Koulutuksellista tasa-arvoa etsimässä : koulutus yhteiskunnan ilmastointiteippinä
Sorvali, Maria (2022-05-10)
Sorvali, Maria
M. Sorvali
10.05.2022
© 2022 Maria Sorvali. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205101881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205101881
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on tarkastella koulutuksellista tasa-arvoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Huomio kohdistuu niihin tekijöihin, jotka ovat uhkia koulutuksellisen tasa-arvon toteutumiselle. Koulutuksellisella tasa-arvolla yleensä tarkoitetaan mahdollisuuksien tasa-arvoa, tai lopputulosten tasa-arvoa. Tutkielmassa mahdollisuuksien tasa-arvolla on suurempi rooli, mutta lopputulosten tasa-arvo silti esiintyy tekstissä koulutuksellisen tasa-arvon käsitteen moninaisuudesta seuraten.
Tutkielmani tavoitteena oli selventää niitä tekijöitä, ajatuksia sekä tilanteita, mitkä vaikuttavat koulutuksellisen tasa-arvon toteutumiseen uhkaavasti. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, koska aiheesta on saatavilla lukuisia lähteitä. Ymmärrys siitä, mitä koulutuksellinen tasa-arvo sisältää on muuttunut vuosikymmenien aikana ja keskustelu on muuttunut 1960-luvun tuloksien mahdollisimman suuresta tasaisuudesta ja mahdollisuuksien tasa-arvosta kohti yksilönvalinnan mahdollisuuksien korostamista. Nykypäivänä koulutuksellisen tasa-arvon ympärillä oleva keskustelu on pohdintaa yksilön valinnanoikeuksien ja mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumisesta. Kirjallisuuskatsaus tarjoaa keinon käydä saatavilla olevaa lähdemateriaalia läpi niin, että yleisen kuvan muodostuminen koulutuksellisen tasa-arvon moninaisesta kentästä on mahdollista.
Koulutuksellista tasa-arvoa uhkaaviksi tekijöiksi tutkielman aikana on muotoutunut ylisukupolvinen huono-osaisuus, yleinen alueilla tapahtuva eriarvoistuminen ja osittain kouluvalinnat. Koulutuksellista tasa-arvoa ja sen toteutumista on useiden vuosikymmenten ajan pidetty tärkeänä asiana suomalaisessa yhteiskunnassa, mutta sen toteutumisesta käydään silti jatkuvaa kamppailua. Koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista uhkaavat tekijät ovat usean asiakokonaisuuden yhteenliittymä, eikä ole olemassa suoraan yhtä ainoaa syytä sille, miksi koulutuksellinen tasa-arvo ei välillä onnistu. Vaikka on olemassa erilaisia koulutuksellista tasa-arvoa tukevia ohjelmia ja keskustelu resurssien jakamisesta koulutuksellisen tasa-arvon parantamiseksi, aiheen moniulotteisuudesta seuraten ei ole olemassa yhtä ainoaa ratkaisua, miten koulutuksellinen tasa-arvo saadaan toteutumaan kaikkialla samankaltaisesti.
Tutkielmani tavoitteena oli selventää niitä tekijöitä, ajatuksia sekä tilanteita, mitkä vaikuttavat koulutuksellisen tasa-arvon toteutumiseen uhkaavasti. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, koska aiheesta on saatavilla lukuisia lähteitä. Ymmärrys siitä, mitä koulutuksellinen tasa-arvo sisältää on muuttunut vuosikymmenien aikana ja keskustelu on muuttunut 1960-luvun tuloksien mahdollisimman suuresta tasaisuudesta ja mahdollisuuksien tasa-arvosta kohti yksilönvalinnan mahdollisuuksien korostamista. Nykypäivänä koulutuksellisen tasa-arvon ympärillä oleva keskustelu on pohdintaa yksilön valinnanoikeuksien ja mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumisesta. Kirjallisuuskatsaus tarjoaa keinon käydä saatavilla olevaa lähdemateriaalia läpi niin, että yleisen kuvan muodostuminen koulutuksellisen tasa-arvon moninaisesta kentästä on mahdollista.
Koulutuksellista tasa-arvoa uhkaaviksi tekijöiksi tutkielman aikana on muotoutunut ylisukupolvinen huono-osaisuus, yleinen alueilla tapahtuva eriarvoistuminen ja osittain kouluvalinnat. Koulutuksellista tasa-arvoa ja sen toteutumista on useiden vuosikymmenten ajan pidetty tärkeänä asiana suomalaisessa yhteiskunnassa, mutta sen toteutumisesta käydään silti jatkuvaa kamppailua. Koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista uhkaavat tekijät ovat usean asiakokonaisuuden yhteenliittymä, eikä ole olemassa suoraan yhtä ainoaa syytä sille, miksi koulutuksellinen tasa-arvo ei välillä onnistu. Vaikka on olemassa erilaisia koulutuksellista tasa-arvoa tukevia ohjelmia ja keskustelu resurssien jakamisesta koulutuksellisen tasa-arvon parantamiseksi, aiheen moniulotteisuudesta seuraten ei ole olemassa yhtä ainoaa ratkaisua, miten koulutuksellinen tasa-arvo saadaan toteutumaan kaikkialla samankaltaisesti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]