Muutosjohtamisen käytänteet työntekijöiden sitouttamiseen yrityskaupoissa
Kainuharju, Annika (2022-05-06)
Kainuharju, Annika
A. Kainuharju
06.05.2022
© 2022 Annika Kainuharju. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205061834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205061834
Tiivistelmä
Yritysostot ovat suosittu ja nopea keino laajentaa yrityksen liiketoimintaa. Se on radikaali muutos ostetulle organisaatiolle ja se vaikuttaa yrityksen kaikkiin työntekijöihin. Muutoksia suunniteltaessa ja toteuttaessa organisaatiot tarvitsevat osaamista muutosjohtamisen alalta. Organisaatiomuutoksissa yksi keskeisimmistä asioista on saada työntekijät sitoutumaan muutokseen. Muutoksissa esiintyy myös muutosvastarintaa, joka tulee osata käsitellä oikein muutoksen onnistumisen takaamiseksi.
Työn tavoitteena on tutkia kirjallisuuskatsauksen avulla yrityskaupoissa tapahtuvaa työntekijöiden sitouttamista ja muutosjohtamisen käytänteitä sen toteuttamiseen. Lisäksi tavoitteena on löytää syitä muutosvastarinnan esiintymiseen ja erilaisia käytänteitä sen ehkäisyyn ja käsittelyyn.
Työn kirjallisuuskatsauksessa löydettiin useita käytänteitä työntekijöiden sitouttamiseen ja muutosvastarinnan käsittelyyn. Useita löydetyistä käytänteistä voidaan soveltaa molempiin tarkasteltaviin ilmiöihin. Henkilöstön osallistaminen ja aktiivinen viestintä nousivat useimmin esille ja on todettu toimiviksi käytänteiksi työntekijöiden sitouttamiseen sekä muutosvastarinnan käsittelyyn etenkin yrityskaupoissa. Muutosvastarinnan käsittelemiseen on ehdotettu uutta näkökulmaa, jossa vastarintaa ajatellaan osana onnistunutta muutosprosessia. Tämän uuden näkökulman ja sitä tukevien toimien avulla työntekijät kokevat heidän huolensa arvostetuksi ja kuulluksi. Mergers and acquisitions are popular and quick way of growing organization’s business. They are radical changes especially to the purchased company and have an effect to all its employees. Organizations need change management know-how when planning and implementing changes. In organizational change one of the most important things is to commit employees to the change. Also, there is always some kind of resistance that needs to be dealt correctly to ensure successful change.
This Barchelor’s theses is executed as a literature review. The objective is to examine different change management practices concerning employee commitment in mergers and acquisitions. In addition, the purpose is to find reasons for resistance to change and different practices to prevent and deal with it.
There were many change management practices found in the literature review concerning employee commitment and resistance to change. Several of these management practices are applicable to both addressed phenomena. Involving personnel and communicating actively came up most frequently and are found to be effective practices in mergers and acquisitions to manage both employee commitment and resistance to change. Researchers have suggested a new aspect to managing resistance to change in which the resistance should be considered as a part of successful change process. With this new way of thinking and activities that support it, employees feel their concerns valued and heard.
Työn tavoitteena on tutkia kirjallisuuskatsauksen avulla yrityskaupoissa tapahtuvaa työntekijöiden sitouttamista ja muutosjohtamisen käytänteitä sen toteuttamiseen. Lisäksi tavoitteena on löytää syitä muutosvastarinnan esiintymiseen ja erilaisia käytänteitä sen ehkäisyyn ja käsittelyyn.
Työn kirjallisuuskatsauksessa löydettiin useita käytänteitä työntekijöiden sitouttamiseen ja muutosvastarinnan käsittelyyn. Useita löydetyistä käytänteistä voidaan soveltaa molempiin tarkasteltaviin ilmiöihin. Henkilöstön osallistaminen ja aktiivinen viestintä nousivat useimmin esille ja on todettu toimiviksi käytänteiksi työntekijöiden sitouttamiseen sekä muutosvastarinnan käsittelyyn etenkin yrityskaupoissa. Muutosvastarinnan käsittelemiseen on ehdotettu uutta näkökulmaa, jossa vastarintaa ajatellaan osana onnistunutta muutosprosessia. Tämän uuden näkökulman ja sitä tukevien toimien avulla työntekijät kokevat heidän huolensa arvostetuksi ja kuulluksi.
This Barchelor’s theses is executed as a literature review. The objective is to examine different change management practices concerning employee commitment in mergers and acquisitions. In addition, the purpose is to find reasons for resistance to change and different practices to prevent and deal with it.
There were many change management practices found in the literature review concerning employee commitment and resistance to change. Several of these management practices are applicable to both addressed phenomena. Involving personnel and communicating actively came up most frequently and are found to be effective practices in mergers and acquisitions to manage both employee commitment and resistance to change. Researchers have suggested a new aspect to managing resistance to change in which the resistance should be considered as a part of successful change process. With this new way of thinking and activities that support it, employees feel their concerns valued and heard.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]