Seksuaalikasvatuksen opetusmateriaalien tietolähteiden arviointi terveystiedon aineenopettajien näkökulmasta
Timlin, Mira (2023-03-19)
Timlin, Mira
M. Timlin
19.03.2023
© 2023 Mira Timlin. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202303191264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202303191264
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee terveystiedon aineenopettajien seksuaaliterveystietoa koskevan opetusmateriaalin lähteiden arviointia ja valintaa opettajien näkökulmasta. Innostus tutkimusaiheeseen kumpuaa kiinnostuksesta selvittää, mitä ja minkälaisia tiedonlähteitä seksuaalikasvatuksen opetusmateriaalien valinnassa suositaan. Seksuaalikasvatus peruskoulussa on kokenut suuren muutoksen pelkästään muutaman vuosikymmenen aikana, seurauksena siitä, että seksuaalisuuden tarkastelu sosiokulttuurisena ilmiönä on kokenut muutoksen. Tämän myötä myös seksuaalikasvatuksen oppimateriaalit ovat ainaisen kehittämisen kohteena. Opettajien käyttämiä lähteitä seksuaaliskasvatukselle on tarjolla lukemattomia, osa myös menneiltä ajoilta, jotka sisältävät jo vanhentunutta tietoa. Opetusmateriaalien lähteiden tutkiminen on laaja kysymys sinänsä, koska varsinaisen oppikirjan valitsemisen lisäksi opettaja itse suunnittelee myös muunlaisen oheismateriaalin käytön. Tämä tuo tutkimukseen syvyyttä, sillä opetusmateriaalien multimediaalisuus voidaan ottaa huomioon tutkimuksessa (vrt. kiinnostus pelkkään varsinaisen oppikirjan valintaan).
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31970]