Lapsuus- ja nuoruusajan fyysisen aktiivisuuden vaikutus liikunnallisen elämäntavan rakentumiseen
Kärki, Ilari (2021-06-01)
Kärki, Ilari
I. Kärki
01.06.2021
© 2021 Ilari Kärki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106028220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106028220
Tiivistelmä
Fyysisen aktiivisuuden tiedetään olevan yksi terveen elämän sekä lasten kasvun ja kehityksen perusedellytyksistä. Varhaisella fyysisellä aktiivisuudella voidaan välttää monet terveyshaitat tulevaisuudessa. Lasten ja nuorten fyysisen kunnon heikentyminen ja ylipainoisuuden lisääntyminen on kansainvälinen ongelma. Tähän ongelmaan on yritetty löytää ratkaisua liikuntainterventioiden avulla sekä päivittämällä fyysisen aktiivisuuden suosituksia.
Tutkielman tavoitteena on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tavoin selvittää, mikä rooli lapsuus- ja nuoruusajan fyysisellä aktiivisuudella on liikunnallisen elämäntavan rakentumisessa. Tutkimuskysymyksinä ovat: 1) Mikä vaikutus lapsuus- ja nuoruusajan organisoidulla liikuntaharrastuksella on liikunnallisen elämäntavan rakentumisessa? ja 2) Mikä vaikutus koululiikunnalla on liikunnallisen elämäntavan rakentumisessa? Ennen tutkimuskysymyksiin vastaamista tutkielmassa avataan fyysisen aktiivisuuden käsitettä, suosituksia ja elämäntavan käsitettä liikunnallisuuden kautta.
Eri tutkimustulosten perustella voidaan sanoa liikunnallisen elämäntavan rakentuvan jo varhain. Organisoitu liikuntaharrastus oli positiivisesti yhteydessä aikuisajan fyysiseen aktiivisuuteen lähes joka tutkimuksessa. Koululiikunnan vaikutuksista sen sijaan tarvitaan vielä lisää tutkimusta. Lapsuus- ja nuoruusajan fyysisen aktiivisuuden voidaan sanoa korreloivan positiivisesti aikuisajan fyysiseen aktiivisuteen.
Tutkielman tavoitteena on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tavoin selvittää, mikä rooli lapsuus- ja nuoruusajan fyysisellä aktiivisuudella on liikunnallisen elämäntavan rakentumisessa. Tutkimuskysymyksinä ovat: 1) Mikä vaikutus lapsuus- ja nuoruusajan organisoidulla liikuntaharrastuksella on liikunnallisen elämäntavan rakentumisessa? ja 2) Mikä vaikutus koululiikunnalla on liikunnallisen elämäntavan rakentumisessa? Ennen tutkimuskysymyksiin vastaamista tutkielmassa avataan fyysisen aktiivisuuden käsitettä, suosituksia ja elämäntavan käsitettä liikunnallisuuden kautta.
Eri tutkimustulosten perustella voidaan sanoa liikunnallisen elämäntavan rakentuvan jo varhain. Organisoitu liikuntaharrastus oli positiivisesti yhteydessä aikuisajan fyysiseen aktiivisuuteen lähes joka tutkimuksessa. Koululiikunnan vaikutuksista sen sijaan tarvitaan vielä lisää tutkimusta. Lapsuus- ja nuoruusajan fyysisen aktiivisuuden voidaan sanoa korreloivan positiivisesti aikuisajan fyysiseen aktiivisuteen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]