Luokanopettajien kokemuksia koulun mukautumisesta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden erilaisiin tarpeisiin
Parviainen, Lotta (2022-06-15)
Parviainen, Lotta
L. Parviainen
15.06.2022
© 2022 Lotta Parviainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206152917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206152917
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelin luokanopettajien kokemuksia koulun mukautumisesta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden erilaisiin tarpeisiin. Tarkoituksenani oli selvittää luokanopettajilta, miten ja millaisissa käytännön tilanteissa he mukauttavat toimintaansa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tarpeiden mukaisiksi. Lisäksi otin luokanopettajilta selvää, millaiset koulun rakenteet ja käytänteet tukevat ja haastavat heidän mielestään maahanmuuttajataustaisten oppilaiden koulupolkua. Tutkielmani tavoitteena oli syventää tutkimusaiheeseeni liittyvää tietoa sekä lisätä ymmärrystä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta. Pyrin tutkielmallani saamaan myös opettajien äänen kuuluviin tuomalla esiin heidän kertomiaan asioita. Lisäksi tavoitteenani oli tarkastella tutkielmassani esiin nousevia asioita myös kriittisessä valossa.
Toteutin tutkielmani laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta luokanopettajaa etäyhteyksin marraskuussa 2021 – tammikuussa 2022. Aineistonkeruumenetelmänä haastattelu tarjosi mahdollisuuden paitsi syvällisiin keskusteluihin haastateltavien kanssa, myös tarkentavien kysymysten esittämiseen puolin ja toisin. Analysoin aineiston litteroinnin jälkeen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen kouluissa on tärkeää maahanmuuttajataustaisten oppilaiden koulupolun tukemisen kannalta. Opettajien hyödyntämissä konkreettisissa keinoissa korostuivat yksinkertaisuus, selkeys ja struktuuri, ja perusasioihin keskittyminen koettiin maahanmuuttajataustaisten oppilaiden koulupolun kannalta tärkeäksi. Myös moniammatillisen yhteistyön tärkeyttä painotettiin haastatteluissa. Kulttuurien kunnioittamattomuus, oppilaiden eriarvoistava kohtelu sekä asenneongelmat nähtiin tutkimuksessa puolestaan koulupolkua haastavina tekijöinä. Lisäksi haastatteluissa nostettiin esiin maahanmuuttajataustaisten oppilaiden perheisiin liittyvä näkökulma sekä tukevana että haastavana tekijänä.
Tutkielmani aihe on hyvin sensitiivinen, ja aiheesta kirjoittaessa oli syytä olla erityisen tarkkana. Tarkoituksenani ei ollut missään tutkielmani vaiheessa toiseuttaa tai stereotypisoida maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Aiheeni on tärkeä, sillä tämän päivän koulumaailmassa yhä useampi oppilas on maahanmuuttajataustainen. Käyttämäni lähdekirjallisuuden ja hankkimani haastatteluaineiston perusteella opettajilla ei kuitenkaan ole riittävästi tietoa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden huomioimisesta koulussa. Tutkielmaani voisi jatkaa tai kehittää esimerkiksi tutkimalla oppilaiden koulupolussaan hyväksi kokemia keinoja, sillä ne voisivat olla täysin päinvastaiset opettajien nimeämiin tekijöihin verrattuna.
Toteutin tutkielmani laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta luokanopettajaa etäyhteyksin marraskuussa 2021 – tammikuussa 2022. Aineistonkeruumenetelmänä haastattelu tarjosi mahdollisuuden paitsi syvällisiin keskusteluihin haastateltavien kanssa, myös tarkentavien kysymysten esittämiseen puolin ja toisin. Analysoin aineiston litteroinnin jälkeen sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen kouluissa on tärkeää maahanmuuttajataustaisten oppilaiden koulupolun tukemisen kannalta. Opettajien hyödyntämissä konkreettisissa keinoissa korostuivat yksinkertaisuus, selkeys ja struktuuri, ja perusasioihin keskittyminen koettiin maahanmuuttajataustaisten oppilaiden koulupolun kannalta tärkeäksi. Myös moniammatillisen yhteistyön tärkeyttä painotettiin haastatteluissa. Kulttuurien kunnioittamattomuus, oppilaiden eriarvoistava kohtelu sekä asenneongelmat nähtiin tutkimuksessa puolestaan koulupolkua haastavina tekijöinä. Lisäksi haastatteluissa nostettiin esiin maahanmuuttajataustaisten oppilaiden perheisiin liittyvä näkökulma sekä tukevana että haastavana tekijänä.
Tutkielmani aihe on hyvin sensitiivinen, ja aiheesta kirjoittaessa oli syytä olla erityisen tarkkana. Tarkoituksenani ei ollut missään tutkielmani vaiheessa toiseuttaa tai stereotypisoida maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Aiheeni on tärkeä, sillä tämän päivän koulumaailmassa yhä useampi oppilas on maahanmuuttajataustainen. Käyttämäni lähdekirjallisuuden ja hankkimani haastatteluaineiston perusteella opettajilla ei kuitenkaan ole riittävästi tietoa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden huomioimisesta koulussa. Tutkielmaani voisi jatkaa tai kehittää esimerkiksi tutkimalla oppilaiden koulupolussaan hyväksi kokemia keinoja, sillä ne voisivat olla täysin päinvastaiset opettajien nimeämiin tekijöihin verrattuna.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]