuden mukaiseen määritelmään sekä viherpesun taustatekijöiden ja ICT-alan prosessien yhteneväisyyksiin. Tutkimuksen perusteella yritykset käyttävät toimintansa tukena viherpesua saavuttaakseen sillä taloudellisia hyötyjä tai paikatakseen mahdollista puuttuvaa ympäristöön liittyvää uskottavuuttaan kuluttajien silmissä. Mahdollisten positiivisten vaikutusten lisäksi viherpesun harjoittamisella on kuitenkin myös negatiivisia vaikutuksia niin ympäristölle kuin yritykselle itselleen. Viherpesua voidaan pyrkiä hallinnoimaan sekä lainsäädännön, että vapaaehtoisten keinojen kuten ympäristömerkkien avulla. ICT-alan ja virtuaalisten tuotteiden näkökulmasta keskeiseksi tekijäksi sekä hyötyjen, haittojen, että viherpesun hallinnan osalta tutkimus nostaa esille sosiaalisen median.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että viherpesu on mahdollista myös ICT-alalla toimivien ja loppukuluttajille pääosin virtuaalisia tuotteita tuottavien yritysten toimesta. Tulos pohjautuu viherpesun kirjallisuuden mukaiseen määritelmään sekä viherpesun taustatekijöiden ja ICT-alan prosessien yhteneväisyyksiin. Tutkimuksen perusteella yritykset käyttävät toimintansa tukena viherpesua saavuttaakseen sillä taloudellisia hyötyjä tai paikatakseen mahdollista puuttuvaa ympäristöön liittyvää uskottavuuttaan kuluttajien silmissä. Mahdollisten positiivisten vaikutusten lisäksi viherpesun harjoittamisella on kuitenkin myös negatiivisia vaikutuksia niin ympäristölle kuin yritykselle itselleen. Viherpesua voidaan pyrkiä hallinnoimaan sekä lainsäädännön, että vapaaehtoisten keinojen kuten ympäristömerkkien avulla. ICT-alan ja virtuaalisten tuotteiden näkökulmasta keskeiseksi tekijäksi sekä hyötyjen, haittojen, että viherpesun hallinnan osalta tutkimus nostaa esille sosiaalisen median.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]