Leikinvalintataulun rooli lapsen kehitystä tukevan leikkitoiminnan ja osallisuuden tukemisessa
Juntunen, Niina (2021-06-04)
Juntunen, Niina
N. Juntunen
04.06.2021
© 2021 Niina Juntunen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106178366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106178366
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee useissa päiväkodeissa käytössä olevan leikinvalinta-taulun roolia lasten kehitystä tukevan leikkitoiminnan ja osallisuuden tukemisessa. Tätä aihetta on syytä tutkia, sillä leikinvalintataulu on varhaiskasvatuksessa käytetty menetelmä, jolla on hyvin suuri rooli lasten leikkitoiminnassa ja osallisuudessa. Leikin tukeminen sekä osallisuuden toteutuminen myös kuuluvat osaksi varhaiskasvatuksen pedagogisia tavoitteita. On tärkeää, että leikinvalintataulun käyttö on pedagogisesti perusteltua ja sen hyödyt ja mahdolliset haitat liittyen lasten leikkitoimintaan ja osallisuuteen tiedostetaan.
Tutkielman pääasiallinen tarkoitus on koota leikinvalintataulun käyttämisestä koituneita hyötyjä ja haittoja lasten leikkitoiminnalle sekä osallisuudelle päiväkodissa ja tuoda ne varhaiskasvattajille selkeästi esille. Tutkielmassa korostetaan myös leikinvalintataulun käyttämistavan eli siihen liitettyjen sääntöjen ja raamien merkitystä edellä mainittuihin. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat kriittisesti kiinnittää huomionsa esimerkiksi heidän omaan tapaansa käyttää leikinvalintataulua ja pohtia sekä havainnoida tietoisesti sen vaikutuksia lasten leikkitoiminnan sekä osallisuuden toteutumiselle.
Tutkimustieto liittyen leikinvalintatauluun on mielenkiintoista, sillä sieltä nousee esille paljon erilaisia näkökulmia niin puolesta kuin vastaan liittyen lasten kehittävän leikkitoiminnan sekä osallisuuden tukemiseen. Kehittävän leikkitoiminnan näkökulmaa tarkasteltaessa päällimmäisenä nousee esiin pohdintaa leikin mahdollisuuksista. Leikinvalintataulun nähdään esimerkiksi sekä estävän, että mahdollistavan lasten pitkäkestoista leikkiä. Myös leikinvalinnan katsotaan helpottuvan leikinvalintataulun avulla, mutta toisaalta sen katsotaan myös rajoittavan leikin mahdollisuuksia sekä leikkijöiden välistä toimintaa. Lasten osallisuuden taas katsotaan toteutuvan, sillä lapset saavat valita itse haluamansa leikin. Haasteita osallisuuden suhteen ovat kuitenkin esimerkiksi lasten erilaiset resurssit omien päämääriensä ajamiseksi ja leikinvalintatauluun liitetyt erilaiset säännöt, kuten sääntö siitä, ettei leikkivälineitä saa siirrellä tilasta toiseen.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka rakentaa eri tutkimusten tuloksista ja tietystä asiakokonaisuudesta kokonaiskuvaa.
Tutkielman pääasiallinen tarkoitus on koota leikinvalintataulun käyttämisestä koituneita hyötyjä ja haittoja lasten leikkitoiminnalle sekä osallisuudelle päiväkodissa ja tuoda ne varhaiskasvattajille selkeästi esille. Tutkielmassa korostetaan myös leikinvalintataulun käyttämistavan eli siihen liitettyjen sääntöjen ja raamien merkitystä edellä mainittuihin. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat kriittisesti kiinnittää huomionsa esimerkiksi heidän omaan tapaansa käyttää leikinvalintataulua ja pohtia sekä havainnoida tietoisesti sen vaikutuksia lasten leikkitoiminnan sekä osallisuuden toteutumiselle.
Tutkimustieto liittyen leikinvalintatauluun on mielenkiintoista, sillä sieltä nousee esille paljon erilaisia näkökulmia niin puolesta kuin vastaan liittyen lasten kehittävän leikkitoiminnan sekä osallisuuden tukemiseen. Kehittävän leikkitoiminnan näkökulmaa tarkasteltaessa päällimmäisenä nousee esiin pohdintaa leikin mahdollisuuksista. Leikinvalintataulun nähdään esimerkiksi sekä estävän, että mahdollistavan lasten pitkäkestoista leikkiä. Myös leikinvalinnan katsotaan helpottuvan leikinvalintataulun avulla, mutta toisaalta sen katsotaan myös rajoittavan leikin mahdollisuuksia sekä leikkijöiden välistä toimintaa. Lasten osallisuuden taas katsotaan toteutuvan, sillä lapset saavat valita itse haluamansa leikin. Haasteita osallisuuden suhteen ovat kuitenkin esimerkiksi lasten erilaiset resurssit omien päämääriensä ajamiseksi ja leikinvalintatauluun liitetyt erilaiset säännöt, kuten sääntö siitä, ettei leikkivälineitä saa siirrellä tilasta toiseen.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka rakentaa eri tutkimusten tuloksista ja tietystä asiakokonaisuudesta kokonaiskuvaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]