ADD-oireisen lapsen oppimisen tuki
Pentikäinen, Suvi (2021-09-08)
Pentikäinen, Suvi
S. Pentikäinen
08.09.2021
© 2021 Suvi Pentikäinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109108968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109108968
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuuskatsauksen aiheena on ADD ja siihen liittyvät tukitoimet. ADD tulee englannin kielen sanoista attention deficit disorder ja tarkoittaa ADHD:ta ilman ylivilkkautta ja impulsiivisuutta. Oireyhtymästä käytetään myös nimitystä tarkkaamattomuuspainotteinen ADHD. ADD:n ydinoireita ovat keskittymisvaikeudet sekä tarkkaavaisuuden haasteet. ADD:hen liittyy myös usein toiminnanohjauksen ongelmia.
Tutkielman teoreettinen viitekehys on rakennettu niin että tutkielmassa avataan ensiksi aihetta vastaamalla kysymykseen, mikä ADD on. Tämän jälkeen käydään läpi, miten oireet vaikuttavat koulussa oppilaan oppimiseen. Kirjallisuuskatsauksen varsinainen tutkimuskysymys pyrkii selvittämään, millaisten tukitoimien avulla ADD-oireisia oppilaita voidaan tukea koulussa. Tutkimuskysymyksen kautta tarkastellaan erityisesti ADD:n kannalta tärkeäksi koettuja tukitoimia alakoulun yleisopetuksen piirissä.
Kouluissa käytetyimmät tukitoimet ADHD-oireisten tukemiseksi ovat pienryhmäopetus ja tukiopetus. Tukitoimet voivat kuitenkin tarkoittaa myös hyvin pieniä arkisia toimia kuten eriyttämistä, struktuurin luomista, tehtävien osiin pilkkomista, moniaistillisuuden lisäämistä, rutiinien luomista tai liikunnan hyödyntämistä. Lisäksi kirjallisuudessa painotetaan oppimista edistävänä asiana oppilaan itsetunnon sekä motivaation tukemista. Tukitoimien käyttö on lisääntynyt ja monipuolistunut 1960-luvulta eteenpäin. Tutkimukset kuitenkin viittaavat, että tukitoimien saatavuus on edelleen vähäistä, sillä vielä 2000-luvun puolella vain noin puolet ADHD-oireisista ovat kokeneet tukitoimet riittäviksi. Tutkielman erityisenä tavoitteena on lisätä opettajien ja muiden kasvattajien tietämystä ADD:sta, sekä tarjota konkreettisia keinoja ADD-oireisten kanssa työskentelemiseen.
Tutkielman teoreettinen viitekehys on rakennettu niin että tutkielmassa avataan ensiksi aihetta vastaamalla kysymykseen, mikä ADD on. Tämän jälkeen käydään läpi, miten oireet vaikuttavat koulussa oppilaan oppimiseen. Kirjallisuuskatsauksen varsinainen tutkimuskysymys pyrkii selvittämään, millaisten tukitoimien avulla ADD-oireisia oppilaita voidaan tukea koulussa. Tutkimuskysymyksen kautta tarkastellaan erityisesti ADD:n kannalta tärkeäksi koettuja tukitoimia alakoulun yleisopetuksen piirissä.
Kouluissa käytetyimmät tukitoimet ADHD-oireisten tukemiseksi ovat pienryhmäopetus ja tukiopetus. Tukitoimet voivat kuitenkin tarkoittaa myös hyvin pieniä arkisia toimia kuten eriyttämistä, struktuurin luomista, tehtävien osiin pilkkomista, moniaistillisuuden lisäämistä, rutiinien luomista tai liikunnan hyödyntämistä. Lisäksi kirjallisuudessa painotetaan oppimista edistävänä asiana oppilaan itsetunnon sekä motivaation tukemista. Tukitoimien käyttö on lisääntynyt ja monipuolistunut 1960-luvulta eteenpäin. Tutkimukset kuitenkin viittaavat, että tukitoimien saatavuus on edelleen vähäistä, sillä vielä 2000-luvun puolella vain noin puolet ADHD-oireisista ovat kokeneet tukitoimet riittäviksi. Tutkielman erityisenä tavoitteena on lisätä opettajien ja muiden kasvattajien tietämystä ADD:sta, sekä tarjota konkreettisia keinoja ADD-oireisten kanssa työskentelemiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]