Esi- ja alkuopetuksen seksuaalikasvatuksen oppaat opetussuunnitelmien perusteiden näkökulmasta
Rapakko, Aija (2021-06-24)
Rapakko, Aija
A. Rapakko
24.06.2021
© 2021 Aija Rapakko. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106258746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106258746
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani käsittelee esi- ja alkuopetusikäisten lasten seksuaalikasvatukseen suunnattuja oppaita Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 1–2 vuosiluokkien sekä Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteiden näkökulmasta. Tutkielmassani kysyn, ”Miten suomalaiset esi- ja alkuopetukseen soveltuvat seksuaalikasvatusoppaat toteuttavat esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien seksuaalikasvatuksen sisältöjä?”. Työni keskeiset käsitteet ovat ikätasoisuus, jolla työssäni kuvataan lapsen ikä- ja kehitystason mukaista seksuaalikasvatusta, kehotunnekasvatus, joka on vaihtoehtoinen termi puhuttaessa pienten lasten seksuaalikasvatuksesta sekä tunne- ja turvataitokasvatus, jonka avulla tuetaan lapsen kehitystä sekä hyvinvointia.
Pienten lasten seksuaalikasvatuksen tutkimus on tärkeää, sillä seksuaalikasvatuksen sisällöillä voidaan vaikuttaa lapsen turvalliseen kasvuun ja kehitykseen usein eri tavoin. Myös teknologian nopea leviäminen, monikulttuurisuus ja lasten turvaamisen tarve seksuaaliselta hyväksikäytöltä ovat luoneet uudenlaisia tarpeita seksuaalikasvatuksen kehittämiseen ja toteutukseen. Suomalaisissa kouluissa opetus perustuu valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin. Oppimateriaalit opettaja voi valita itse. Oman kokemukseni mukaan seksuaalikasvatus myös aloitetaan kouluissa liian myöhään. Täten päädyin tutkimaan esi- ja alkuopetuksen seksuaalikasvatuksen oppaita opetussuunnitelmien seksuaalikasvatuksen sisältöjen näkökulmasta, johon aineistopohjainen sisällönanalyysi menetelmänä antoi oppaiden systemaattista ja objektiivista analysointia varten sopivat lähtökohdat tutkimukselleni.
Tutkimukseni mukaan Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden 1–2 vuosiluokkien sisällöt kaipaavat selkeyttämistä ja yhtenäistämistä seksuaalikasvatuksen sisältöihinsä. Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteissa sen sijaan seksuaalikasvatuksen sisällöt olivat edustettuina selkeämmin ja laajemmin. Opetussuunnitelmien sisältö on tärkeää, jotta myös kasvatusalan ammattilaisille suunnatut seksuaalikasvatusoppaat voivat materiaalillaan vastata paremmin opetussuunnitelmien sisältöön. Puutteelliset ja epäselkeät maininnat opetussuunnitelmissa eivät ole riittäviä, vaan seksuaalikasvatus tulisi saada selkeäksi osaksi opetussuunnitelmaa, jotta oikea-aikaisen ja laadukkaan seksuaalikasvatuksen tarjoaminen turvattaisiin suomalaisissa kouluissa.
Pienten lasten seksuaalikasvatuksen tutkimus on tärkeää, sillä seksuaalikasvatuksen sisällöillä voidaan vaikuttaa lapsen turvalliseen kasvuun ja kehitykseen usein eri tavoin. Myös teknologian nopea leviäminen, monikulttuurisuus ja lasten turvaamisen tarve seksuaaliselta hyväksikäytöltä ovat luoneet uudenlaisia tarpeita seksuaalikasvatuksen kehittämiseen ja toteutukseen. Suomalaisissa kouluissa opetus perustuu valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin. Oppimateriaalit opettaja voi valita itse. Oman kokemukseni mukaan seksuaalikasvatus myös aloitetaan kouluissa liian myöhään. Täten päädyin tutkimaan esi- ja alkuopetuksen seksuaalikasvatuksen oppaita opetussuunnitelmien seksuaalikasvatuksen sisältöjen näkökulmasta, johon aineistopohjainen sisällönanalyysi menetelmänä antoi oppaiden systemaattista ja objektiivista analysointia varten sopivat lähtökohdat tutkimukselleni.
Tutkimukseni mukaan Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden 1–2 vuosiluokkien sisällöt kaipaavat selkeyttämistä ja yhtenäistämistä seksuaalikasvatuksen sisältöihinsä. Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteissa sen sijaan seksuaalikasvatuksen sisällöt olivat edustettuina selkeämmin ja laajemmin. Opetussuunnitelmien sisältö on tärkeää, jotta myös kasvatusalan ammattilaisille suunnatut seksuaalikasvatusoppaat voivat materiaalillaan vastata paremmin opetussuunnitelmien sisältöön. Puutteelliset ja epäselkeät maininnat opetussuunnitelmissa eivät ole riittäviä, vaan seksuaalikasvatus tulisi saada selkeäksi osaksi opetussuunnitelmaa, jotta oikea-aikaisen ja laadukkaan seksuaalikasvatuksen tarjoaminen turvattaisiin suomalaisissa kouluissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31656]