Lasten kokemukset VR-teknologiasta ja sen vaikutuksista
Kultala, Tanja (2022-06-16)
Kultala, Tanja
T. Kultala
16.06.2022
© 2022 Tanja Kultala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206173000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206173000
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuus (VR) ja virtuaalitodellisuuspelit kasvattavat suosiotaan kovaa vauhtia erityisesti nuorten ja lasten keskuudessa. VR-pelien suosion kasvun myötä myös niiden vaikutuksia on alettu pohtimaan enemmän ja erityisesti VR-pelien mahdolliset negatiiviset vaikutukset herättävät huolta. Erityistä huolta ovat herättäneet aikuisilla todetut yleiset negatiiviset vaikutukset, kuten huonovointisuus, huimaus ja epätasapaino. Toisaalta taas on myös pohdittu VR-pelien mahdollisia positiivisia vaikutuksia sekä mahdollisia tapoja hyödyntää VR-laitteita.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia VR-teknologialla ja VR-pelien pelaamisella on lapsiin. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua ryhmähaastattelua. Haastattelun lisäksi kaikki osallistujat saivat kokeilla VR-laitteita viiden minuutin ajan ennen haastattelua. Tutkimukseen osallistui kahdeksan 13–14-vuotiasta oppilasta, joista kolmella ei ollut minkäänlaista aiempaa kokemusta VR-peleistä.
Tutkimuksen tulokset toivat esiin niin positiivisia kuin negatiivisia vaikutuksia. Negatiivisista vaikutuksista yleisin on tutkimuksen mukaan huonovointisuus ja noin puolet tutkimuksen osallistujista kertoikin kokeneensa huonoa oloa VR-pelejä pelatessa. Muita mahdollisia negatiivisia vaikutuksia ovat päänsärky, epämukavuus ja silmien väsymys. Tutkimuksessa tehdyn kirjallisuuskatsauksen mukaan lapsilla huonovointisuutta ja muita aiemmin todettuja negatiivisia vaikutuksia vaikuttaisi kuitenkin olevan vähemmän kuin aikuisilla. VR-pelien positiivisista vaikutuksista selkeimmin esiin nousi VR-pelien vaikutus liikkumisen lisääntymiseen. Muita positiivisia vaikutuksia ovat muun muassa oppimisen ja ongelmanratkaisukyvyn kehittyminen, rentoutuminen, sekä sosiaalistuminen, erityisesti jos pelejä pelaa kavereiden kanssa. Lisäksi VR-pelit voivat motivoida opiskelemaan. Tutkimuksessa pohdittiin myös mahdollisia tapoja hyödyntää VR-laitteita. Haastateltavien mukaan VR-laitteita voitaisiin hyödyntää esimerkiksi erilaisten paikkojen tai tapahtumien havainnollistamiseen. Tämän uskottiin olevan hyödyksi erityisesti opetuksessa.
Tutkimuksen myötä saimme siis jonkinlaisen käsityksen VR-teknologian ja VR-pelien pelaamisen vaikutuksista lapsiin. VR-pelien pelaamisella on joitain negatiivisia vaikutuksia, joista yleisin on huonovointisuus pelatessa, mutta VR-teknologia ja VR-pelit tuovat mukanaan myös paljon positiivisia vaikutuksia, joista selkeimmin esiin nousi liikkumisen lisääntyminen. Aihetta voi kuitenkin aina tutkia lisää. Voisi esimerkiksi olla mielenkiintoista selvittää, olisivatko VR-pelien vaikutukset erilaisia, jos tutkimus suoritettaisiin alle 13-vuotiaiden lasten kanssa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia VR-teknologialla ja VR-pelien pelaamisella on lapsiin. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua ryhmähaastattelua. Haastattelun lisäksi kaikki osallistujat saivat kokeilla VR-laitteita viiden minuutin ajan ennen haastattelua. Tutkimukseen osallistui kahdeksan 13–14-vuotiasta oppilasta, joista kolmella ei ollut minkäänlaista aiempaa kokemusta VR-peleistä.
Tutkimuksen tulokset toivat esiin niin positiivisia kuin negatiivisia vaikutuksia. Negatiivisista vaikutuksista yleisin on tutkimuksen mukaan huonovointisuus ja noin puolet tutkimuksen osallistujista kertoikin kokeneensa huonoa oloa VR-pelejä pelatessa. Muita mahdollisia negatiivisia vaikutuksia ovat päänsärky, epämukavuus ja silmien väsymys. Tutkimuksessa tehdyn kirjallisuuskatsauksen mukaan lapsilla huonovointisuutta ja muita aiemmin todettuja negatiivisia vaikutuksia vaikuttaisi kuitenkin olevan vähemmän kuin aikuisilla. VR-pelien positiivisista vaikutuksista selkeimmin esiin nousi VR-pelien vaikutus liikkumisen lisääntymiseen. Muita positiivisia vaikutuksia ovat muun muassa oppimisen ja ongelmanratkaisukyvyn kehittyminen, rentoutuminen, sekä sosiaalistuminen, erityisesti jos pelejä pelaa kavereiden kanssa. Lisäksi VR-pelit voivat motivoida opiskelemaan. Tutkimuksessa pohdittiin myös mahdollisia tapoja hyödyntää VR-laitteita. Haastateltavien mukaan VR-laitteita voitaisiin hyödyntää esimerkiksi erilaisten paikkojen tai tapahtumien havainnollistamiseen. Tämän uskottiin olevan hyödyksi erityisesti opetuksessa.
Tutkimuksen myötä saimme siis jonkinlaisen käsityksen VR-teknologian ja VR-pelien pelaamisen vaikutuksista lapsiin. VR-pelien pelaamisella on joitain negatiivisia vaikutuksia, joista yleisin on huonovointisuus pelatessa, mutta VR-teknologia ja VR-pelit tuovat mukanaan myös paljon positiivisia vaikutuksia, joista selkeimmin esiin nousi liikkumisen lisääntyminen. Aihetta voi kuitenkin aina tutkia lisää. Voisi esimerkiksi olla mielenkiintoista selvittää, olisivatko VR-pelien vaikutukset erilaisia, jos tutkimus suoritettaisiin alle 13-vuotiaiden lasten kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32008]