”Jokainen kohtaaminen erilaisten ihmisten välillä voi olla ’opetustuokio’ tunnetaidoista ja toisen huomioimisesta.” : tunnetaidot erityispedagogiikan opiskelijoiden kertomuksissa
Meriläinen, Heidi; Antinkaapo, Saana (2022-10-18)
Meriläinen, Heidi
Antinkaapo, Saana
H. Meriläinen; S. Antinkaapo
18.10.2022
© 2022 Heidi Meriläinen, Saana Antinkaapo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202210183504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202210183504
Tiivistelmä
Opettajan työ on tunnetyötä, jossa hyvät tunnetaidot ovat olennaisia. Aiemman tutkimuksen perusteella tunnetaidot auttavat yksilöä selviytymään työstään tunteiden kanssa menestyksekkäämmin. Eri teorioissa tunnetaidot määritellään eri tavoin, mutta kaikkiin eri määritelmiin sisältyy omien tunteiden tunnistaminen, tunteiden säätely ja toisten tunteiden huomioiminen. Tunteiden säätelyä ja ilmaisua voidaan pitää yhtenä merkittävänä taitona hyvän vuorovaikutuksen onnistumiseen.
Tutkimuksessa tuodaan esiin erityispedagogiikan opiskelijoiden kertomuksia tunnetaidoista. Aiemmassa tutkimuksessa erityispedagogiikan kenttä on jäänyt vähäiselle huomiolle, minkä vuoksi on tärkeää antaa tilaa erityispedagogiikan opiskelijoiden näkökulmille. Tutkimuskysymys on: Mitä erityispedagogiikan opiskelijat kertovat kertomuksissaan tunnetaidoista?
Tarkastelemme tutkielmamme teoreettisessa viitekehyksessä tunteita moninaisista näkökulmista ja tunnetaitoja painottaen erityisesti Mayerin, Caruson ja Saloveyn sekä Golemanin määritelmiä. Tarkastelukulmassamme korostuvat tunteiden ja tunnetaitojen vuorovaikutukselliset ja sosiaaliset näkökulmat sekä koulukonteksti. Lisäksi käsittelemme aiempaa tutkimusta opettajien ja opettajaksi opiskelevien tunnetaidoista. Tutkimuksemme on kerronnallinen tutkimus, jossa aineiston analyysimenetelmänä on hyödynnetty kategorista sisällönanalyysia. Aineistomme koostuu keräämistämme opiskelijoiden anonyymeistä kirjoitelmista.
Tutkimustulokset osoittavat, että erityispedagogiikan opiskelijat näkevät tunnetaidot moniulotteisena ilmiönä. Opiskelijat toivat esiin kirjoitelmissaan niin yksilöllisen, yhteisöllisen kuin kulttuurisenkin näkökulman tunnetaitoihin. Yhteistä kaikissa kirjoitelmissa on hyvien tunnetaitojen näkeminen yksilöä hyödyttävinä taitoina. Tuloksissa oli näkyvissä myös tunnetaitojen vahva vuorovaikutuksellinen puoli. Tunnetaitoja pidettiin tarpeellisina haastaviksi miellettyjen tilanteiden yhteydessä. Opiskelijat kertoivat myös paljon tunnetaitojen roolista opinnoissa. Kirjoitelmissa tunnetaidot nähtiin olennaisena osana opettajan työtä ja ammatillisuutta. Aiemmassa tutkimuksessa opettajaopiskelijat ovat nähneet opettajan työn mekaanisena ja rationaalisena, mutta tässä tutkimuksessa opiskelijat tiedostivat vahvasti työn tunnepitoisuuden. Tutkimustulosten perusteella tulevaisuudessa olisi tärkeää selvittää, mistä käsityserot tunnepitoisuudesta ja tunnetaitojen tärkeydestä opettajan työssä ovat syntyneet.
Tutkimuksessa tuodaan esiin erityispedagogiikan opiskelijoiden kertomuksia tunnetaidoista. Aiemmassa tutkimuksessa erityispedagogiikan kenttä on jäänyt vähäiselle huomiolle, minkä vuoksi on tärkeää antaa tilaa erityispedagogiikan opiskelijoiden näkökulmille. Tutkimuskysymys on: Mitä erityispedagogiikan opiskelijat kertovat kertomuksissaan tunnetaidoista?
Tarkastelemme tutkielmamme teoreettisessa viitekehyksessä tunteita moninaisista näkökulmista ja tunnetaitoja painottaen erityisesti Mayerin, Caruson ja Saloveyn sekä Golemanin määritelmiä. Tarkastelukulmassamme korostuvat tunteiden ja tunnetaitojen vuorovaikutukselliset ja sosiaaliset näkökulmat sekä koulukonteksti. Lisäksi käsittelemme aiempaa tutkimusta opettajien ja opettajaksi opiskelevien tunnetaidoista. Tutkimuksemme on kerronnallinen tutkimus, jossa aineiston analyysimenetelmänä on hyödynnetty kategorista sisällönanalyysia. Aineistomme koostuu keräämistämme opiskelijoiden anonyymeistä kirjoitelmista.
Tutkimustulokset osoittavat, että erityispedagogiikan opiskelijat näkevät tunnetaidot moniulotteisena ilmiönä. Opiskelijat toivat esiin kirjoitelmissaan niin yksilöllisen, yhteisöllisen kuin kulttuurisenkin näkökulman tunnetaitoihin. Yhteistä kaikissa kirjoitelmissa on hyvien tunnetaitojen näkeminen yksilöä hyödyttävinä taitoina. Tuloksissa oli näkyvissä myös tunnetaitojen vahva vuorovaikutuksellinen puoli. Tunnetaitoja pidettiin tarpeellisina haastaviksi miellettyjen tilanteiden yhteydessä. Opiskelijat kertoivat myös paljon tunnetaitojen roolista opinnoissa. Kirjoitelmissa tunnetaidot nähtiin olennaisena osana opettajan työtä ja ammatillisuutta. Aiemmassa tutkimuksessa opettajaopiskelijat ovat nähneet opettajan työn mekaanisena ja rationaalisena, mutta tässä tutkimuksessa opiskelijat tiedostivat vahvasti työn tunnepitoisuuden. Tutkimustulosten perusteella tulevaisuudessa olisi tärkeää selvittää, mistä käsityserot tunnepitoisuudesta ja tunnetaitojen tärkeydestä opettajan työssä ovat syntyneet.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]