Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia liikuntakasvatuksen toteuttamisesta päiväkodin tiloissa
Niinimaa, Laura (2022-06-02)
Niinimaa, Laura
L. Niinimaa
02.06.2022
© 2022 Laura Niinimaa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206022547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206022547
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisilla tilallisilla tekijöillä on merkitystä päiväkodissa järjestettävän liikuntakasvatuksen toteuttamisessa. Tutkielmassa ollaan kiinnostuneita varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksista liikuntakasvatukseen liittyen. Varhaiskasvatuksen liikuntakasvatusta tutkitaan tässä tutkielmassa ilmiönä, jonka tarkasteluun tuodaan ainutlaatuinen näkökulma Sojan kolmannen tilan teorian avulla.
Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen tutkimus, jonka metodologiana toimii fenomenologinen tutkimusote. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastatteluista, joita analysoidaan monivaiheisella fenomenologisella menetelmällä. Tutkimukseen osallistuneilla opettajilla on kokemusta varhaiskasvatuksen opettajan työstä vaihtelevasti 5–18 vuoden ajalta.
Varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntaa tutkineet tutkijat ovat jo pitkään olleet huolissaan lasten hyvinvoinnille välttämättömän fyysisen aktiivisuuden määrästä. Yhteiskunnan kehittyminen fyysisesti passiivisempaan suuntaan on synnyttänyt tarpeen lasten liikunnan tutkimiselle ja sen edistämiskeinojen kartoittamiselle. Lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttaa vahvasti ympäristö, jonka vuoksi varhaiskasvatus on merkittävässä roolissa lasten liikunnan edistämisessä. Varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksella tuetaan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä liikunnan avulla, sekä innostetaan lapsia liikkumaan ja kokemaan liikunnan iloa.
Tutkimustuloksia jäsennetään Sojan kolmannen tilan teorian pohjalta, joka tarjoaa moniulotteisen lähestymistavan tilan tarkasteluun. Sojan tilan teorian mukaan tilaa ymmärretään niin fyysisenä, tulkinnallisena sekä kulttuurillisena ulottuvuutena. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien mukaan päiväkodin tilojen useilla tilallisilla tekijöillä on merkityksiä liikuntakasvatuksen toteuttamiseen päiväkodissa. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat päiväkodin sisätilat ominaisuuksiltaan huonoiksi liikuntakasvatuksen toteuttamiseen, kun taas päiväkodin piha sekä lähiympäristön metsä koettiin liikuntakasvatukselle otollisiksi paikoiksi. Varhaiskasvatuksen opettajien mukaan opettajan omalla liikunnallisella harrastuneisuudella on merkittäviä yhteyksiä laadukkaan liikuntakasvatuksen toteuttamiseen. Myös päiväkodin yleisillä säännöillä ja käytänteillä koettiin olevan merkitystä varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksen toteuttamisessa.
Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen tutkimus, jonka metodologiana toimii fenomenologinen tutkimusote. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastatteluista, joita analysoidaan monivaiheisella fenomenologisella menetelmällä. Tutkimukseen osallistuneilla opettajilla on kokemusta varhaiskasvatuksen opettajan työstä vaihtelevasti 5–18 vuoden ajalta.
Varhaiskasvatusikäisten lasten liikuntaa tutkineet tutkijat ovat jo pitkään olleet huolissaan lasten hyvinvoinnille välttämättömän fyysisen aktiivisuuden määrästä. Yhteiskunnan kehittyminen fyysisesti passiivisempaan suuntaan on synnyttänyt tarpeen lasten liikunnan tutkimiselle ja sen edistämiskeinojen kartoittamiselle. Lasten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttaa vahvasti ympäristö, jonka vuoksi varhaiskasvatus on merkittävässä roolissa lasten liikunnan edistämisessä. Varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksella tuetaan lapsen kokonaisvaltaista kehitystä liikunnan avulla, sekä innostetaan lapsia liikkumaan ja kokemaan liikunnan iloa.
Tutkimustuloksia jäsennetään Sojan kolmannen tilan teorian pohjalta, joka tarjoaa moniulotteisen lähestymistavan tilan tarkasteluun. Sojan tilan teorian mukaan tilaa ymmärretään niin fyysisenä, tulkinnallisena sekä kulttuurillisena ulottuvuutena. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien mukaan päiväkodin tilojen useilla tilallisilla tekijöillä on merkityksiä liikuntakasvatuksen toteuttamiseen päiväkodissa. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat päiväkodin sisätilat ominaisuuksiltaan huonoiksi liikuntakasvatuksen toteuttamiseen, kun taas päiväkodin piha sekä lähiympäristön metsä koettiin liikuntakasvatukselle otollisiksi paikoiksi. Varhaiskasvatuksen opettajien mukaan opettajan omalla liikunnallisella harrastuneisuudella on merkittäviä yhteyksiä laadukkaan liikuntakasvatuksen toteuttamiseen. Myös päiväkodin yleisillä säännöillä ja käytänteillä koettiin olevan merkitystä varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksen toteuttamisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]