”Valmistavassa opetuksessa aina opetellaan vierihoidossa” : valo-opettajien käsityksiä lukemaan opettamisesta valmistavalla luokalla
Heikkilä, Pauliina (2022-06-15)
Heikkilä, Pauliina
P. Heikkilä
15.06.2022
© 2022 Pauliina Heikkilä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206152911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206152911
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kartoitetaan valo-opettajien eli perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien käsityksiä lukemaan opettamisesta valmistavan luokan kontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia näkemyksiä valo-opettajilla on lukemaan opettamisen tavoista valmistavalla luokalla ja millaisia ominaispiirteitä valo-opettajat näkevät lukemaan opettamisessa valmistavalla luokalla.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimuksen aineisto koostuu neljästä valo-opettajan haastattelusta ja aineisto on kerätty puolistrukturoituna haastatteluna. Aineiston analysoimiseen on hyödynnetty fenomenografista analyysia, joka keskittyy ihmisten käsitysten moninaisuuden tutkimiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lukemaan opettaminen valmistavalla luokalla tapahtuu yksilöllisesti oppilaan tarpeet ja taitotaso huomioiden. Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että valmistavaan opetukseen suoraan soveltuvaa oppimateriaalia on hyvin vähän. Tämä oli huomattavissa erityisesti lukemaan opettamisen oppimateriaalien, menetelmien ja työskentelytapojen jatkuvana soveltamisena.
Valo-oppilaiden menneisyyden kokemusten ja mahdollisen aikaisemman lukutaidon nähdään vaikuttavan suuresti lukemaan oppimiseen. Tutkimuksessa nousi esiin, kuinka tärkeää olisi käyttää lukemaan opettamisessa sellaista sanastoa, jota oppilas voisi helposti hyödyntää arkisissa tilanteissa ja vertaisryhmässä. Lukemaan opettamisessa tulee ottaa myös huomioon oppilaan oma äidinkieli ja sen tuomat haasteet suomen kielen oppimiseen. Oman äidinkielen opetuksen nähdään edistävän oppilaan kotoutumista ja suomen kielen oppimista, erityisesti lukutaidon ja sanastojen oppimista.
Tutkimusta voidaan hyödyntää tietopakettina kasvatusalalle. Jatkotutkimuksissa olisi hyvä perehtyä erilaisten oppikirjojen sopivuuteen valmistavaan opetukseen ja siihen, mitä valmistavaan opetukseen suunnatun oppikirjan tulisi sisältää.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimuksen aineisto koostuu neljästä valo-opettajan haastattelusta ja aineisto on kerätty puolistrukturoituna haastatteluna. Aineiston analysoimiseen on hyödynnetty fenomenografista analyysia, joka keskittyy ihmisten käsitysten moninaisuuden tutkimiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lukemaan opettaminen valmistavalla luokalla tapahtuu yksilöllisesti oppilaan tarpeet ja taitotaso huomioiden. Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että valmistavaan opetukseen suoraan soveltuvaa oppimateriaalia on hyvin vähän. Tämä oli huomattavissa erityisesti lukemaan opettamisen oppimateriaalien, menetelmien ja työskentelytapojen jatkuvana soveltamisena.
Valo-oppilaiden menneisyyden kokemusten ja mahdollisen aikaisemman lukutaidon nähdään vaikuttavan suuresti lukemaan oppimiseen. Tutkimuksessa nousi esiin, kuinka tärkeää olisi käyttää lukemaan opettamisessa sellaista sanastoa, jota oppilas voisi helposti hyödyntää arkisissa tilanteissa ja vertaisryhmässä. Lukemaan opettamisessa tulee ottaa myös huomioon oppilaan oma äidinkieli ja sen tuomat haasteet suomen kielen oppimiseen. Oman äidinkielen opetuksen nähdään edistävän oppilaan kotoutumista ja suomen kielen oppimista, erityisesti lukutaidon ja sanastojen oppimista.
Tutkimusta voidaan hyödyntää tietopakettina kasvatusalalle. Jatkotutkimuksissa olisi hyvä perehtyä erilaisten oppikirjojen sopivuuteen valmistavaan opetukseen ja siihen, mitä valmistavaan opetukseen suunnatun oppikirjan tulisi sisältää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]