Luokanopettajan tuki haastavasti käyttäytyvälle oppilaalle alakoulussa
Valta, Julia (2022-05-06)
Valta, Julia
J. Valta
06.05.2022
© 2022 Julia Valta. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205061836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205061836
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani selvitän, mitkä tekijät vaikuttavat oppilaiden haastavaan käyttäytymiseen ja miten luokanopettaja voisi tukea oppilasta luokassa. Tulen käymään tutkielmassani läpi, mitkä erilaiset tekijät ja syyt voivat vaikuttaa oppilaan haastavaan käyttäytymiseen. Tutkielmassani käyn läpi monipuolisia toimintatapoja, joita luokanopettaja voi käyttää haastavan käyttäytymisen tukemiseksi. Työni aihe on ajankohtainen, koska haastava käyttäytyminen on lisääntynyt alakoulussa, mikä on vaikuttanut oppituntien rakenteisiin vahvasti. Luokanopettajan on tärkeä tunnistaa haastava käyttäytyminen ja ymmärtää, että haastava käyttäytyminen ei näyttäydy vain yhdellä tavalla. On tärkeä oppia tuntemaan ja ymmärtämään, mitkä tekijät vaikuttavat käyttäytymisen takana, jotta oppilasta voidaan auttaa kokonaisvaltaisesti.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Olen käyttänyt kirjallisuuskatsaukseni aineistona 33 suomenkielistä ja englanninkielistä artikkelia, jotka ovat olleet vertaisarvioituja ja uusimpia julkaisuja. Aineistoni analyysi on toteutunut sisällönanalyysillä.
Haastavan käyttäytymisen takaa löytyi seuraavia vaikuttavia tekijöitä kasvuolosuhteet, perheen vaikutus, vamma, kehitysvamma, oireyhtymä, temperamentti, tunteiden tunnistamisen vaikeudet, käyttäytymismallin puutuminen, viestintävaikeudet, kuulo-, puhe- tai kielivaikeudet, huomion kerääminen, oma tulkinta tilanteesta tai kommunikointitapa. Luokanopettaja pystyi tukemaan oppilasta ennaltaehkäisevästi, yhteistyössä perheiden kanssa. Tuen keinoja olivat oppilaiden kannustaminen, yhteiset toimintatavat kaikilla koulussa, myönteinen ilmapiiri luokkahuoneessa, päätösvallan antaminen oppilaalle, taitotason ymmärtäminen ja yhteiset keskustelut oppilaan kanssa.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Olen käyttänyt kirjallisuuskatsaukseni aineistona 33 suomenkielistä ja englanninkielistä artikkelia, jotka ovat olleet vertaisarvioituja ja uusimpia julkaisuja. Aineistoni analyysi on toteutunut sisällönanalyysillä.
Haastavan käyttäytymisen takaa löytyi seuraavia vaikuttavia tekijöitä kasvuolosuhteet, perheen vaikutus, vamma, kehitysvamma, oireyhtymä, temperamentti, tunteiden tunnistamisen vaikeudet, käyttäytymismallin puutuminen, viestintävaikeudet, kuulo-, puhe- tai kielivaikeudet, huomion kerääminen, oma tulkinta tilanteesta tai kommunikointitapa. Luokanopettaja pystyi tukemaan oppilasta ennaltaehkäisevästi, yhteistyössä perheiden kanssa. Tuen keinoja olivat oppilaiden kannustaminen, yhteiset toimintatavat kaikilla koulussa, myönteinen ilmapiiri luokkahuoneessa, päätösvallan antaminen oppilaalle, taitotason ymmärtäminen ja yhteiset keskustelut oppilaan kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32046]