Hybridivoimansiirtojärjestelmät raskaissa ajoneuvoissa ja työkoneissa
Huhtala, Tommi (2022-02-03)
Huhtala, Tommi
T. Huhtala
03.02.2022
© 2022 Tommi Huhtala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202204261697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202204261697
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on perehtyä laaja-alaisesti raskaiden ajoneuvojen ja työkoneiden hybridijärjestelmiin. Työn tarkoituksena on avata lukijalle hybridijärjestelmiin liittyvää termistöä ja jaottelua työkoneiden näkökulmasta. Lisäksi työssä pyritään tarjoamaan esimerkkejä kaikista työssä mainittavista hybridijärjestelmistä.
Hybridivoimanlähteitä tutkittiin kirjallisuuskatsauksilla ja lähdemateriaalina käytettiin kirja-, ja verkkolähteitä. Kirjallisuuden ja verkkolähteiden avulla hybridivoimansiirtojärjestelmiin liittyvää termistöä ja jaottelutapaa koottiin yhteen, keskittyen eritoten raskaiden ajoneuvojen ja työkoneiden hybridiratkaisuihin. Tutkimuksessa havaitaan työkoneisiin ja raskaisiin ajoneuvoihin liittyvien hybridiratkaisujen jaottelun olevan monimutkaista, sillä hybridivoimalähde antaa useita erilaisia mahdollisuuksia voimansiirron suunnitteluun. Hybridivoimanlähteitä vertailtiin toisiinsa ja vertailua tehtiin myös hybridikoneen ja vastaavan polttomoottoriajoneuvon välillä. Tämä kandidaatintyö on laaja katsaus erilaisista hybridivoimansiirtojärjestelmistä raskaissa ajoneuvoissa ja työkoneissa kuitenkaan perehtymättä kovin syvällisesti tiettyyn järjestelmään.
Hybridivoimanlähteitä tutkittiin kirjallisuuskatsauksilla ja lähdemateriaalina käytettiin kirja-, ja verkkolähteitä. Kirjallisuuden ja verkkolähteiden avulla hybridivoimansiirtojärjestelmiin liittyvää termistöä ja jaottelutapaa koottiin yhteen, keskittyen eritoten raskaiden ajoneuvojen ja työkoneiden hybridiratkaisuihin. Tutkimuksessa havaitaan työkoneisiin ja raskaisiin ajoneuvoihin liittyvien hybridiratkaisujen jaottelun olevan monimutkaista, sillä hybridivoimalähde antaa useita erilaisia mahdollisuuksia voimansiirron suunnitteluun. Hybridivoimanlähteitä vertailtiin toisiinsa ja vertailua tehtiin myös hybridikoneen ja vastaavan polttomoottoriajoneuvon välillä. Tämä kandidaatintyö on laaja katsaus erilaisista hybridivoimansiirtojärjestelmistä raskaissa ajoneuvoissa ja työkoneissa kuitenkaan perehtymättä kovin syvällisesti tiettyyn järjestelmään.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]