Alle kouluikäisten lasten seksuaalikasvatus ja sen haasteet
Salonurmi, Katariina (2022-09-07)
Salonurmi, Katariina
K. Salonurmi
07.09.2022
© 2022 Katariina Salonurmi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209073387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209073387
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee alle kouluikäisten lasten seksuaalisuutta ja seksuaalikasvatusta alan tieteellisissä julkaisuissa. Sen tavoitteena on tutkia, mitä on lasten seksuaalikasvatus ja millaisia haasteita siihen liittyy. Menetelmänä tässä tutkielmassa on integroiva kirjallisuuskatsaus ja sen taustalla on laaja aineisto kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä. Aineistossa on huomioitu lapsuuden ja seksuaalisuuden käsitteiden varsin tuore yhteys. Lapsuus ja seksuaalisuus, sekä lapsen seksuaalisuus ovat verrattain uusi yhdistelmä, eivätkä vanhemmat tutkimukset tunnista tätä yhteyttä samalla tavalla kuin tuoreempi tutkimustieto. Tämän vuoksi lähteet on rajattu mahdollisimman tuoreiksi, jotta tutkielma pystyy vastaamaan tutkimuskysymyksiin luotettavasti ja oikeassa asiayhteydessä.
Ajankohtaisuudestaan huolimatta teema voi olla haastava monelle huoltajalle ja ammattilaiselle. Seksuaalisuus on moninainen ja monitahoinen käsite, josta jokaisella on oma käsityksensä. Nämä käsitykset vaikuttavat tapaamme nähdä seksuaalisuus, puhua siitä ja toteuttaa seksuaalikasvatusta. Tämä tutkielma avaa seksuaalisuuden ja erityisesti lapsen seksuaalisuuden käsitteitä ja antaa näkökulmia niihin. Lisäksi perehdytään lasten seksuaalikasvatukseen, sen toteuttamiseen ja haasteisiin. Tähän kuuluu vahvasti myös seksuaalikasvattajan rooli ja asenteet, sekä niiden vaikutus seksuaalikasvatuksen laatuun ja toteuttamiseen.
Tämän tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa alle kouluikäisten lasten seksuaalikasvatuksesta, sekä siihen liittyvistä haasteista ja ongelmakohdista. Ajatuksena on, että tieto ja tietoisuus helpottavat seksuaalikasvatuksen stigmaa ja antavat rohkeutta tarttua vaikeisiin, noloihin ja kiusallisiinkin kysymyksiin. Asenteemme, vastauksemme, katseemme ja suhtautumisemme heijastuvat tietoisesti sekä tiedostamatta kohdatessamme tilanteita, joissa seksuaalisuus on läsnä.
Ajankohtaisuudestaan huolimatta teema voi olla haastava monelle huoltajalle ja ammattilaiselle. Seksuaalisuus on moninainen ja monitahoinen käsite, josta jokaisella on oma käsityksensä. Nämä käsitykset vaikuttavat tapaamme nähdä seksuaalisuus, puhua siitä ja toteuttaa seksuaalikasvatusta. Tämä tutkielma avaa seksuaalisuuden ja erityisesti lapsen seksuaalisuuden käsitteitä ja antaa näkökulmia niihin. Lisäksi perehdytään lasten seksuaalikasvatukseen, sen toteuttamiseen ja haasteisiin. Tähän kuuluu vahvasti myös seksuaalikasvattajan rooli ja asenteet, sekä niiden vaikutus seksuaalikasvatuksen laatuun ja toteuttamiseen.
Tämän tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa alle kouluikäisten lasten seksuaalikasvatuksesta, sekä siihen liittyvistä haasteista ja ongelmakohdista. Ajatuksena on, että tieto ja tietoisuus helpottavat seksuaalikasvatuksen stigmaa ja antavat rohkeutta tarttua vaikeisiin, noloihin ja kiusallisiinkin kysymyksiin. Asenteemme, vastauksemme, katseemme ja suhtautumisemme heijastuvat tietoisesti sekä tiedostamatta kohdatessamme tilanteita, joissa seksuaalisuus on läsnä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]