Inklusiivinen toimintakulttuuri ohjaamassa sosioemotionaalisen tuen järjestämistä varhaiskasvatuksessa
Pussila, Sofia (2023-04-21)
Pussila, Sofia
S. Pussila
21.04.2023
© 2023 Sofia Pussila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304211453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304211453
Tiivistelmä
Tutkielmassani käsittelen inklusiivista varhaiskasvatusta sosioemotionaalisten haasteiden kontekstissa. Määrittelen inklusiivisen varhaiskasvatuksen ja inkluusion ideologiaa, johon inklusiivinen kasvatus pohjautuu. Varhaiskasvatuksessa inklusiivista kasvatusta ohjaa muun muassa varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2022), jonka arvopohja tukeutuu inklusiivisiin periatteisiin, kuten kuulluksi tulemiseen ja yhdenvertaisuuteen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet korostavat oikea-aikaisen tuen merkitystä ja saatavuutta kaikille tasavertaisesti, jolloin moninaisuutta arvostetaan (OPH, 2022, s. 20–21).
Määrittelen tutkielmassani sosioemotionaaliset haasteet haastavan käyttäytymisen kautta. Määrittelen haastavan käyttäytymisen erilaisia ilmenemismuotoja ja syitä, jotka ovat vaikuttamassa haastavan käyttäytymisen ilmenemiseen. Tutkimuksessa kiinnitän huomion lapsiin, jotka saavat tukea sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen. Tavoitteena tutkimuksella on tuoda esille erilaisia inklusiivisia toimintamalleja, joita käyttäen sosioemotionaalista tukea saavaa lasta voidaan tukea tavallisessa varhaiskasvatusryhmässä. Tuon esille vuorovaikutussuhteiden ja toimintaympäristön merkityksen kehitystä tukevana tekijänä. Määrittelen osallisuuden ja kommunikaation tukemisen tärkeyttä osana inklusiivista varhaiskasvatusta. Pohdinnassa tuon esille kriittistä näkökulmaa inklusiiviseen varhaiskasvatukseen sosioemotionaalisten haasteiden kehityksen näkökulmasta. Pohdin tutkimukseni eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyviä kysymyksiä.
Määrittelen tutkielmassani sosioemotionaaliset haasteet haastavan käyttäytymisen kautta. Määrittelen haastavan käyttäytymisen erilaisia ilmenemismuotoja ja syitä, jotka ovat vaikuttamassa haastavan käyttäytymisen ilmenemiseen. Tutkimuksessa kiinnitän huomion lapsiin, jotka saavat tukea sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen. Tavoitteena tutkimuksella on tuoda esille erilaisia inklusiivisia toimintamalleja, joita käyttäen sosioemotionaalista tukea saavaa lasta voidaan tukea tavallisessa varhaiskasvatusryhmässä. Tuon esille vuorovaikutussuhteiden ja toimintaympäristön merkityksen kehitystä tukevana tekijänä. Määrittelen osallisuuden ja kommunikaation tukemisen tärkeyttä osana inklusiivista varhaiskasvatusta. Pohdinnassa tuon esille kriittistä näkökulmaa inklusiiviseen varhaiskasvatukseen sosioemotionaalisten haasteiden kehityksen näkökulmasta. Pohdin tutkimukseni eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyviä kysymyksiä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32008]