Positiivisen pedagogiikan keinot ja opettaja-oppilassuhde luokan työrauhan rakentajina
Kokko, Anni; Niskanen, Nelli (2022-05-15)
Kokko, Anni
Niskanen, Nelli
A. Kokko; N. Niskanen
15.05.2022
© 2022 Anni Kokko, Nelli Niskanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205152039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205152039
Tiivistelmä
Tutkielmamme tavoitteena on selvittää, miten opettaja-oppilassuhde vaikuttaa luokan työrauhaan ja miten luokanopettaja voi edistää opettaja-oppilassuhdetta positiivisen pedagogiikan menetelmiä hyödyntämällä. Tarkastelemme aihetta luokanopettajan näkökulmasta alakoulukontekstissa. Tutkimuksemme avulla kasvatusalan ammattilaiset voisivat saada tietoa siitä, miten opettaja-oppilassuhde vaikuttaa luokan työrauhaan ja miten tätä suhdetta voi kehittää positiivisen pedagogiikan keinoja hyödyntämällä. Tulevina opettajina nämä teemat tulevat todennäköisesti koskettamaan myös meitä, joten hyödymme myös itse tutkimuksemme tuloksista. Tämän tutkimuksen myötä myös muut lasten kanssa toimivat aikuiset voisivat löytää uusia keinoja kehittää myönteistä suhdetta lapsiin.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen lähdeaineistona hyödynnettiin kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta sekä tieteellisiä artikkeleita. Tutkimuksemme pääkäsitteitä ovat työrauha, opettaja-oppilassuhde ja positiivinen pedagogiikka. Tässä tutkimuksessa työrauhalla tarkoitetaan luokassa vallitsevaa tilaa, joka tarjoaa rauhalliset olosuhteet oppimiselle ja oppilaan itsehallinnan kehittymiselle. Opettaja-oppilassuhteella tarkoitetaan nimensä mukaisesti opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutussuhdetta. Positiivinen pedagogiikka puolestaan on opetus- ja kasvatustoimintaa, joka pohjautuu positiivisen psykologian periaatteisiin. Koulumaailmassa positiivisella pedagogikalla pyritään edistämään lasten ja nuorten hyvinvointia sekä oppimista.
Tutkimuksemme keskeiset tulokset osoittavat, että myönteinen opettaja-oppilassuhde vähentää oppilaiden häiritsevää käyttäytymistä ja näin ollen parantaa luokan työrauhaa. Huomasimme myös, että huonompi opettajan ja oppilaan välinen suhde sekä erimielisyydet lisäävät häiritsevää käytöstä. Lisäksi tulokset osoittavat, että opettaja voi kehittää myönteistä suhdetta oppilaisiinsa positiivisen pedagogiikan keinoin esimerkiksi lisäämällä positiivisen palautteen määrää ja luomalla lapsille positiivisia tunnekokemuksia. Myönteisen opettaja-oppilassuhteen kehittymisen kannalta on tärkeää, että opettaja osoittaa aitoa kiinnostusta, arvostusta ja ymmärrystä lasta kohtaan sekä on läsnä vuorovaikutustilanteissa lapsen kanssa.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen lähdeaineistona hyödynnettiin kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta sekä tieteellisiä artikkeleita. Tutkimuksemme pääkäsitteitä ovat työrauha, opettaja-oppilassuhde ja positiivinen pedagogiikka. Tässä tutkimuksessa työrauhalla tarkoitetaan luokassa vallitsevaa tilaa, joka tarjoaa rauhalliset olosuhteet oppimiselle ja oppilaan itsehallinnan kehittymiselle. Opettaja-oppilassuhteella tarkoitetaan nimensä mukaisesti opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutussuhdetta. Positiivinen pedagogiikka puolestaan on opetus- ja kasvatustoimintaa, joka pohjautuu positiivisen psykologian periaatteisiin. Koulumaailmassa positiivisella pedagogikalla pyritään edistämään lasten ja nuorten hyvinvointia sekä oppimista.
Tutkimuksemme keskeiset tulokset osoittavat, että myönteinen opettaja-oppilassuhde vähentää oppilaiden häiritsevää käyttäytymistä ja näin ollen parantaa luokan työrauhaa. Huomasimme myös, että huonompi opettajan ja oppilaan välinen suhde sekä erimielisyydet lisäävät häiritsevää käytöstä. Lisäksi tulokset osoittavat, että opettaja voi kehittää myönteistä suhdetta oppilaisiinsa positiivisen pedagogiikan keinoin esimerkiksi lisäämällä positiivisen palautteen määrää ja luomalla lapsille positiivisia tunnekokemuksia. Myönteisen opettaja-oppilassuhteen kehittymisen kannalta on tärkeää, että opettaja osoittaa aitoa kiinnostusta, arvostusta ja ymmärrystä lasta kohtaan sekä on läsnä vuorovaikutustilanteissa lapsen kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]