Hyvinvointia tukeva musiikin opetus : positiivisen pedagogiikan näkökulma
Oikarinen, Ilona (2022-04-29)
Oikarinen, Ilona
I. Oikarinen
29.04.2022
© 2022 Ilona Oikarinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205192261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205192261
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee positiivisen pedagogiikan soveltamista musiikkikasvatuksessa. Tarkemmin tutkin sitä, millä tavoin musiikin opetus tukee oppilaiden hyvinvointia positiivisen pedagogiikan näkökulmasta. Lisäksi selvitin, miten positiivista pedagogiikkaa voi hyödyntää käytännössä musiikin tunnilla. Tutkielmani tavoitteena oli myös koota aiheesta löytämäni tieto yhteen suomeksi, sillä tutkimusta positiivisen pedagogiikan soveltamista musiikkikasvatukseen ei ole tehty ollenkaan suomen kielellä.
Tutkimukseni on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja tutkimukseni keskeisimmät käsitteet ovat positiivinen pedagogiikka ja positiivinen psykologia. Tutkimuskysymykseni olivat seuraavanlaiset: Kuinka positiivista pedagogiikkaa voi hyödyntää musiikin tunnilla? sekä Millä tavoin musiikin opetus koulussa voi lisätä oppilaiden hyvinvointia positiivisen pedagogiikan näkökulmasta?
Tutkimuksessa kävi ilmi, että positiivinen pedagogiikka musiikin tunnilla näyttäytyy myönteisen oppimisympäristön luomisena, jossa oppilaat ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Opettajan tärkeä tehtävä on tukea oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Omien vahvuuksien tunnistaminen edesauttaa hyvän itsetunnon rakentumista, joka puolestaan tukee oppilaan hyvinvointia. Vahvuuksien tukemisen lisäksi opettajan tulee kannustaa oppilaita siten, että heidän kehittymistään kehutaan sen sijaan että kehuttaisi jo oppilaalla olemassa olevia ominaisuuksia.
Hyvinvointia ja musiikin opetusta tarkastellessa käytin viitekehyksenä PERMA-hyvinvointiteoriaa. Tutkimusaineiston perusteella voidaan sanoa, että musiikin opetukseen osallistuminen tukee oppilaan hyvinvointia monella eri tavalla. Etenkin musiikin yhteisöllisyys lisää hyvinvointia, sillä yhdessä musisointi lisää vuorovaikutusta luokassa ja tukee ystävyyssuhteiden rakentumista.
Tutkimukseni on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja tutkimukseni keskeisimmät käsitteet ovat positiivinen pedagogiikka ja positiivinen psykologia. Tutkimuskysymykseni olivat seuraavanlaiset: Kuinka positiivista pedagogiikkaa voi hyödyntää musiikin tunnilla? sekä Millä tavoin musiikin opetus koulussa voi lisätä oppilaiden hyvinvointia positiivisen pedagogiikan näkökulmasta?
Tutkimuksessa kävi ilmi, että positiivinen pedagogiikka musiikin tunnilla näyttäytyy myönteisen oppimisympäristön luomisena, jossa oppilaat ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Opettajan tärkeä tehtävä on tukea oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Omien vahvuuksien tunnistaminen edesauttaa hyvän itsetunnon rakentumista, joka puolestaan tukee oppilaan hyvinvointia. Vahvuuksien tukemisen lisäksi opettajan tulee kannustaa oppilaita siten, että heidän kehittymistään kehutaan sen sijaan että kehuttaisi jo oppilaalla olemassa olevia ominaisuuksia.
Hyvinvointia ja musiikin opetusta tarkastellessa käytin viitekehyksenä PERMA-hyvinvointiteoriaa. Tutkimusaineiston perusteella voidaan sanoa, että musiikin opetukseen osallistuminen tukee oppilaan hyvinvointia monella eri tavalla. Etenkin musiikin yhteisöllisyys lisää hyvinvointia, sillä yhdessä musisointi lisää vuorovaikutusta luokassa ja tukee ystävyyssuhteiden rakentumista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]