Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia koulutustaustan ja työkokemuksen merkityksestä työskenneltäessä tuen tarpeisten lasten kanssa
Palosaari, Laura (2022-05-11)
Palosaari, Laura
L. Palosaari
11.05.2022
© 2022 Laura Palosaari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205111937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205111937
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on tutkia varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia heidän koulutustaustansa ja työkokemuksensa merkityksestä työskenneltäessä tuen tarpeisten lasten kanssa. Varhaiskasvatuksen kenttä on kokenut paljon muutoksia inkluusioon ja tuen järjestämiseen liittyen viime vuosien aikana. Tuen tarpeiset lapset toimivat nykyään yleensä aina yleisissä lapsiryhmissä pienryhmien lakkauttamisen myötä. Myös varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva on muuttunut yhä konsultoivammaksi. Muutokset ovat johtaneet siihen, että varhaiskasvatuksen henkilöstöltä odotetaan entistä enemmän valmiuksia työskennellä tuen tarpeisten lasten kanssa.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu varhaiskasvatuksen kontekstista ja sen erityispedagogisesta ulottuvuudesta. Määrittelen laajemmin tuen tarpeisen lapsen, varhaiskasvatuksen henkilöstön sekä erityispedagogisen osaamisen käsitteet. Inkluusio varhaiskasvatuksen kentällä on toinen tutkimustani ohjaava laajempi käsite, jonka alle olen avannut tarkemmin inkluusion määritelmää sekä inkluusiota varhaiskasvatuksen kentällä.
Pro gradu -tutkielmani on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa olen hyödyntänyt fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimusaineistoni on kerätty sähköisillä kirjoitelmilla tammikuussa 2022. Analyysimenetelmäkseni valikoitui aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jossa etenen aineiston redusoinnin ja klusteroinnin kautta aineiston abstrahointiin. Analyysiprosessin lopuksi olen muodostanut aineistostani pääkäsitteitä sekä aineistosta muita nousseita teemoja. Näitä avaan tarkemmin tulososiossa, jossa tuen tulkintojani aiemmilla tutkimuksilla ja lähteillä.
Tutkimukseni antaa tärkeää tietoa varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksista ja arjen tämänhetkisestä tilanteesta. Tutkimustulokset osoittavat sekä koulutusten riittävyyttä että riittämättömyyttä, sillä kokemukset vaihtelivat osittain paljon. Työkokemuksen merkittävyys oli selkeästi esillä lähes jokaisessa kirjoitelmassa. Analyysiprosessin aikana nousi esille myös muita teemoja, jotka vaikuttavat tuen tarpeisten lasten kanssa työskentelyyn. Näitä olivat henkilöstön omat vahvuudet ja muut positiiviset ilmaukset arjesta, negatiiviset ilmaukset arjesta sekä toiveita tuen tarpeisten lasten kanssa työskentelyyn.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu varhaiskasvatuksen kontekstista ja sen erityispedagogisesta ulottuvuudesta. Määrittelen laajemmin tuen tarpeisen lapsen, varhaiskasvatuksen henkilöstön sekä erityispedagogisen osaamisen käsitteet. Inkluusio varhaiskasvatuksen kentällä on toinen tutkimustani ohjaava laajempi käsite, jonka alle olen avannut tarkemmin inkluusion määritelmää sekä inkluusiota varhaiskasvatuksen kentällä.
Pro gradu -tutkielmani on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa olen hyödyntänyt fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimusaineistoni on kerätty sähköisillä kirjoitelmilla tammikuussa 2022. Analyysimenetelmäkseni valikoitui aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jossa etenen aineiston redusoinnin ja klusteroinnin kautta aineiston abstrahointiin. Analyysiprosessin lopuksi olen muodostanut aineistostani pääkäsitteitä sekä aineistosta muita nousseita teemoja. Näitä avaan tarkemmin tulososiossa, jossa tuen tulkintojani aiemmilla tutkimuksilla ja lähteillä.
Tutkimukseni antaa tärkeää tietoa varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksista ja arjen tämänhetkisestä tilanteesta. Tutkimustulokset osoittavat sekä koulutusten riittävyyttä että riittämättömyyttä, sillä kokemukset vaihtelivat osittain paljon. Työkokemuksen merkittävyys oli selkeästi esillä lähes jokaisessa kirjoitelmassa. Analyysiprosessin aikana nousi esille myös muita teemoja, jotka vaikuttavat tuen tarpeisten lasten kanssa työskentelyyn. Näitä olivat henkilöstön omat vahvuudet ja muut positiiviset ilmaukset arjesta, negatiiviset ilmaukset arjesta sekä toiveita tuen tarpeisten lasten kanssa työskentelyyn.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]