Opettajien käsitykset STEAM-toimintatavasta opetuksessa ja oppimisessa STEAM-verkoston kouluissa
Niskala, Jonna (2023-02-17)
Niskala, Jonna
J. Niskala
17.02.2023
© 2023 Jonna Niskala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302171178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302171178
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa tarvitaan monipuolista taitoa ja osaamista, vuorovaikutustaitoja, yhdessä tekemistä, luovaa ajattelua sekä rohkeutta kokeilla uutta. Teknologia on keskeisessä asemassa sekä yhteiskunnassa, että koulumaailmassa, joka mahdollistaa monipuolisella tavalla uusien tietojen ja taitojen harjoittelemisen. STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts ja Mathematics) tarjoaa mahdollisuuden työskennellä ja ratkaista arjessa eteen tulevia pulmia tieteen, teknologian, insinööritaitojen, taiteiden ja matematiikan keinoin. Opetuksessa nämä osa-alueet yhdistyvät toisiinsa ja todelliseen maailmaan. STEAM kehittää ongelmanratkaisutaitoja, kriittistä ajattelua, luovuutta ja innovatiivisuutta sekä edistää oppiaineiden syvällistä ymmärtämistä.
Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Nordplus-hanketta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää STEAM-toimintatapaa, miten sitä toteutetaan sekä millä tavalla opettajat kokevat oman toimintansa, opettamisen sekä oppilaiden oppimisen. Tutkimuksella pyrittiin syventämään ymmärrystä tietoa STEAM-koulujen toimintakulttuurista, opettajien käsityksiä STEAM- oppimisesta opettajan ja oppilaan näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelulla, johon osallistui viisi opettajaa Pohjois-Suomen alueen kouluista.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella STEAM-toimintatapa tukee kokonaisvaltaista oppi- mista ja oppiainerajat ylittävää opetusta. Opettajien käsitykset opetuksesta ja oppimisesta vah- vistuivat STEAMin myötä. STEAM-toimintatavassa opettaja on ohjaavassa roolissa ohjaten oppilaita vastausten äärelle valmiiden vastausten sijaan. Oppilaita osallistetaan ja ohjataan ak- tiivisiksi toimijoiksi, kun he yhdessä suunnittelevat, toteuttavat, arvioivat ja testaavat teknologian avulla tutkittavia ilmiöitä. Luovuus, kokeilu, yhdessä tekeminen olivat haastateltavien mielestä tärkeitä etuja STEAM-toimintatavassa.
Tutkimus toi esille koulujen toimintakulttuurin vaikutuksen uusien työtapojen käyttöön otolle ja niihin sitoutumiselle. STEAM-toimintatapojen siirtyminen koulujen käytäntöihin oli vaihte- levaa. STEAM-toimintatapaa hyödynnettiin kerhoissa ja välituntitoimintana tai tarjottiin valinnaisena oppiaineena STEAM-verkoston kouluissa. Yhdessä STEAM-koulussa oli suunniteltu kaikkia luokka-asteita, esikoulusta yhdeksänteen luokkaan läpäisevä STEAM-polku. Kouluissa pyritään tarjoamaan kaikille oppilaille STEAM-toimintaa, jota vaihtelevan tarjonnan myötä vaatii kehittämistä. Ongelmaratkaisu, luovuus, yhdessä tekeminen ja vuorovaikutus ovat tärkeitä taitoja, jotka ovat merkittävässä roolissa tietoyhteiskunnassa ja joita on tärkeää päästä harjoittelemaan jo koulussa.
Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Nordplus-hanketta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää STEAM-toimintatapaa, miten sitä toteutetaan sekä millä tavalla opettajat kokevat oman toimintansa, opettamisen sekä oppilaiden oppimisen. Tutkimuksella pyrittiin syventämään ymmärrystä tietoa STEAM-koulujen toimintakulttuurista, opettajien käsityksiä STEAM- oppimisesta opettajan ja oppilaan näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelulla, johon osallistui viisi opettajaa Pohjois-Suomen alueen kouluista.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella STEAM-toimintatapa tukee kokonaisvaltaista oppi- mista ja oppiainerajat ylittävää opetusta. Opettajien käsitykset opetuksesta ja oppimisesta vah- vistuivat STEAMin myötä. STEAM-toimintatavassa opettaja on ohjaavassa roolissa ohjaten oppilaita vastausten äärelle valmiiden vastausten sijaan. Oppilaita osallistetaan ja ohjataan ak- tiivisiksi toimijoiksi, kun he yhdessä suunnittelevat, toteuttavat, arvioivat ja testaavat teknologian avulla tutkittavia ilmiöitä. Luovuus, kokeilu, yhdessä tekeminen olivat haastateltavien mielestä tärkeitä etuja STEAM-toimintatavassa.
Tutkimus toi esille koulujen toimintakulttuurin vaikutuksen uusien työtapojen käyttöön otolle ja niihin sitoutumiselle. STEAM-toimintatapojen siirtyminen koulujen käytäntöihin oli vaihte- levaa. STEAM-toimintatapaa hyödynnettiin kerhoissa ja välituntitoimintana tai tarjottiin valinnaisena oppiaineena STEAM-verkoston kouluissa. Yhdessä STEAM-koulussa oli suunniteltu kaikkia luokka-asteita, esikoulusta yhdeksänteen luokkaan läpäisevä STEAM-polku. Kouluissa pyritään tarjoamaan kaikille oppilaille STEAM-toimintaa, jota vaihtelevan tarjonnan myötä vaatii kehittämistä. Ongelmaratkaisu, luovuus, yhdessä tekeminen ja vuorovaikutus ovat tärkeitä taitoja, jotka ovat merkittävässä roolissa tietoyhteiskunnassa ja joita on tärkeää päästä harjoittelemaan jo koulussa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]