Iltapäivälehtien opettajakuvat ja koronapandemian niissä aiheuttamat muutokset
Lapinoja, Sanna (2021-06-21)
Lapinoja, Sanna
S. Lapinoja
21.06.2021
© 2021 Sanna Lapinoja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228687
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen iltapäivälehdistä nousseita opettajan representaatioita. Tämän lisäksi tutkin millä tavoin koronapandemia on muuttanut opettajista uutisointia. Opettajien representaatioiden tutkiminen on tärkeää, sillä ne vaikuttavat ihmisten mielikuviin opettajista ja opettajan ammatista. Tutkielmani ajankohtaisuutta lisää koronapandemian opettajista uutisointiin aiheuttamien muutosten tutkiminen. Tutkimuskysymyksiä on kaksi:
1. Millaisia representaatioita opettajista nousee suomalaisissa iltapäivälehdissä? 2. Millä tavoin koronapandemia on muuttanut opettajan representaatioita iltapäivälehdissä?
Tutkielman teoreettinen viitekehys nojaa opettajan ammatin, opettajuuden sekä representaation käsitteisiin. Tämän lisäksi esittelen joitakin aikaisempia tutkimuksia, jotka ovat kohdistuneet eri medioissa syntyneisiin opettajan representaatioihin. Tutkimuksen aineisto muodostuu 63 iltapäivälehtien julkaisusta, jotka on kerätty kyseisten lehtien digiversioista noin kahden vuoden ajalta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineiston analyysissa käytin sisällönanalyysia sekä diskurssianalyysia.
Tutkimuksen keskeisiin tuloksiin kuuluvat aineistosta nousseet opettajakuvat sekä koronapandemian niihin aiheuttamat muutokset. Opettajakuvia muodostui aineiston pohjalta neljä. Tutkimukseni mukaan koronapandemia on muuttanut opettajista uutisointia tuomalla esiin täysin uudenlaista, uuteen tilanteeseen sopeutuvaa opettajakuvaa. Lisäksi koronapandemia on tuonut uutta näkökulmaa myös niihin opettajakuviin, jotka eivät ole suoraan liitoksissa kyseiseen pandemiaan.
1. Millaisia representaatioita opettajista nousee suomalaisissa iltapäivälehdissä? 2. Millä tavoin koronapandemia on muuttanut opettajan representaatioita iltapäivälehdissä?
Tutkielman teoreettinen viitekehys nojaa opettajan ammatin, opettajuuden sekä representaation käsitteisiin. Tämän lisäksi esittelen joitakin aikaisempia tutkimuksia, jotka ovat kohdistuneet eri medioissa syntyneisiin opettajan representaatioihin. Tutkimuksen aineisto muodostuu 63 iltapäivälehtien julkaisusta, jotka on kerätty kyseisten lehtien digiversioista noin kahden vuoden ajalta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineiston analyysissa käytin sisällönanalyysia sekä diskurssianalyysia.
Tutkimuksen keskeisiin tuloksiin kuuluvat aineistosta nousseet opettajakuvat sekä koronapandemian niihin aiheuttamat muutokset. Opettajakuvia muodostui aineiston pohjalta neljä. Tutkimukseni mukaan koronapandemia on muuttanut opettajista uutisointia tuomalla esiin täysin uudenlaista, uuteen tilanteeseen sopeutuvaa opettajakuvaa. Lisäksi koronapandemia on tuonut uutta näkökulmaa myös niihin opettajakuviin, jotka eivät ole suoraan liitoksissa kyseiseen pandemiaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]