Autismikirjoon kuuluvien lasten tukeminen varhaiskasvatuksessa
Sulkala, Annika (2022-06-10)
Sulkala, Annika
A. Sulkala
10.06.2022
© 2022 Annika Sulkala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206102699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206102699
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani tavoitteena on avata autismikirjon häiriöiden esiintymistä varhaiskasvatusikäisillä lapsilla ja esitellä tuen keinoja, joita voidaan käyttää heidän kanssaan. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa korostuivat narratiivinen ja meta-analyysin keinot. Metodeina käytin aikaisempien tutkimusten lähdeluettelon selaamista, joista poimin itselleni relevanteimmat lähteet. Sen lisäksi käytin Arto- ja Ebsco-tietokantoja etsiessäni tutkimuksia aiheesta. Tutkielman aihe valikoitui oman mielenkiinnon pohjalta ja sen tarpeellisuudesta. Aiheesta on tehty hyvin vähän tutkimuksia, jonka vuoksi se on oleellinen varhaiskasvatuksen kentällä.
Tutkielmassani on tuotu esille konkreettiset keinot, joilla autismikirjoon kuuluvaa lasta voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Olen sivunnut tutkielmassani inkluusiota ja inklusiivista näkökulmaa varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Autismikirjoon kuuluvan lapsen tuen keinoihin kuuluu erityisopettajan konsultointi ja monialainen yhteistyö, vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät, mallittaminen, vaihtoehtoisuus, vahvuusperustainen pedagogiikka, struktuuri ja ennakointi sekä ympäristön muokkaaminen. Inkluusio oli mainittu tai selitetty auki useassa tutkimuksessa, joita käytin lähteenä tutkielmassani.
Tutkielmani on luotettava ja yleistettävissä vaikka tutkimusten määrä onkin vähäinen. Se on kirjoitettu konkretiaa myötäillen, jotta se olisi mahdollisimman helppo siirtää käytäntöön.
Tutkielmassani on tuotu esille konkreettiset keinot, joilla autismikirjoon kuuluvaa lasta voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Olen sivunnut tutkielmassani inkluusiota ja inklusiivista näkökulmaa varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Autismikirjoon kuuluvan lapsen tuen keinoihin kuuluu erityisopettajan konsultointi ja monialainen yhteistyö, vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät, mallittaminen, vaihtoehtoisuus, vahvuusperustainen pedagogiikka, struktuuri ja ennakointi sekä ympäristön muokkaaminen. Inkluusio oli mainittu tai selitetty auki useassa tutkimuksessa, joita käytin lähteenä tutkielmassani.
Tutkielmani on luotettava ja yleistettävissä vaikka tutkimusten määrä onkin vähäinen. Se on kirjoitettu konkretiaa myötäillen, jotta se olisi mahdollisimman helppo siirtää käytäntöön.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]