Luokanopettajien kertomuksia työssä jaksamisestaan COVID-19-pandemian aikaisessa etäopetuksessa
Niemi, Reetta (2021-05-07)
Niemi, Reetta
R. Niemi
07.05.2021
© 2021 Reetta Niemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105117803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105117803
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan perusopetuksen luokanopettajien työssä jaksamista kevään 2020 etäopetusjakson ajalta. Tutkimustehtävänä on selvittää mitä luokanopettajat kertovat omasta työssä jaksamisestaan etäopetusjakson, eli 18.3.–14.5.2020 väliseltä ajalta. Tavoitteena on selvittää, mitkä etäopetusjakson aikaiset tapahtumat, tilanteet ja teot kuormittivat tai edistivät ja tukivat luokanopettajien työssä jaksamista.
Luokanopettajien työssä jaksamisesta kevään 2020 etäopetuksen ajalta on vielä melko vähän tehty laadullista tutkimusta. Tutkimusaiheen valinta perustuu ajankohtaisuuteen, mutta taustalla vaikuttavat myös henkilökohtaiset intressit tutkimusaihetta kohtaan. Tutkimuksen kontekstina tarkastellaan luokanopettajan työtä ja etäopetusta. Tutkimuskohteena tarkastellaan työssä jaksamista. Nämä kolme osa-aluetta muodostavat tämän tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen.
Tutkimus nojautuu kerronnalliseen tutkimusmenetelmään ja tutkimusaineisto koostuu yksilöhaastatteluista. Haastatteluun osallistui neljä kokenutta naisluokanopettajaa, jotka kevään 2020 etäopetusjakson aikaan etäopettivat 1.–3. luokan oppilaita. Haastattelussa yhdistettiin puolistrukturoidun haastattelun ja teemahaastattelun piirteitä. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sekä narratiivista että narratiivien analyysia. Narratiivisen analyysin avulla luokanopettajien kertomuksista rakennettiin uudet kertomukset ja narratiivien analyysin avulla luokiteltiin luokanopettajien kokemuksia omasta työssä jaksamisesta teemoittain.
Tulosten mukaan voidaan sanoa, ettei kaikkien luokanopettajien työssä jaksaminen heikentynyt etäopetusjakson aikana. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luokanopettajien työssä jaksaminen on yksilöllinen kokemus. Tulokset osoittavat, että luokanopettajien työssä jaksamiseen osallistuvat niin yksilölliset, työn sisäiset ja työn ulkopuoliset ominaisuudet, jotka näyttäytyvät sekä myönteisesti että kielteisesti työssä jaksamisen kokemuksissa. Tämä tutkimus vahvistaa luokanopettajan omaa roolia oman työssä jaksamisen kokemusten tunnistajana, tulkitsijana sekä ensisijaisena toimijana, mutta myös osoittaa, että luokanopettajalla on rajalliset vaikutusmahdollisuudet työssä jaksamisen kuormitusta aiheuttaviin ominaisuuksiin. Tutkimuksen tulokset tukevat vuorovaikutuksen merkityksellisyyttä osana luokanopettajan työtä. Tutkimus osoittaa, että työssä jaksamisella ja vuorovaikutuksella on yhteys, sillä tulosten mukaan vuorovaikutuksella on merkittävä osa niin myönteisissä kuin kielteisissä työssä jaksamisen kokemuksissa.
Luokanopettajien työssä jaksamisesta kevään 2020 etäopetuksen ajalta on vielä melko vähän tehty laadullista tutkimusta. Tutkimusaiheen valinta perustuu ajankohtaisuuteen, mutta taustalla vaikuttavat myös henkilökohtaiset intressit tutkimusaihetta kohtaan. Tutkimuksen kontekstina tarkastellaan luokanopettajan työtä ja etäopetusta. Tutkimuskohteena tarkastellaan työssä jaksamista. Nämä kolme osa-aluetta muodostavat tämän tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen.
Tutkimus nojautuu kerronnalliseen tutkimusmenetelmään ja tutkimusaineisto koostuu yksilöhaastatteluista. Haastatteluun osallistui neljä kokenutta naisluokanopettajaa, jotka kevään 2020 etäopetusjakson aikaan etäopettivat 1.–3. luokan oppilaita. Haastattelussa yhdistettiin puolistrukturoidun haastattelun ja teemahaastattelun piirteitä. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sekä narratiivista että narratiivien analyysia. Narratiivisen analyysin avulla luokanopettajien kertomuksista rakennettiin uudet kertomukset ja narratiivien analyysin avulla luokiteltiin luokanopettajien kokemuksia omasta työssä jaksamisesta teemoittain.
Tulosten mukaan voidaan sanoa, ettei kaikkien luokanopettajien työssä jaksaminen heikentynyt etäopetusjakson aikana. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luokanopettajien työssä jaksaminen on yksilöllinen kokemus. Tulokset osoittavat, että luokanopettajien työssä jaksamiseen osallistuvat niin yksilölliset, työn sisäiset ja työn ulkopuoliset ominaisuudet, jotka näyttäytyvät sekä myönteisesti että kielteisesti työssä jaksamisen kokemuksissa. Tämä tutkimus vahvistaa luokanopettajan omaa roolia oman työssä jaksamisen kokemusten tunnistajana, tulkitsijana sekä ensisijaisena toimijana, mutta myös osoittaa, että luokanopettajalla on rajalliset vaikutusmahdollisuudet työssä jaksamisen kuormitusta aiheuttaviin ominaisuuksiin. Tutkimuksen tulokset tukevat vuorovaikutuksen merkityksellisyyttä osana luokanopettajan työtä. Tutkimus osoittaa, että työssä jaksamisella ja vuorovaikutuksella on yhteys, sillä tulosten mukaan vuorovaikutuksella on merkittävä osa niin myönteisissä kuin kielteisissä työssä jaksamisen kokemuksissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]