”Ope, voiko kuunnella samalla musaa kun tekee tehtäviä?” : taustamusiikin vaikutus keskittymiseen oppimisen aikana
Saarinen, Ville-Pekka (2022-12-11)
Saarinen, Ville-Pekka
V.-P. Saarinen
11.12.2022
© 2022 Ville-Pekka Saarinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212113691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212113691
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan taustamusiikin vaikutusta oppimiseen. Aihetta käsitellään tutkielmassa suomalaisen peruskoulun näkökulmasta, jossa oppilailla on mahdollisuus itsenäisesti tai opettajajohtoisesti mahdollisuus vaikuttaa ympäristöönsä luoden paremmat olosuhteet keskittymiselleen. Vaikka aihetta käsitellään suomalaisen peruskoulun näkökulmasta, määritellään tässä tutkielmassa taustamusiikin käsite sekä sen vaikutukset keskittymiseen ja oppimiseen kansainvälisen tutkimustiedon pohjalta.
Taustamusiikin hyödyntämisestä oppimisen ja keskittymisen tukena ei ole selkeää konsensusta opettajien kesken, tulisiko musiikkia hyödyntää oppimisen taustalla vai ei. On yhä epäselvää, onko musiikista hyötyä vai haittaa opiskelun taustalla, vaikka se on niin yleisesti käytetty väline oppimisen aikana ja yleisesti uskotaan, että musiikista on ehdottomasti hyötyä keskittymisen tukena. Tutkimuskysymykseni tälle tutkielmalle ovat: ”Mitä taustamusiikki on?” sekä ”Miten taustamusiikki vaikuttaa keskittymiseen ja tunteisiin oppimisen aikana?”.
Taustamusiikin hyödyntämisessä keskittymisen ja oppimisen tukijana ei ole tutkimustiedon mukaan merkittävää hyötyä oppimisen aikana verrattuna opiskeluun hiljaisuudessa. Pahimmillaan musiikista opiskelun taustalla voi olla merkittävää haittaa oppimistuloksille. Eniten haittaa oppimistuloksille ja keskittymiselle muodostuu tilanteissa, jossa musiikki oppimisen taustalla sisältää lyriikoita ja vahvoja dynamiikan vaihteluita. Oikein hyödynnettynä ja oikeanlaatuisella taustamusiikilla voidaan kuitenkin tarjota syvälle keskittymiselle suotuisa tunnetila, jolloin musiikin luoma positiivinen tunnetila voi parhaimmillaan laajentaa käytettävissä olevia keskittymisen resursseja. On kuitenkin suositeltavaa, että taustamusiikkia hyödynnettäisiin oppimisen ja keskittymisen tukijana tilanteissa, joissa opiskeltava aines ei ole haastavaa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi paljon toistoja vaativat oppimistehtävät.
Taustamusiikin hyödyntämisestä oppimisen ja keskittymisen tukena ei ole selkeää konsensusta opettajien kesken, tulisiko musiikkia hyödyntää oppimisen taustalla vai ei. On yhä epäselvää, onko musiikista hyötyä vai haittaa opiskelun taustalla, vaikka se on niin yleisesti käytetty väline oppimisen aikana ja yleisesti uskotaan, että musiikista on ehdottomasti hyötyä keskittymisen tukena. Tutkimuskysymykseni tälle tutkielmalle ovat: ”Mitä taustamusiikki on?” sekä ”Miten taustamusiikki vaikuttaa keskittymiseen ja tunteisiin oppimisen aikana?”.
Taustamusiikin hyödyntämisessä keskittymisen ja oppimisen tukijana ei ole tutkimustiedon mukaan merkittävää hyötyä oppimisen aikana verrattuna opiskeluun hiljaisuudessa. Pahimmillaan musiikista opiskelun taustalla voi olla merkittävää haittaa oppimistuloksille. Eniten haittaa oppimistuloksille ja keskittymiselle muodostuu tilanteissa, jossa musiikki oppimisen taustalla sisältää lyriikoita ja vahvoja dynamiikan vaihteluita. Oikein hyödynnettynä ja oikeanlaatuisella taustamusiikilla voidaan kuitenkin tarjota syvälle keskittymiselle suotuisa tunnetila, jolloin musiikin luoma positiivinen tunnetila voi parhaimmillaan laajentaa käytettävissä olevia keskittymisen resursseja. On kuitenkin suositeltavaa, että taustamusiikkia hyödynnettäisiin oppimisen ja keskittymisen tukijana tilanteissa, joissa opiskeltava aines ei ole haastavaa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi paljon toistoja vaativat oppimistehtävät.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]