Ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn hyödyt ja haasteet liiketoimintaprosessien automatisoinnissa
Hihnala, Lauri (2022-06-23)
Hihnala, Lauri
L. Hihnala
23.06.2022
© 2022 Lauri Hihnala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206233144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206233144
Tiivistelmä
Liiketoimintaprosessien automatisoinnilla tarkoitetaan organisaation erilaisten työtehtävien automatisoimista teknologian avulla. Liiketoimintaprosessin automatisoinnissa on perinteisesti yleensä kyse suorasta integraatioratkaisusta tai uudesta sovelluksesta, joka automatisoi ihmisten tekemiä manuaalisia työtehtäviä. Ohjelmistorobotiikan erona ns. perinteisiin liiketoimintaprosessien automatisointiin verrattuna on, että ohjelmistorobotti käyttää jo olemassa olevia tietojärjestelmiä, kuten ihminen niitä käyttäisi, eikä näin vaadi uuden tietojärjestelmän hankkimista tai olemassa olevan järjestelmän muuttamista. Ohjelmistorobotiikka soveltuu erityisesti rutiininomaisten työtehtävien automatisointiin, joissa prosessin päätökset perustuvat tarkkoihin sääntöihin. Lisäämällä tekoälyä ohjelmistorobottiin, voidaan automatisoida myös monimutkaisempia liiketoimintaprosesseja. Tällöin puhutaan yleensä älykkäistä -tai kognitiivisista roboteista.
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn vaikutukset liiketoimintaprosessien automatisoinnissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Samalla käytiin läpi ohjelmistorobotiikan kehityksen eri vaiheet sekä, millaisia haasteita eri vaiheisiin liittyy. Tutkimuksessa löydettiin eri näkökulmista ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn vaikutuksia ja selvitettiin, miten se vaikuttaa prosessiin ja työntekijöihin.
Ohjelmistorobotiikasta saadaan erityisesti hyötyä työajan säästämisellä, kun robotti suorittaa ennen ihmisten tekemiä rutiinitöitä. Ohjelmistorobotiikan ansiosta työntekijöillä jää enemmän aikaa tehdä sellaisia työtehtäviä, joissa ihmisten ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa, joita ovat esimerkiksi erilaiset kehitystyöt sekä asiakaskohtaamiset. Työntekijöiden saadessa tehdä kehittävämpiä töitä tylsien rutiinitöiden sijaan, myös työtyytyväisyys nousee. Organisaation ja prosessin näkökulmasta tuottavuus lisääntyy, kun osaan työtehtävistä, ei tarvitse käyttää ihmistyöresursseja.
Ohjelmistorobotiikan haasteita ovat erityisesti liiketoimintaprosessin erilaiset poikkeavuudet ja muutokset. Ohjelmistorobotti tekee työtä tiettyjen sääntöjen mukaan ja mikäli joitakin muutoksia ilmenee, joudutaan se konfiguroimaan uudestaan. Muutoksia voi tulla, niin prosessiin kuin tietojärjestelmiin. Kun ohjelmistorobotin muutoksiin ja ylläpitämiseen menee paljon aikaa, pienentää se ohjelmistorobotiikan hyötyjä.
Tutkimuksessa tunnistettiin tarve jatkotutkimukselle. Ohjelmistorobotti ei tee ihmisen omaisia huolimattomuusvirheitä, mikä on sen yksi eduista. Ohjelmistorobotti kuitenkin voi tehdä virheitä, jotka johtuvat teknisistä päivityksistä ja prosessin muutoksista, joita tulisi tutkia tarkemmin ja verrata niitä ihmisten tekemiin virheisiin.
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn vaikutukset liiketoimintaprosessien automatisoinnissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Samalla käytiin läpi ohjelmistorobotiikan kehityksen eri vaiheet sekä, millaisia haasteita eri vaiheisiin liittyy. Tutkimuksessa löydettiin eri näkökulmista ohjelmistorobotiikan ja tekoälyn vaikutuksia ja selvitettiin, miten se vaikuttaa prosessiin ja työntekijöihin.
Ohjelmistorobotiikasta saadaan erityisesti hyötyä työajan säästämisellä, kun robotti suorittaa ennen ihmisten tekemiä rutiinitöitä. Ohjelmistorobotiikan ansiosta työntekijöillä jää enemmän aikaa tehdä sellaisia työtehtäviä, joissa ihmisten ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa, joita ovat esimerkiksi erilaiset kehitystyöt sekä asiakaskohtaamiset. Työntekijöiden saadessa tehdä kehittävämpiä töitä tylsien rutiinitöiden sijaan, myös työtyytyväisyys nousee. Organisaation ja prosessin näkökulmasta tuottavuus lisääntyy, kun osaan työtehtävistä, ei tarvitse käyttää ihmistyöresursseja.
Ohjelmistorobotiikan haasteita ovat erityisesti liiketoimintaprosessin erilaiset poikkeavuudet ja muutokset. Ohjelmistorobotti tekee työtä tiettyjen sääntöjen mukaan ja mikäli joitakin muutoksia ilmenee, joudutaan se konfiguroimaan uudestaan. Muutoksia voi tulla, niin prosessiin kuin tietojärjestelmiin. Kun ohjelmistorobotin muutoksiin ja ylläpitämiseen menee paljon aikaa, pienentää se ohjelmistorobotiikan hyötyjä.
Tutkimuksessa tunnistettiin tarve jatkotutkimukselle. Ohjelmistorobotti ei tee ihmisen omaisia huolimattomuusvirheitä, mikä on sen yksi eduista. Ohjelmistorobotti kuitenkin voi tehdä virheitä, jotka johtuvat teknisistä päivityksistä ja prosessin muutoksista, joita tulisi tutkia tarkemmin ja verrata niitä ihmisten tekemiin virheisiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]