Translasten tukeminen varhaiskasvatuksessa
Laakkonen, Santeri (2021-09-14)
Laakkonen, Santeri
S. Laakkonen
14.09.2021
© 2021 Santeri Laakkonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109159004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109159004
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on translasten tukeminen varhaiskasvatuksessa. Tuon tutkielmassa esille erilaisia keinoja, joiden avulla varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat työssään tukea translapsia. Tutkielman metodiksi valikoitui kuvaileva, narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Lähdekirjallisuutena olen käyttänyt niin suomenkielistä, kuin myös englanninkielistä kirjallisuutta. Tutkielmassa olen tullut siihen tulokseen, että translapsia voidaan varhaiskasvatuksessa tukea panostamalla tasa-arvoiseen ja sukupuolisensitiiviseen kasvatustoimintaan. Tämä tarkoittaa, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset kykenevät tarkastelemaan sukupuolta laajemmin kuin vain biologian kautta, ja ymmärtävät sukupuolen olevan moninainen asia. Lisäksi varhaiskasvatuksen ammattilaisten tulee tarkastella omaa toimintaansa ja toimintaympäristöä sukupuolen näkökulmasta, jotta sukupuolittuneita käytänteitä voidaan huomata ja purkaa. Tärkeää on myös translapsen kohtaaminen sensitiivisesti, ja sukupuolesta puhuminen avoimesti lasten kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31652]