Draamakasvatus tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukena 0–6-vuotiailla
Niva, Paula-Johanna; Karihtala, Sanna-Mari (2022-06-06)
Niva, Paula-Johanna
Karihtala, Sanna-Mari
P.-J. Niva; S.-M. Karihtala
06.06.2022
© 2022 Paula-Johanna Niva, Sanna-Mari Karihtala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206062602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206062602
Tiivistelmä
Tutkielmamme tavoitteena on koota yhteen, miten draamakasvatuksella voidaan tukea ja kehittää lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Tutkielmamme on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa syvennymme draamakasvatukseen tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukena. Pyrimme myös tutkielmallamme tuomaan lisää ymmärrystä varhaiskasvatuksen henkilöstölle draamakasvatuksen tuomasta tuesta lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Aiheemme on ajankohtainen ja etenkin tunnetaitojen harjoittaminen on isossa roolissa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.
Teoreettisen viitekehyksemme keskeisimmät käsitteet ovat draamakasvatus, tunne- ja vuorovaikutustaidot ja varhaiskasvatus. Vastaamme kirjallisuuden ja eri aineistojen avulla tutkimuskysymykseemme, “Miten draamakasvatuksella voidaan tukea 0–6-vuotiaiden lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja?”. Yhdistämme ja arvioimme tutkimuksessamme jo olemassa olevaa tietoa draamakasvatuksen vaikutuksesta lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin ja millä draamakasvatuksen keinoilla niitä voidaan tukea. Lopuksi pohdimme ja arvioimme aineistojen perusteella saatuja tutkimustuloksiamme. Aineistona pyrimme käyttämään mahdollisimman tuoreita lähteitä, mutta tutkimuksia aiheesta on vielä vähän, joten olemme myös hyödyntäneet kirjallisuutta ja muuta aineistoa aikaisemmilta vuosilta. Aineistomme koostuu suomalaisista kirjoista ja artikkeleista sekä muusta aineistosta. Olemme myös käyttäneet lähteinä ulkomaisia artikkeleita. Aineiston perusteella draamakasvatuksella voidaan tukea lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitoja, ja varhaiskasvatuksen henkilöstön tulisi tuntea draamakasvatuksen työtapoja, joita he voisivat toteuttaa tietoisesti ja suunnitelmallisesti. Kirjallisuudessa ja artikkeleissa tulee ilmi, että opettajan tulee olla tietoinen erilaisista draamakasvatuksen toimintatavoista ja käsitteistä. Jokainen varhaiskasvatuksessa työskentelevä voi omassa työssään rohkeasti soveltaa ja kehittää draaman genrejä omalle ryhmälle sopivaksi.
Teoreettisen viitekehyksemme keskeisimmät käsitteet ovat draamakasvatus, tunne- ja vuorovaikutustaidot ja varhaiskasvatus. Vastaamme kirjallisuuden ja eri aineistojen avulla tutkimuskysymykseemme, “Miten draamakasvatuksella voidaan tukea 0–6-vuotiaiden lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja?”. Yhdistämme ja arvioimme tutkimuksessamme jo olemassa olevaa tietoa draamakasvatuksen vaikutuksesta lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin ja millä draamakasvatuksen keinoilla niitä voidaan tukea. Lopuksi pohdimme ja arvioimme aineistojen perusteella saatuja tutkimustuloksiamme. Aineistona pyrimme käyttämään mahdollisimman tuoreita lähteitä, mutta tutkimuksia aiheesta on vielä vähän, joten olemme myös hyödyntäneet kirjallisuutta ja muuta aineistoa aikaisemmilta vuosilta. Aineistomme koostuu suomalaisista kirjoista ja artikkeleista sekä muusta aineistosta. Olemme myös käyttäneet lähteinä ulkomaisia artikkeleita. Aineiston perusteella draamakasvatuksella voidaan tukea lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitoja, ja varhaiskasvatuksen henkilöstön tulisi tuntea draamakasvatuksen työtapoja, joita he voisivat toteuttaa tietoisesti ja suunnitelmallisesti. Kirjallisuudessa ja artikkeleissa tulee ilmi, että opettajan tulee olla tietoinen erilaisista draamakasvatuksen toimintatavoista ja käsitteistä. Jokainen varhaiskasvatuksessa työskentelevä voi omassa työssään rohkeasti soveltaa ja kehittää draaman genrejä omalle ryhmälle sopivaksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31642]