Pedagoginen toiminta ja indoktrinaatio
Lempinen, Akseli (2021-04-21)
Lempinen, Akseli
A. Lempinen
21.04.2021
© 2021 Akseli Lempinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105047685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105047685
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen, millaisia yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia voimme havaita pedagogisen toiminnan ja indoktrinaation välillä. En tarkastele indoktrinaatiota pedagogisena käsitteenä, vaan tarkastelen sen suhdetta pedagogiseen toimintaan ja millaista keskustelua niiden väliltä voi havaita. Indoktrinaation/indoktrinoivan opetuksen ei voida ajatella olevan osa pedagogista käytäntöä, vaan se on nähtävä haitallisena menettelynä, jota tulisi välttää. Teoreettisen viitekehyksen keskiön muodostavat edellä mainittujen lisäksi käsitteet kasvatus ja sivistys, joiden lähtökohdista aihetta lähestyn.
Katsauksessa tutustutaan indoktrinaation käsitteeseen ja perehdytään lisäksi sen historiaan länsimaalaisessa kontekstissa. Työssäni selviää, ettei indoktrinaatiota ole helppoa, jopa mahdollista määritellä yksiselitteisellä tavalla. Aiheesta löytyy hyvin paljon erilaisia näkemyksiä, joista osa pitää indoktrinaatiota arkipäiväisenä, välillä jopa hyväksyttävänä. Toiset taas kuvailevat indoktrinaation kokonaisvaltaista vaikutusta yksilön elämään ja kuinka sen on mahdollista aiheuttaa suurta vahinkoa kasvatuksen ja sivistyksen näkökulmasta. Aivan ensimmäisenä lähden kuitenkin liikkeelle pedagogisesta toiminnasta, joka indoktrinaation kanssa toimii työni pohjana. Valitsin aiheekseni tämän jo hieman vanhentuneen, angloamerikkalaisessa tutkimusperinteessä vaikuttaneen käsitteen siksi, että koen siitä löytyvän yhtymäkohtia myös nykyaikaisiin opetuskäytänteisiin. Mielestäni tutustumalla indoktrinaation käsitteeseen voimme paljastaa myös omista opetuskäytänteistämme sellaisia piirteitä, joiden kriittinen tulkinta voi auttaa meitä parantamaan toimintatapojamme. Katsaukseni lukijaa kehotankin reflektoimaan omia toimintatapojaan suhteessa indoktrinaation käsitteeseen ja luomaan omaa suhdetta siihen, millaisia muotoja ja tapoja iskostava opettaminen voi saada.
Katsauksessa tutustutaan indoktrinaation käsitteeseen ja perehdytään lisäksi sen historiaan länsimaalaisessa kontekstissa. Työssäni selviää, ettei indoktrinaatiota ole helppoa, jopa mahdollista määritellä yksiselitteisellä tavalla. Aiheesta löytyy hyvin paljon erilaisia näkemyksiä, joista osa pitää indoktrinaatiota arkipäiväisenä, välillä jopa hyväksyttävänä. Toiset taas kuvailevat indoktrinaation kokonaisvaltaista vaikutusta yksilön elämään ja kuinka sen on mahdollista aiheuttaa suurta vahinkoa kasvatuksen ja sivistyksen näkökulmasta. Aivan ensimmäisenä lähden kuitenkin liikkeelle pedagogisesta toiminnasta, joka indoktrinaation kanssa toimii työni pohjana. Valitsin aiheekseni tämän jo hieman vanhentuneen, angloamerikkalaisessa tutkimusperinteessä vaikuttaneen käsitteen siksi, että koen siitä löytyvän yhtymäkohtia myös nykyaikaisiin opetuskäytänteisiin. Mielestäni tutustumalla indoktrinaation käsitteeseen voimme paljastaa myös omista opetuskäytänteistämme sellaisia piirteitä, joiden kriittinen tulkinta voi auttaa meitä parantamaan toimintatapojamme. Katsaukseni lukijaa kehotankin reflektoimaan omia toimintatapojaan suhteessa indoktrinaation käsitteeseen ja luomaan omaa suhdetta siihen, millaisia muotoja ja tapoja iskostava opettaminen voi saada.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31907]