Erityistä tukea tarvitsevan lapsen tukeminen esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa
Aalto, Lotta; Loimulahti, Eevi (2022-05-09)
Aalto, Lotta
Loimulahti, Eevi
L. Aalto; E. Loimulahti
09.05.2022
© 2022 Lotta Aalto, Eevi Loimulahti. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205091848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205091848
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmamme tavoitteena on syventyä tarkastelemaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen siirtymistä esiopetuksesta alkuopetukseen. Pyrkimyksemme on löytää keinoja, joilla erityistä tukea tarvitsevan lapsen nivelvaiheen sujuvuus taataan. Tutkielmassamme perehdymme esi- ja alkuopetusta ohjaaviin opetussuunnitelmiin sekä muuhun aiempaan tutkimukseen nivelvaiheen, erityisen tuen sekä monialaisen yhteistyön teemojen ympäriltä.
Toteutamme kandidaatintutkielmamme kuvailevana, integroivana kirjallisuuskatsauksena. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus antaa yleiskatsauksen jo olemassa olevasta ja aiemmin toteutetusta tutkimuksesta koskien aiheemme ilmiöitä. Olemme tutkielmassamme perehtyneet ja hyödyntäneet niin kansainvälistä kuin kotimaistakin lähdekirjallisuutta. Tutkijatriangulaationa toteutettu kandidaatintutkielma mahdollisti kriittisen aineiston tulkinnan käsitellessämme kirjallisuutta ja niiden sisältöjä.
Tutkielmamme lähdekirjallisuuden pohjalta keräämämme tulokset osoittavat laadukkaan monialaisen yhteistyön toteuttamisen, johdonmukaisen arvioinnin sekä yhteistyötahojen välisen luotettavan tiedonsiirron olevan keskeisessä asemassa, kun suunnitellaan ja toteutetaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen nivelvaiheen tukemista. Tutkielmamme ollessa kuvaileva kirjallisuuskatsaus löytämämme tuen keinot perustuvat jo olemassa olevalle aiemmalle tutkimukselle, joten mahdollisia tuen keinoja voikin olla lukuisia muitakin.
Tutkielmamme luotettavuutta tukevat tutkijatriangulaation tuotetun tutkielman lisäksi tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukainen tutkiminen sekä pyrkimys eettisyyteen ja objektiivisuuteen. Kandidaatintutkielmamme toimii kuvauksena nivelvaiheen tukemisesta juuri erityistä tukea tarvitsevan lapsen kohdalla. Tällöin tiedostamme tutkielman olevan rajallisen tiedon valossa toteutettu, joten tutkielmamme tuloksia ei tule yleistää. Koemme aiheen vaativan lisä tutkimusta.
Toteutamme kandidaatintutkielmamme kuvailevana, integroivana kirjallisuuskatsauksena. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus antaa yleiskatsauksen jo olemassa olevasta ja aiemmin toteutetusta tutkimuksesta koskien aiheemme ilmiöitä. Olemme tutkielmassamme perehtyneet ja hyödyntäneet niin kansainvälistä kuin kotimaistakin lähdekirjallisuutta. Tutkijatriangulaationa toteutettu kandidaatintutkielma mahdollisti kriittisen aineiston tulkinnan käsitellessämme kirjallisuutta ja niiden sisältöjä.
Tutkielmamme lähdekirjallisuuden pohjalta keräämämme tulokset osoittavat laadukkaan monialaisen yhteistyön toteuttamisen, johdonmukaisen arvioinnin sekä yhteistyötahojen välisen luotettavan tiedonsiirron olevan keskeisessä asemassa, kun suunnitellaan ja toteutetaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen nivelvaiheen tukemista. Tutkielmamme ollessa kuvaileva kirjallisuuskatsaus löytämämme tuen keinot perustuvat jo olemassa olevalle aiemmalle tutkimukselle, joten mahdollisia tuen keinoja voikin olla lukuisia muitakin.
Tutkielmamme luotettavuutta tukevat tutkijatriangulaation tuotetun tutkielman lisäksi tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukainen tutkiminen sekä pyrkimys eettisyyteen ja objektiivisuuteen. Kandidaatintutkielmamme toimii kuvauksena nivelvaiheen tukemisesta juuri erityistä tukea tarvitsevan lapsen kohdalla. Tällöin tiedostamme tutkielman olevan rajallisen tiedon valossa toteutettu, joten tutkielmamme tuloksia ei tule yleistää. Koemme aiheen vaativan lisä tutkimusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]