Kohti kokonaisvaltaista ihmiseksi kasvua : sosiaaliset taidot musiikkikasvatuksen keskeisenä tavoitteena
Mäkinen, Aino (2022-06-03)
Mäkinen, Aino
A. Mäkinen
03.06.2022
© 2022 Aino Mäkinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206032591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206032591
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani käsittelee musiikin oppiainetta sosiaalisten taitojen kehittymisen valossa. Tutkielmani tavoitteena on luoda kokonaiskuva musiikin sosiaalisista ulottuvuuksista sekä musiikin oppiaineen tarjoamista mahdollisuuksista sosiaalisten taitojen kehittämisessä. Nostan esiin myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen kehittämisen tavoitteita. Tarkoituksenani aihetta käsitellessä on tuoda näkyväksi musiikin oppiaineen tärkeä rooli osana oppilaan koulupäivää ja -viikkoa sekä korostaa musiikkikasvatuksen merkitystä osana kokonaisvaltaista ihmiseksi kasvua. Kiinnostukseni aihetta kohtaan on vahvistunut musiikin oppiaineen muuttuessa yhä enemmän yhteisöllisyyttä, ryhmätyötaitoja ja luovaa itseilmaisua kehittäväksi kokonaisuudeksi.
Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kevään 2022 aikana. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: 1. Mitä sosiaalisia ulottuvuuksia musiikin oppiaine tarjoaa? ja 2. Miten musiikkikasvatus tukee sosiaalisten taitojen kehitystä?
Tutkimustulokset osoittivat, että musiikki on luonteeltaan sosiaalista ja musiikin oppiaine tarjoaa lukuisia sosiaalisia ulottuvuuksia, joista esimerkkejä ovat musiikin avulla yhteyden luominen muihin, sosiaalinen kognitio, sosiaalisen empatian kokeminen, kommunikaatio sekä yhteistyö. Tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että musiikin oppiaine tarjoaa käytännönläheisen ympäristön sosiaalisten taitojen kehittämiselle. Musiikinopettajan on tärkeää luovien ja monipuolisten toimintatapojen myötä luoda oppilaille tilanteita, joissa sosiaalisia taitoja pääsee harjoittelemaan turvallisessa ympäristössä.
Musiikki oppiaineena tarjoaa oppilaille ja opettajille mahdollisuuden olla tekemisissä toistensa kanssa ainutlaatuisella tavalla. Tutkimus osoitti, että useat musiikintunneilla käytettävät työtavat kehittävät suoraan sosiaalisia taitoja silloinkin, kun se ei ole tekemisen päätavoite. Tutkimuskirjallisuuden myötä musiikkikasvatuksen tärkeimmäksi tehtäväksi voidaan kuitenkin todeta oppilaan kokonaisvaltainen kasvu ja tasapainoinen, elämässä pärjäävä ihminen.
Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kevään 2022 aikana. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat: 1. Mitä sosiaalisia ulottuvuuksia musiikin oppiaine tarjoaa? ja 2. Miten musiikkikasvatus tukee sosiaalisten taitojen kehitystä?
Tutkimustulokset osoittivat, että musiikki on luonteeltaan sosiaalista ja musiikin oppiaine tarjoaa lukuisia sosiaalisia ulottuvuuksia, joista esimerkkejä ovat musiikin avulla yhteyden luominen muihin, sosiaalinen kognitio, sosiaalisen empatian kokeminen, kommunikaatio sekä yhteistyö. Tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että musiikin oppiaine tarjoaa käytännönläheisen ympäristön sosiaalisten taitojen kehittämiselle. Musiikinopettajan on tärkeää luovien ja monipuolisten toimintatapojen myötä luoda oppilaille tilanteita, joissa sosiaalisia taitoja pääsee harjoittelemaan turvallisessa ympäristössä.
Musiikki oppiaineena tarjoaa oppilaille ja opettajille mahdollisuuden olla tekemisissä toistensa kanssa ainutlaatuisella tavalla. Tutkimus osoitti, että useat musiikintunneilla käytettävät työtavat kehittävät suoraan sosiaalisia taitoja silloinkin, kun se ei ole tekemisen päätavoite. Tutkimuskirjallisuuden myötä musiikkikasvatuksen tärkeimmäksi tehtäväksi voidaan kuitenkin todeta oppilaan kokonaisvaltainen kasvu ja tasapainoinen, elämässä pärjäävä ihminen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32008]